Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Scheepswerf Fa. J.Th. Wilmink & Co., Groningen.

Bericht door Ben »

De vragen en antwoorden over deze scheepwerf sneeuwen wat onder in het onderwerp Winschoterdiep Nostalgia. Een paar namen van op deze werf gebouwde schepen: 1905 schoener Dina Joanna, 1918 schoener Maria, 1919 s.s. Holendrecht en 1931 m.z.s. Lelie.
Stef

Bericht door Stef »

Ben,

Heel goed om een afzonderlijk hoofdstuk te beginnen over de scheepswerf Wilmink. Ik heb op pagina 7 van het onderwerp Winschoterdiep Nostalgia een foto van de schoener Volkerak geplaatst uit 1917/1918 samen met 2 zusterschepen. Wellicht is een van deze zusterschepen de Maria uit 1918.

HGr.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Hier maar naar toe verplaatst:
Als kleindochter van Annie Wilmink, dochter van de laatste eigenaar van de Wilmink Scheepswerf aan het Winschoterdiep (later overigens overgenomen en genaamd NNS) ben ik op zoek naar wat meer informatie over de werf, of de familie zelf. Alle info is welkom!

MVG
Annemarie van Campen
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Het antwoord van Bert:
@Annemarie, de NNS was gevestigd aan het Hoornse diep, door de smalle bruggen aldaar lieten ze het oog vallen op het Winschoterdiep hier waren drie werven gevestigd en wel de "GIDEON" van J.Koster, de werf "DREWES" en de werf "WILMINK"
Van deze drie werven was de werf "GIDEON" nog actief Drewes en Wilmink bestonden nog wel ,maar hadden al enige tijd niets meer gebouwd.

De werf NNS vestigde zich op de werf van Wilmink in het jaar 1937.

Twee jaar later werd de werf van Drewes verkocht, hier startte de werf "NV SCHEEPSBOUW UNIE" .
In de '60 jaren werd de NV Scheepsbouw Unie bij de NNS gevoegd ,zo ontstond de "NIEUWE NOORD NED. SCHEEPSWERVEN".

De werf "GIDEON" sloot in de "60 jaren de poort.

Kan je dus alleen maar vertellen hoe het is geeindigd met de werf "WILMINK"

Gr Bert.Romeling.
Peter Wilmink

Wilmink

Bericht door Peter Wilmink »

De scheepswerf mag dan niet meer bestaan, maar het bedrijf is in de Stad Groningen voortgezet als motor rivisie bedrijf. zie hiervoor www.wilmink.nl

Door het zoekwerk voor de site van NIGOCO ben ik ook op het Noordelijk scheepvaartmuseum beland. Daar is zeer weinig informatie over deze (en andere) werven. Een zoektocht op internet leert mij dat er toch nog wel een aantal schepen zijn te achterhalen. Hieronder de ruwe gegevens:

bouwnr. ?
Schooner (1910 bouwjaar)
23-08-1923 Michail verkocht en hernoemd aan Rusland
.. -10-1931 Bryukhanov hernoemd
..-..-1941 Bryukanov trainingsschip bij NKRP (is onzeker wie de eigenaar was)
..-..-1964 verschroot

bouwnr. ?
stoomsleper, 39 ton, lengte 60' breedte 14'5"
Asko (1916 bouwjaar)
Redden hernoemd in 1991 en bestaat nog steeds (Rye in de buurt van Hastings, Engeland)

SS Biesbosch
1916 J. Thomas Wilmink & Co., Groningen; Hollandsche Algem. Atlant. Maats. ; 492 tons; 46.25 x 7.69 x 3.74m; Screw, 3cyl. triple expansion;Seized by the U.S. Government in about March 1918, she was taken over by the Navy in August of that year, converted to a salvage ship and placed in commission in mid-November as USS Biesbosch (ID # 2499). By that time the First World War had been over for a week, but the ship continued preparation for active service and, in December 1918, steamed south to her new base at Key West, Florida. Biesbosch began her salvage work late in that month, beginning the two week job of refloating the freighter Bedminster, which was aground on the Georgia coast. In February 1919 she assisted the Navy tanker W.L. Steed, stranded in the Bahamas; the S.S. Novian, aground near the mouth of the Mississippi River; and the S.S. Paloma, which had run aground in Cuban waters. Her last major task was in late March and early April, refloating the French steamer Boieldieu. USS Biesbosch returned north in late April 1919 and was decommissioned at Staten Island, New York, in mid-May. Following return to her owners she resumed her commercial career, which lasted, under both the Dutch and Belgian flags, until 1923. On December 29 1923, the crew of SS Biesbosch discovered a leak while off Flamborough Head. The vessel anchored inside the headland while the crew tried to repair the leak, at 20.00 hrs it was clear to all that they were fighting a losing battle. The crew of SS Biesbosch abandoned the ship in their own life boats, they rowed to a safe spot near Bridlington harbour and anchored until daylight. A strong south easterly wind brought heavey seas and the Biesbosch foundered during the night.

