Ze passeert hier Wivenhoe aan de River Colne onderweg naar Colchester. Het bedrijf op de achtergrond is J.J. Prior aan de Ballast Quay in Fingringhoe, dat ligt aan een zijriviertje van de Colne. Ik schrijf dit omdat ik denk dat onder ons nog wel mensen zijn die zich de kleine Prior coasters herinneren. Ze voeren, en doen dat nog steeds, veel op de Thames. Zeeschepen komen niet meer in Colchester sinds er een Tidal Barrier bij Wivenhoe ligt. Even verder aan bakboord ligt Rowhedge waar ook veel coasters kwamen net als in Wivenhoe.
Regards,
Flip Buitenkamp
Boardexport Line.
Re: Boardexport Line.
@Harry, hier is Elvis:
-
- Berichten: 335
- Lid geworden op: 08 mar 2005 18:51
- Locatie: Raalte
Re: Boardexport Line.
En dan ook maar even de andere kant van Elvis:
groeten van Kor
groeten van Kor
Re: Boardexport Line.
Ben & Leo,
Bij het zien van de prachtige foto's van het laden van de BoardExpress schepen kan ik de gedachte "Hoe primitief. Hoe was het mogelijk" niet onderdrukken. Al die mensen, die zich druk maakten om partijen en aantallen etc., Om wat eigenlijk?
Het is toch ook geen wonder dat ons tijdperk over gegaan is in het containertijdperk! Alles inladen in een container bij de fabriek, op een truck naar de haven, en dezelfde dag nog onderweg naar Engeland. Aldaar een snelle lossing en op het zelfde of volgende getij er weer uit. Om over short-shipment en ladingschade nog maar niet te spreken...Waar zouden we zijn met onze economie als dat vervoer nog op dergelijke wijze zou plaatsvinden? Het was een mooie tijd, maar het kon toch nooit blijven duren.....
Groeten,
Oscar
Bij het zien van de prachtige foto's van het laden van de BoardExpress schepen kan ik de gedachte "Hoe primitief. Hoe was het mogelijk" niet onderdrukken. Al die mensen, die zich druk maakten om partijen en aantallen etc., Om wat eigenlijk?
Het is toch ook geen wonder dat ons tijdperk over gegaan is in het containertijdperk! Alles inladen in een container bij de fabriek, op een truck naar de haven, en dezelfde dag nog onderweg naar Engeland. Aldaar een snelle lossing en op het zelfde of volgende getij er weer uit. Om over short-shipment en ladingschade nog maar niet te spreken...Waar zouden we zijn met onze economie als dat vervoer nog op dergelijke wijze zou plaatsvinden? Het was een mooie tijd, maar het kon toch nooit blijven duren.....
Groeten,
Oscar
Re: Boardexport Line.
Toch even een reactie op het bericht van Oscar. We nemen als voorbeeld de onbekende kuster want die heeft de pakken karton los op de pallets. Als we met de "Diannel," waar ik vier jaar op heb gevaren voor Boardexport, op vrijdagavond of zaterdagmorgen voor de kant kwamen en de lading moest maandag in Goole of Londen worden gelost kwamen er vier ploegen om het schip in vier uur tijd te laden. Een ploeg bestond uit acht personen plus vier kraanmachinisten. Totaal 36 personen. De lading kwam per vrachtwagen en dus kwamen de chauffeurs er ook nog bij. Een pak karton woog, ongeacht de grootte want je had ze in diverse maten, 25 kilo. Er gingen 40 pakken op een pallet dus een ton per pallet. De "Diannel" had een Dwt van 490 ton en kon 425 ton laden. Uitgaande van 400 ton gingen er 16000 pakken door de handen vanaf de vrachtwagens op de pallets en vervolgens vanaf de pallets in het ruim. De animo van de bootwerkers, uiteraard niet van de bemanning, was groot want het werd extra betaald. Motief van het verhaal: de werkgelegenheid.
Groet,
Flip Buitenkamp
Groet,
Flip Buitenkamp
Re: Boardexport Line.
Een scan uit een Blauwe Wimpel van 1947:
Re: Boardexport Line.
Kwam dit onderwerp tegen: ik heb er nog een 'bootje' bij, de ROERBORG
- Bijlagen
-
- roerborg_boardexport_delfzijl.jpg (129.48 KiB) 699 keer bekeken
Re: Boardexport Line.
Hierbij de ROERBORG (1966) in 'origineel' uiterlijk.......