Pagina 1 van 23

Oost Atlantic Lijn.

Geplaatst: 24 jan 2006 10:06
door DickG
De OAL is bij mijn weten omstreeks 1959/60 opgericht door de Rotterdamse reder W. in 't Veld, wellicht meteen al met een belang van Okko Bosma, want de Cornelia-schepen waren vanaf het begin in beheer bij de OAL. Later nam Bosma de directie over en ook zijn zoon C. Bosma kwam in het bedrijf.
Naar ik heb gehoord is Bosma in de zeventiger jaren in financiële problemen gekomen hetgeen ertoe leidde dat de curator de OAL en de Bosma vloot in 1978 verkocht aan Leendert van den Oever van Atlantic Aardolieproducten B.V. (thans Atlantic Horizon groep).

Kan iemand het bovenstaande bevestigen of aanvullen met nadere gegevens?

Dick Gorter

Geplaatst: 24 jan 2006 13:16
door R.Konigers
Dick , inderdaad is OAL om die tijd opgericht in opdracht van dhr.O.Bosma..
hij zocht hiervoor een geschikte vent in de buurt van Rotterdam om dit op poten te zetten. Dit werd dhr In't'Veld..die al in 1952 zijn eigen rederij
had opgericht. Begonnen werd met Bosma's Cornelia B schepen , de twee schepen van CA Janssen uit Arnhem en 1 schip van In t'Veld zelf . Begin 60e jaren is dhr. In t'Veld er weer uitgestapt en nam dhr.CA Janssen mee weer naar zijn eigen kantoor....kort daarop is de Arnhem van CA Janssen overgenomen door In t'Veld zelf als Maria A.
Dhr C.Bosma werd toen directeur van OAL.
Het spijt me dat ik niet het exacte jaartal van deze wisseling kan geven,
maar dit moet ergens gebeurt zijn tussen 1961-1964.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 24 jan 2006 14:10
door R.Konigers
Dick , het staat mij bij dat het erg slecht ging met Rederij Bosma , welke uit nood alle schepen uitvlagde naar Willemstad (Ned.Antillen). De nieuwbouwschepen Marion-en Okko Bosma waren met hun hoge hypotheeklasten werden hun noodlottig...en stevende rechtstreeks op een faillisement af...(of het ook gebeurt is of dat men gewoon alles van de hand heeft gedaan weet ik niet )..enkele schepen werden verkocht en de nieuwere gingen over naar OAL zelf. Wat na 1978 met dhr.C.Bosma zelf gebeurt is..weet ik niet..maar er zullen ongetwijfeld mensen zijn die je hier meer over kunnen vertellen. Let wel dat naast de overname van de Bosma schepen ook nog andere schepen zijn aangekocht door OAL.
oa. de Atlantic Sea.
Mvrgr Roelof

oost atlantic line

Geplaatst: 31 jan 2006 21:33
door roy
De O.A.L. heeft toch ook nog een of meerdere schepen van P.A.van Es & Co overgenomen ?.

m.v.g. Roy

Geplaatst: 31 jan 2006 22:30
door R.Konigers
Roy , zover ik nu kan overzien is alleen de oude Breehees '65 in
1974 als Atlantic bij OAL in de vaart geweest...tot 1982.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 31 jan 2006 23:08
door R.Konigers
Afbeelding
Zoals eerder verteld , is de OAL in 1959 begonnen met de Cornelia B1,2,3
de Arnhem, Mare Liberum en de Spes als bevrachtingskantoor. Hierbij wat fotomateriaal. Hier de Cornelia B1 (eerst Cornelia B). bjr.'47

Geplaatst: 31 jan 2006 23:10
door R.Konigers
Afbeelding
Hier de Cornelia B II , bjr.1951
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 01 feb 2006 12:08
door R.Konigers
Afbeelding
Hier de Cornelia B1 (ex Insco Mariner '53 ex Cornelia B '52) als de naar Duitsland verkochte Marika in 1965.
En Dick...van de Cornelia B 1933 heb ik zelf niets (wel een slechte foto als Saba)
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 01 feb 2006 12:11
door R.Konigers
Afbeelding
De Cornelia B III uit 1956 , verkocht in 1974.

Geplaatst: 01 feb 2006 12:30
door R.Konigers
Afbeelding
De Spes '40 van rederij Spes Nostra, Rotterdam (W in't Veld) in 1968 verkocht.