bouwnr. ?
504 brt, 281 nrt, 730 t.dw. 156.0 x 26.3 x 13.2, 3Exp.
1919: Sept.: Levert som SIGNEMIN for Skibs-A/S Stabil (C. B. Nielsen), Skien.
1923: Febr.: Omdøpt NYSTRAND
1924: Mars: Solgt til D/S A/S Tron (Jac. Jacobsen), Kristiania. Omdøpt TRON
1925: Juni: Innkjøpt av A/S Nordlandslinjen, Harstad. Omdøpt SIGURD HUND
1931: Jan.: Solgt til Skibs-A/S Nordsjøfart (Ingvar Andresen), Oslo
Omdøpt SIGURD I
1932: Solgt til Skibs-A/S Esbensens Rederi (Wictor Esbensen), Oslo
1935: Juni: Solgt til Rederi-AB Nordö (W. Grosche), Öregrund, Sv. Omdøpt NORD
1952: Jan.: Solgt til Rederi-AB Björnö (Lennart G. E. Pettersson), Bleket/Göteborg, Sv.
Omdøpt BJÖRNÖ
1955: Okt.: Solgt til Shianodi Cola, It. Omdøpt MARISALVA
1965: 27.11.: Grunnstøtte på Ile des Embiez utf. Toulon på reise Lisboa – Marina di
Carrara. Brakk i to.

bouwnr. 110
549 gt, 294 net, 825 tdwt, 159.3' x 27.2' x 11.4', Triple exp., 80 nhp, 445 ihp
06-1925 Treue August E. Peters, Hamburg
07-1929 Sulitjelma Det Nordlandske Dampskibsselskab A/S (J. Sannes), Bodø
07-1935 Sulitjelma Det Bergenske Dampskibsselskab, Bergen
10-1935 Sigurd Hund A/S Nordlandslinjen (O. Jacobsen), Harstad
19-07-40 gezonken en ligt nog steeds op dezelfde plek op een diepte van 20 meter

Aanvullingen zijn van harte welkom! Liefst natuurlijk via dit forum, dan heeft iedereen er wat aan. (Het engels is engels gebleven om geen afbreuk te doen aan de informatie. het noors ken ik niet)

Met vriendelijke groet,

Peter Wilmink (en geen familie van..)
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Hier nog een paar namen van schepen, die ook bij Wilmink gebouwd zijn:
1903 - Fredrik - 94 brt - tjalk; 1913: Egberdina - 167 - schoener - casco gebouwd bij F. Smit; 1917 - Emma - 332 - schoener; 1917 - Jupiter - 100 -schoener. De laatste twee waarschijnlijk voor buitenlandse rekening.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Ook bij Scheepswerf Wilmink gebouwd is het Nederlandse s.s. Eendracht:

Afbeelding
foto: collectie F. Olinga

Eendracht - bouwjaar 1915 - 332 brt - 460 ton dw. - 40.30 x 7.04 - tewater als als Antina - 1920 naar Engeland als Oakover - 1937 Dixley - 1939 Accomac - 6 dec. 1940 op reis van Belfast naar Silloth met een lading klei, na een ketelexplosie aan de grond geraakt bij Pickie (Bangor Bay) en total loss.
Stef

Bericht door Stef »

Een schip van hetzelfde type als de Eendracht lijkt mij dit stoomschip, gebouwd voor een eigenaar in Bergen, Noorwegen. De foto geeft een mooi tijdsbeeld van de buurtschap Gideon bij Groningen in 1916. Op de HR versie is duidelijk de naam Tommeliten, Bergen te lezen. Eveneens is duidelijk dat het hier gaat om de werf Wilmink, want links van de Tommeliten is voor de kenners duidelijk een gebouwtje met puntdak te zien wat later het kantoor van de NNS zou worden:

Afbeelding

Directe link naar een foto van de Tommeliten in later jaren:

https://www.warsailors.com/norships/tommeliten.jpg

Gegevens van de Tommeliten:

https://www.warsailors.com/freefleet/norfleett3.html

De foto uit 1916 is mij toegezonden door Kor Kok te Scheemda, waarvoor hartelijk dank.
De internetfoto en gegevens zijn eveneens gevonden door Kor Kok.

Met vriendelijke groet,
gymzaal

Bericht door gymzaal »

Beste Stef,

Dit is geen foto, dit is een kunstwerk. Een fantastische compositie en opstelling. Alles loopt weg naar de horizon met de mensenrij haaks erop. Heel mooi.

Het gaat niet over het schip, maar staat daar rechts 1 gezin met huishouders? Ik tel 14 kinderen, 5 volwassenen (waarvan 1 echtpaar lijkt me) en drie 'bedienden kinderen'. Doet me denken aan vroeger.

Groeten,
Kees
Stef

Bericht door Stef »

Beste Kees,

Hartelijk dank voor je enthousiaste reactie! Ik vind het ook een prachtige foto, temeer daar er heel weinig fotomateriaal van dit deel van Groningen (in die tijd gemeente Haren) bewaard is gebleven. Het is niet 1 gezin maar kinderen van werfmedewerkers met enkele volwassenen. Deze mensen woonden in 3 woonblokken tegenover de 3 scheepswerven. Familie van de eigenaar van de originele foto staat er ook op.
Hierbij een oproep:
Heeft U in uw album of schoenendoos foto's van dit buurtschap, neem dan contact met mij op.

Met vriendelijke groet,
Plaats reactie