Boardexport Line.

van: www.kustvaartforum.com
Flip
Berichten: 211
Lid geworden op: 31 jul 2010 13:10
Locatie: Appingedam

Re: Boardexport Line.

Bericht door Flip »

Ze passeert hier Wivenhoe aan de River Colne onderweg naar Colchester. Het bedrijf op de achtergrond is J.J. Prior aan de Ballast Quay in Fingringhoe, dat ligt aan een zijriviertje van de Colne. Ik schrijf dit omdat ik denk dat onder ons nog wel mensen zijn die zich de kleine Prior coasters herinneren. Ze voeren, en doen dat nog steeds, veel op de Thames. Zeeschepen komen niet meer in Colchester sinds er een Tidal Barrier bij Wivenhoe ligt. Even verder aan bakboord ligt Rowhedge waar ook veel coasters kwamen net als in Wivenhoe.

Regards,
Flip Buitenkamp
Harry Bernd

Re: Boardexport Line.

Bericht door Harry Bernd »

Ik mis de Elvis,ex Berkelborg, nog in het rijtje.
Harry
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Boardexport Line.

Bericht door Ben »

@Harry, hier is Elvis:

Afbeelding
Kor Heidinga
Berichten: 334
Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
Locatie: Raalte

Re: Boardexport Line.

Bericht door Kor Heidinga »

En dan ook maar even de andere kant van Elvis:

Afbeelding

groeten van Kor
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Re: Boardexport Line.

Bericht door Leo »

Afbeelding
Overslag van strokarton in de Delfzijlster haven...de foto dateert uit de begin 50er jaren.

mvg

Leo
Oscar
Berichten: 55
Lid geworden op: 24 feb 2012 00:49

Re: Boardexport Line.

Bericht door Oscar »

Ben & Leo,
Bij het zien van de prachtige foto's van het laden van de BoardExpress schepen kan ik de gedachte "Hoe primitief. Hoe was het mogelijk" niet onderdrukken. Al die mensen, die zich druk maakten om partijen en aantallen etc., Om wat eigenlijk?
Het is toch ook geen wonder dat ons tijdperk over gegaan is in het containertijdperk! Alles inladen in een container bij de fabriek, op een truck naar de haven, en dezelfde dag nog onderweg naar Engeland. Aldaar een snelle lossing en op het zelfde of volgende getij er weer uit. Om over short-shipment en ladingschade nog maar niet te spreken...Waar zouden we zijn met onze economie als dat vervoer nog op dergelijke wijze zou plaatsvinden? Het was een mooie tijd, maar het kon toch nooit blijven duren.....

Groeten,
Oscar
Flip
Berichten: 211
Lid geworden op: 31 jul 2010 13:10
Locatie: Appingedam

Re: Boardexport Line.

Bericht door Flip »

Toch even een reactie op het bericht van Oscar. We nemen als voorbeeld de onbekende kuster want die heeft de pakken karton los op de pallets. Als we met de "Diannel," waar ik vier jaar op heb gevaren voor Boardexport, op vrijdagavond of zaterdagmorgen voor de kant kwamen en de lading moest maandag in Goole of Londen worden gelost kwamen er vier ploegen om het schip in vier uur tijd te laden. Een ploeg bestond uit acht personen plus vier kraanmachinisten. Totaal 36 personen. De lading kwam per vrachtwagen en dus kwamen de chauffeurs er ook nog bij. Een pak karton woog, ongeacht de grootte want je had ze in diverse maten, 25 kilo. Er gingen 40 pakken op een pallet dus een ton per pallet. De "Diannel" had een Dwt van 490 ton en kon 425 ton laden. Uitgaande van 400 ton gingen er 16000 pakken door de handen vanaf de vrachtwagens op de pallets en vervolgens vanaf de pallets in het ruim. De animo van de bootwerkers, uiteraard niet van de bemanning, was groot want het werd extra betaald. Motief van het verhaal: de werkgelegenheid.

Groet,

Flip Buitenkamp
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Boardexport Line.

Bericht door Ben »

Een scan uit een Blauwe Wimpel van 1947:

Afbeelding
shassing
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 nov 2007 08:59
Locatie: Delfzijl

Re: Boardexport Line.

Bericht door shassing »

Kwam dit onderwerp tegen: ik heb er nog een 'bootje' bij, de ROERBORG
Bijlagen
roerborg_boardexport_delfzijl.jpg
roerborg_boardexport_delfzijl.jpg (129.48 KiB) 686 keer bekeken
shassing
Berichten: 140
Lid geworden op: 06 nov 2007 08:59
Locatie: Delfzijl

Re: Boardexport Line.

Bericht door shassing »

Hierbij de ROERBORG (1966) in 'origineel' uiterlijk.......
Plaats reactie