Diversen.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Vermist!

Bericht door Theo Horsten »

Wanneer je "als forum" de alarmbel moet luiden, weet ik niet. Maar iemand die een oversteek gaat maken en klaarblijkelijk niet over adequate communicatiemiddelen beschikt om zo nu en dan zijn positie door te geven, doet er toch goed aan om zijn ETA voor de bestemmingshaven aan belanghebbenden door te geven. Aan mensen die van wanten weten en daarom onrustig worden zodra iemand meer dan een week overtijd is.

In januari/februari verspeel je op die route geen mast en geen zeilen. Het is buiten het orkaanseizoen en je hebt gegarandeerd mooi weer. Een paar dagen, vooruit, een week windstilte zou ook nog kunnen, maar vast niet langer. Als zeiler probeer je de passaat vast te houden en die laat je zelden in de steek. Wél in het orkaanseizoen, maar dan is het een teken dat er een vuiltje aan zit te komen. Buiten het orkaanseizoen is het een pure pleziervaart en kan een kind zogezegd de was doen. Overvaren worden is en blijft het grote gevaar bij al dat solo zeilen, maar zelfs die kans is klein omdat er op die route nauwelijks vaart is.

Bij elke oversteek die ik op die route maakte, van Las Palmas naar de West Indies, ontmoette ik wel een zeiljacht. Die liep je dan uiteraard op, want die zeilden lekker voor de passaat aan. Ik praaide ze dan altijd even, riep ze op de vhf aan, want die hadden ze zeker aan boord. Even vragen hoe en wat, van waar naar waar, alles wel, soms nog iets nodig? - water, proviand. Ook vroeg ik dan of ik soms iemand voor ze kon bellen om een positie en "alles wel" door te geven. Over het algemeen stelden ze dat zeer op ptijs en maakten dankbaar gebruik van mijn aanbod. Voor mij een kleine moeite, voor de achterblijvers een verrassing.

Ook daar zijn uizonderingen op. Kerstavond en onderweg met een vreemdsoortige nieuwbouw van Noorwegen via Hamburg, IJmuiden en Las Palmas naar San Juan, Puerto Rico. We draaien wat we draaien kunnen, want als alles loopt zoals het moet lopen, kunnen we op ouderjaarsdag thuis zijn. De vlucht van San Juan via New York naar Amsterdam is al geboekt.
Het is aardedonker en op de radar krijg ik op goed een mijl, vier streken aan stuurboord een heel zwakke echo, nu eens wel, dan weer niet. Turen met de kijker en, ja, een heel zwak lichtje. Tegelijkertijd klinkt er uit de vhf een stem als vanuit het graf: "Hello. Ship on my port side, do you read me?"
Dus ik zeg dat ik hem luid en duidelijk ontvang. Blijkt het een zeiljacht te zijn. Single handed van ik weet niet meer waar, maar niet via de Canaries, maar noordelijker, onderweg naar de West Indies. Met diezelfde grafstem vertelt hij dat hij een poosje terug zijn mast verspeeld had en nu met een noodmast zeilde terwijl hij ook zijn ribben en zijn arm zwaar gekneusd had.
Ik denk: daar gaat onze Oudejaarsavond thuis, maar ik vraag uiteraard of we hem soms kunnen helpen en ben klaar om af te slacken en koers te veranderen.
"Nee," zegt ie, "laat maar. Ik red me wel."
Ik allang blij en ik doe mijn gebruikelijke aanbod: "Kan ik soms iemand voor je bellen? Het is kerstavond, man. Je positie en ETA doorgeven? Zeggen dat alles naar omstandigheden wel is?"
"Nee," zegt ie: "Nobody cares where I am and nobody gives a shit what happens to me."
Kijk, dat zijn de betere solozeilers, dus als dat forumlid Sietse van jullie net zo iemand is, dan is er geen vuiltje aan de lucht. Ik heb het altijd nog een mooi kerstverhaal gevonden al heb ik me nog vaak afgevraagd wat er ooit van die gozer met zijn grafstem geworden is. Zo vaart er heel wat vreemd volk rond op Gods Grote Wateren.
Toch hoop ook ik dat Sietse ergens in de zon aan de drank zit. Wie weet horen we het nog eens.
jan de waard
Berichten: 190
Lid geworden op: 27 dec 2013 09:55
Locatie: Bergen lb

Re: Vermist!

Bericht door jan de waard »

Mooi verhaal Theo. Inderdaad vreemde vogels genoeg op het water. Ik heb er ook nog wel een verhaaltje over. Maar dat hoort niet op dit topic thuis. Wellicht een nieuw topic op dit forum "vreemde vogels". Kan heel leuk worden.
mvrgr Jan de Waard
jv

Re: Vermist!

Bericht door jv »

Wat een verhaal Theo... onze lieve heer heeft vreemde kostgangers.

