Kompasleer.

van: www.kustvaartforum.com
Louis O.
Berichten: 1824
Lid geworden op: 31 dec 2004 21:23
Locatie: Vlissingen

Re: Kompasleer.

Bericht door Louis O. »

Hallo Evert,
Hier een tekening van de koers en peiling, ter verduidelijking.
Afbeelding
compass

Re: Kompasleer.

Bericht door compass »

Hallo Evert,

De tekening van Louis is 'course-up'

Hierbij mogelijk duidelijker tekening. Kom later nog even terug op details mbt radio peilingen etc

Afbeelding
Groeten,
Bert de Boer
Pilottender

Re: Kompasleer.

Bericht door Pilottender »

Afbeelding
Digitale richtingzoeker + antenne anno 2009
compass

Re: Kompasleer.

Bericht door compass »

Hallo Evert,

Even terugkomend op de materie radio peilingen.

Het mag je bekend zijn uit je jeugd met de eerste draagbare transistor radio's dat de in- of opgebouwde antennes richtingsgevoelig zijn. Dat heeft te maken met 'het snijden van Elektromagnetische krachtlijnen '

Van deze eigenschappen werd gebruik gemaakt om de richting van een zendend station te bepalen.
Zonder verder op technische uitvoering in te gaan is het zo dat zowel de ene als de andere kant op de antenne maximaal dan wel minimaal ontvangt dus in feite 2x minimum en 2x maximum signaalsterkte bij een volledige slag in het rond draaien van de radio of de antenne.
Een goniometer is in principe dus gewoon een roteerbare antenne.

Door een elektronische truck kan men echter het juiste van de twee minima bepalen.
Dat men expliciet op het minimum signaal peilt is slechts omdat dit beter te onderscheiden is. "Bijna stilte" is gemakkelijker te onderscheiden dan "nu is het op zijn hardst"

Dat de andere antennes dan geïsoleerd werden had te maken met storingen. Evenals metalen scheepsdelen een storing op het magnetisch kompas veroorzaken zo doen ongeïsoleerde antennes dat op een goniometer.

Dat de peiling 225 word afgelezen zijnde de hoek tov de langsscheepse hartlijn van het schip is omdat de correctie tabel ook zodanig is opgemaakt. Dus het had kunnen zijn dat de afgelezen goniometer peiling 228 was met een correctie van -3 bij die boordpeiling. Dus ware boordpeiling 228-3 = 225 graden.
De afgelezen koers van het giro kompas zou ook nog gecorrigeerd kunnen zijn voor (meestal kleine) afwijkingen.

Groeten,
Bert de Boer
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Kompasleer.

Bericht door Evert Sikkema »

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.
Zo ben ik weer een stukje wijzer geworden.
Dat kan ik nog niet zeggen over het omgaan met mijn nieuwe computer, die ik via onze zoon gekregen heb. Het is een MAC computer en alles werkt weer anders dan op mijn PC.
Dit is wel een veel en veel krachtiger computer.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Kompasleer.

Bericht door Huug »

Evert schreef:
is een MAC
Evert, het is toch geen MAK :shock: ? Dan zal het zeker wennen zijn :!:

Maar een MAC is niets mis mee. Mijn oude kolengestookte MAC van vorige eeuw staat al jaren als spelletje PC in de vochtige schuur en draait nog steeds.
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Kompasleer.

Bericht door Evert Sikkema »

Huug schreef:Evert schreef:
is een MAC
Evert, het is toch geen MAK :shock: ? Dan zal het zeker wennen zijn :!:

Maar een MAC is niets mis mee. Mijn oude kolengestookte MAC van vorige eeuw staat al jaren als spelletje PC in de vochtige schuur en draait nog steeds.
Nou, Huug, je zou het haast wel kunnen zeggen dat dit een MAK is. Ik schrijf je nog even een e-mail (als dat wil lukken tenminste) over het steeds opnieuw moeten inloggen.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Welcome to the Club

Bericht door p.arendz »

Welcome to the Club, Evert!
Even wennen en dan merk je dat alles veel vlotter gaat!
Hartelijke Groet,
---Peter.
compass

Re: Kompasleer.

Bericht door compass »

Hoi Evert,

Met die Mac zou ik toch maar even doorbijten en desnoods even naar de Mac shop om een boekje aan te schaffen waarin de overeenkomsten / verschillen worden uitgelegd.
Werk nu met meerdere systemen ; desktop Vista, Huiskamer MacBook en werk Minilaptop XP.

De MacBook is echt geweldig als je er aan gewend bent. Nog nooit een hapering of 'hik' gehad. Vlekkeloos!
En wat dat steeds weer inloggen betreft; dat is nu juist de veiligheid niet te ver zoeken maar aanpakken bij de basis.

Groeten,
Bert de Boer
Mennojan

Re: Kompasleer.

Bericht door Mennojan »

compass schreef:Zoals bij velen bekend stond de "kompastheorie" bij de 1e rangers op school in een kwade reuk wegens zijn eindeloze rijen formules en onbegrijpelijke diagrammen en bij mij lag dat echt niet anders. Ik begreep er in het begin geen ene rotm..r van! En de uitleg van de leraar maakte het vooral niet duidelijker. Deze man legde alles uit in formules!

Groeten,
Bert de Boer
Volgens mij geeft die beste man nu nog les :? Bedankt voor het inscannen en online zetten van het boekwerkje, eens kijken waar het nu echt omdraait :)
Plaats reactie