Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

In mijn plakboek vond ik dit nog over de Kwiek. :?: Iemand enig idee waar zij op dit moment ligt :?: .

Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Kwiek in april 1980 in Amsterdam.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Jan Stolp »

Volgens mij ligt hij nog steeds in Amsterdam.
Vroeger, zo sprak opa, heeft hij nog een tijd in Wormerveer gelegen.Er stond toen een trechter op.
Zandhandel van Vliet gebruikte hem als overslag schip.Ik meen dat hun hem van A.C. Slooten ,sloperij ,hadden overgenomen.
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Kwiek eigenaar Groen.

Bericht door vaerdereij »

Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Heinz Heino.

Bericht door Ben »

Jan Stolp schreef: Heinz Brey welke via Heinz Heino als St Christopher zo roemloos ten onder ging.
Bouwnr. 190 van Niestern.In ik dacht 78/79 verbouwd tot 3 mast schoener.Het schip was verlengd maar verder helemaal orgineel.De 100 pk Deutsche Werke stond er nog in.Ik heb hem van Zaandam naar Bolsward gebracht en nog eens naar Harlingen.De hulpzeilen waren ook nog aan boord.Het schip is naar de Carib gegaan en vond daar al snel een roemloos einde.Aan de ketting ,leeg geroofd etc. Heel jammer dat hij niet hier is gebleven.
@Jan, om je geheugen wat op te frissen heb ik nog wat over de St. Christopher:
Afbeelding

Afbeelding
Bij Welgelegen, Harlingen op de helling in begin 1980.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Jan Stolp »

Leuk om het weer eens te lezen,Ben.
Grootse plannen hadden de mannen ,dat wel.
Wie weet hebben we elkaar wel gezien daar in Harlingen,hij moest omhoog voor S.I..Ik moest hem eerst naar Leemburg in Ter Horne brengen maar daar aangekomen bleek hij een maatje te groot voor die helling.
Grappig is dat Bakker toen al zei dat het wat te druk werd met de chartervaart terwijl het toen pas goed opgang begon te komen achteraf bezien.

Groeten jan
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Ben »

Op de foto als Deense Skjoldnaes bouwde Verstockt, Martenshoek in 1892 de tjalk GEERTRUIDA, die met haar tonnage van 88 brt. en 140 ton dw. niet in de bekende scheepvaartregisters voorkomt. In 1979 komt zij terug in Nederland en onder de naam Onderneming in de chartervaart. Dit zou haar wel eens kunnen zijn:
https://www.winterwelvaart.nl/schepen/onderneming/

Afbeelding
Foto: ©Tomas Johannesson.
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door bronsmotor »

Een paar onderwerpen hiervoor ging het over de "Kwiek"

Michel Groen is samen met Paul van der Gaag van de VPRO radio op pad geweest om een programma te maken over de Bronsmotor.
Brons een vergeten fenomeen was de titel en het is ruim een week geleden uitgezonden in het programma OVT.

Beluisteren kan nog steeds via de volgende link:

https://download.omroep.nl/vpro/ovt_2008 ... _uur_2.mp3

het programma werd uitgezonden in het 2de uur van 24 minuten tot 56 minuten.

Het starten van de bronsmotor van de kwiek komt ook aan de orde.
Ad Langelaar
------------------
Van Brons tot Goud!

https://www.bronsmotor.com
https://www.samofa.info
p.arendz
Berichten: 1124
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door p.arendz »

Moi Ben,
Weet je ook wanneer die foto van de Skjoldnaes is genomen? Toevallig ken ik de eigenaar van de Onderneming. Op dat webstek staat dat zij van 1892 is. :roll:
Als ik hem weer tegen kom kan ik hem met deze foto confronteren...
Hartelijke Groet,
---Peter.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Gerestaureerde kustvaarders uit binnen- en buitenland.

Bericht door Ben »

Moin Peter, het bouwjaar is inderdaad 1892, typfoutje :oops: . De datum :?: van de foto opname is helaas moeilijk te achterhalen.
sybavontuur

Avontuur, laatste zeilende vrachtvaarder

Bericht door sybavontuur »

Hoi,

Ik ben de eigenaresse van dit bijzondere schip met de naam Avontuur. Het schip is gebouwd in Stadskanaal in 1920 bij de werf Otto Smith. Sinds een paar weken ben ik bezig om het restauratieplan op te starten. Hiervoor heb ik dus nog meer oude gegevens nodig wat betreft het dek-layout. Ik wil graag het schip weer in de oude staat herstellen. De oorspronkelijke blauwdrukken zijn verbrand bij een brand in het gebouw van Bureau Veritas te Parijs. Kan iemand me misschien verder helpen?

Voor meer foto's en geschiedenis www.barakiel.nl Hier staan helaas nog wel mijn oude plannen op die inmiddels niet meer doorgaan dus negeer deze alsjeblieft.
Op www.barakiel.hyves.nl staan ook nog diverse foto's van vroeger en hoe het schip er nu uitziet en daarin is natuurlijk mijn logboek te vinden met alles wat ik beleef en wat ik tot nu toe gedaan heb aan boord.

Groetjes Syb
Bijlagen
212511360_5_0wzA.jpg
212511360_5_0wzA.jpg (44.18 KiB) 2186 keer bekeken
Plaats reactie