Toch las ik laatst ergens een stukje van Henk de Velde, hij zou voor altijd vertrekken maar kwam er nu toch op zijn oude dag achter dat zelfs hij wel eens mensen ging missen. Had hij nooit eerder last van gehad...
Dus wie weet zit die Sietse ook wel ergens lekker met een pijp en een glas te genieten en ooit.... Laten we 't hopen.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Diversen.

Bericht door Evert Sikkema »

Afgelopen zaterdag vond aan boord van de Witte Zwaan in het Damsterdiep in Groningen de halfjaarlijkse 'paketvaartlunch' van de Kring Noordoost van de Vereniging van Oud-Employé's der Koninklijke Paketvaar Maatschappij plaats.
Vanaf 11 uur was er koffie (thee) met spekkoek.
Om 12.15 uur (en vanwege het grote gezelschap in de middag nog een keer) vertelde Ron de Mes over het reizen per schip in de Indische Archipel. Hij heeft deze lezing ook gehouden in januari in Bronbeek (bij Arnhem) tijdens de themadag over 'Vervoer in Nederlands Indië).
Het was een boeiend verhaal.
Om 13.15 uur klonk de gong voor de traditionele Indische rijsttafel verzorgd door Binsar Sipahutar van Toko Semarang in Groningen.
Tijdens de paketvaartlunch in april 2011 vertelde Fokke Visser over zijn zeilreis in 1965 (toentertijd recht hebbend op Europees verlof als stuurman bij de KJCPL) met de Chinese jonk 'Chang Feng' van Hong Kong naar Frankrijk.
Over die avonturen schreef hij een boek dat onlangs werd uitgebracht en lovende reacties kreeg. Voor belangstellenden had Fokke een aantal exemplaren van het boek mee genomen.
Zelf was ik uitgenodigd om mijn aquarellen van schepen te laten zien (op de foto's zichtbaar aan de raamkant).
Al met al waren er ruim 100 aanwezigen, waaronder ook veel mensen van andere rederijen (HVM, NTPM, KJCPL, SMN, KRL en radio officieren).

Afbeelding

Afbeelding

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
ohvz87

Re: Vermist!

Bericht door ohvz87 »

begrijp uit het nieuws dat het scheepje is gevonden.
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Vermist!

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja, triest verhaal, dit schrijft het ANP vandaag:

Het zeilschip van de vermiste solozeiler Sietse Hagen is gisteren gevonden op de Atlantische Oceaan. Dat meldt de politie vandaag. Van Hagen ontbreekt nog steeds ieder spoor. De 70-jarige Hagen vertrok 15 januari vanuit zijn woonplaats Tenerife naar Barbados. Sinds zijn vertrek is niets meer van hem vernomen. Een Nederlands zeeschip, dat onderweg was van Savannah (Verenigde Staten) naar Agadir (Marokko) trof het schip maandag aan op ongeveer 2000 kilometer van de Marokkaanse kust.

De bemanning van het zeeschip probeerde contact te krijgen met het dobberende zeilschip, maar er kwam geen reactie. Toen de bemanning vervolgens aan boord ging, bleek niemand aanwezig op het zeilschip. Wel zijn de documenten van Hagen gevonden. Het schip was volgens de kapitein zwaar gehavend. Het lukte niet om 'de Pokerface', zoals het schip heette, op sleeptouw te nemen. Nadat alle documenten en waardevolle spullen van boord waren, heeft de kapitein het schip uit veiligheid voor de scheepvaart laten zinken. Hagen staat internationaal als vermist gesignaleerd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
lonely seaman
Berichten: 16
Lid geworden op: 30 dec 2006 22:30

Re: Vermist!

Bericht door lonely seaman »

Triest. Weet iemand welk Nederlands schip het jachtje heeft gevonden?
jv

Re: Vermist!

Bericht door jv »

De Saimaagracht
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Diversen.

Bericht door Jan Stolp »

Even iets heel anders.....
Ik werk o.a. op de houtzaagmolen "de Rat "in IJlst.
Nu komt deze molen oorspronkelijk uit Zaandam,net als ikzelf overigens, echter bij de bouw in 1711 heette hij "de Walrot"wat later verbasterd is tot "de Rat".
Er wordt altijd als verklaring geschreven dat een Walrot een waterrat is maar m.i. is het iemand die niet vaart ,een landman landrot maar ik meen toch ook wel gehoord te hebben walrot.
Vaak is het zo dat als je het een paar keer zegt het steeds aannemelijker wordt....
groet Jan
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Diversen.

Bericht door Evert Sikkema »

Jan, ik vond op een Belgische website deze omschrijving :

Walrot
De letterlijke betekenis van Walrot (Waelroth) zou zijn
"bronnengebied in een gerooid bos". Maar
wanneer we uitgaan van het plaatselijk dialect zou het ook "Molenaarsbos" kunnen zijn
(Walrot/Woilleraat/Moiller+aat/ Molenaar+hout).

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie