Diversen.

van: www.kustvaartforum.com
Frans de Lijster
Berichten: 4205
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Diversen.

Bericht door Frans de Lijster »

Waarin een klein land groot kan zijn.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )


Binnenvaarder
Berichten: 1675
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Diversen.

Bericht door Binnenvaarder »

Kwam dit vandaag tegen in Maasmond Maritime, grote verschillen in de dagprijzen van Crude-oil tankers. Volgens verdere info bij deze grafiek moet er nu dagelijks geld bij.

Hoe staat het eigenlijk met de vrachtprijzen in de bvt, zijn die ook drastisch gewijzigd door de Corona of is er weinig van te merken qua vrachtprijs?
Mvg.
Geert
Bijlagen
Crude Oil tankers inkomsten .jpeg
Crude Oil tankers inkomsten .jpeg (74.76 KiB) 395 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Binnenvaarder
Berichten: 1675
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Diversen.

Bericht door Binnenvaarder »

Uit Maasmond Maritime. meer dan treurig hoe er met zeelui wordt omgegaan. :x
Mvg.
Geert

Aan alles gebrek: kapitein Dennis zit vanwege corona al maanden vast op zee
Kapitein Dennis van der Zwaard aan boord
Een gebrek aan medicijnen, een afvalberg op de boot en geen perspectief wanneer ze het thuisfront weer in de armen kunnen sluiten. De bemanning van kapitein Dennis van der Zwaard dobbert nu al maanden voor de kust van Azië.
Vanwege het coronavirus mogen ze nergens aan wal.
Dennis is met zijn bemanning niet de enige die dit overkomt. Over de hele wereld zijn op dit moment nog altijd 300.000 zeelieden die vanwege het coronavirus geen kant op kunnen. Ze kunnen niet aan wal komen, omdat veel landen bang zijn dat dat leidt tot nieuwe coronabesmettingen.
Elk land heeft daarvoor zijn eigen regels. Vooral in Azië wordt streng opgetreden. Daar komt ook nog eens bij dat als de bemanning wel aan land mag komen, er vaak geen vliegtuigen vanuit dat land richting Nederland gaan.
Van der Zwaard vertelt dat hij met zijn bemanning van het schip de THUN LUNDY nu vanaf begin juli vastzit in Azië. "We mogen de wal niet op en mensen van wal mogen niet aan boord. Dat zorgt nu al voor een urgent probleem. Onze kok heeft diabetes en moet nieuwe pillen hebben.''
''Hij had pillen voor een maand mee, maar we zitten hier nu al langer. Medicijnen over de post worden tegengehouden en van de Chinese autoriteiten mag hij de wal niet op, omdat zijn situatie volgens hen niet ernstig genoeg is.''
Volgens Karin Orsel, CEO van MF Shipping BV (de rederij waar Van der Zwaard voor vaart), is er in Azië veel angst bij de lokale autoriteiten. ''Havens worden volledig dichtgegooid, landen willen volledige zekerheid dat iemand niet met corona besmet is.'' ''Wij doen er alles om te zorgen dat de situatie verbetert. We hebben nu zelfs een beroep op de Verenigde Naties gedaan. Het probleem is dat landen zichzelf individueel willen beschermen, maar wij zijn een internationale industrie.'' Orsel vertelt dat het pas twee weken geleden gelukt is om een bemanning af te lossen die al een meer dan een jaar op de boot verbleef. Nog altijd zijn er zeelieden die maandenlang niet aan land kunnen komen, zoals de bemanning van Van der Zwaard.
Voor Van der Zwaard en zijn bemanning is het nog niet zo ver. Eten hebben ze nu nog op voorraad, maar het afval kunnen ze bijvoorbeeld niet kwijt. ''We hebben een afvalberg met veertig containers aan etensresten aan boord. China wil het ook het afval niet aannemen, uit angst dat daardoor het virus verspreid''.
Maar naast de praktische problemen, is er aan boord ook vooral sprake van heimwee. Van der Zwaard: ''De situatie is vervelend voor ons, maar ook voor het thuisfront. We kunnen geen plannen maken voor de nabije toekomst, want je weet niet wat er gaat gebeuren."
Het schip ligt hier vlak bij de kust, maar mag niet aanmeren
Aan boord heerst een wisselende stemming. ''Je krijgt een band met elkaar en het is gezellig, maar soms heb je ook wel even genoeg van elkaar gezien. Daar komt bij dat sommigen van ons nog andere grote zorgen hebben. Ze werken op
projectbasis en hebben straks misschien geen baan meer.''
'Misschien pas in Spanje'
Het is onduidelijk of en waar de THUN LUNDY straks mag aanmeren. Van der Zwaard stelt dat het nog lang kan duren voordat hij thuis is. ''China is geen optie, hierna proberen we Sri Lanka. Maar vanaf dat land vertrekken er waarschijnlijk geen vliegtuigen naar Europa: dus dan zitten we daar vast.''Lang dachten we lading uit China nog konden mee krijgen, maar nu willen we toch vooral aan de terugtocht denken, stelt van der Zwaard. ''Eigenlijk had ik al thuis moeten zijn, maar het zou nu zomaar kunnen dat we eerst naar Spanje moeten varen, zodat we in Europa aankomen en daar van boord kunnen.''
Tweede viool
De Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KNVR) spreekt in een reactie van een ernstige situatie: ''We zien dat er in Europa veel verbetering heeft plaatsgevonden de afgelopen tijd, maar dat het in Azie en Amerika nog altijd bijna onmogelijk is om bemanningsleden af te lossen.'' ''Landen zetten in op nationale belangen, eigen veiligheid. Als internationale partij spelen wij daarbij de tweede viool. Er moet internationaal eensgezindheid komen over de regelgeving rond het aflossen van zeelieden.'' Bron : RTLnews
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)

Binnenvaarder
Berichten: 1675
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Diversen.

Bericht door Binnenvaarder »

Lelijker kunnen we ze niet maken, misschien nog wel efficiënter. Lijkt dat de brug verhoogd is en een scrubber installatie.
van Maasmond Maritime.
Mvg.
Geert
Bijlagen
Schermafbeelding 2020-09-18 om 12.16.01.jpeg
Schermafbeelding 2020-09-18 om 12.16.01.jpeg (60.64 KiB) 159 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)



Plaats reactie