- Neptunus 1967 gebr. pot bolnes.jpg (57.79 KiB) 1801 keer bekeken
Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
De Neptunus, in 1967 gebouwd bij Scheepsbouwwerf Gebroeders Pot, Bolnes, aan de Parkkade in Rotterdam.
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
Ben, soms kom je foto's tegen waarvan je het bestaan niet wist, en des te groter is de verrassing. Deze plaat van de Neptunus is er zo eentje. Ik heb iets met die boot het was mijn tweede schip en in tegenstelling met mijn eerste reis die nou niet bepaald de prettigste was, heb ik hier vijf rondreizen op gemaakt en een geweldige tijd en ervaring gehad. De Neptunus was samen met de Mercurius een technisch geavanceerd schip en de reizen waren prima. Bedankt voor het plaatsen van deze foto.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
Deze zeer fraaie foto moet rond de overdracht van de "Neptunus" gemaakt zijn. Vrijwel alle foto's, onder die omstandigheden gemaakt, kwamen maar weinig van het water af, maar werden vanaf de kaai of de Euromast gemaakt.
Vrijwel alle zeeschepen die boven de Maasbruggen gebouwd werden, meerden voor en of direct na hun proefvaart en overdracht aan de Parkkade of Parkhaven af.
De G.H.V. schepen kwamen hierna nooit meer terug om daar af te meren, ze moesten immers gewoon aan het werk !.
m.v.g., Roy
Vrijwel alle zeeschepen die boven de Maasbruggen gebouwd werden, meerden voor en of direct na hun proefvaart en overdracht aan de Parkkade of Parkhaven af.
De G.H.V. schepen kwamen hierna nooit meer terug om daar af te meren, ze moesten immers gewoon aan het werk !.
m.v.g., Roy
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
@Pieter, misschien wist je het bestaan van deze foto's ook niet.Pieter S schreef:Ben, soms kom je foto's tegen waarvan je het bestaan niet wist, en des te groter is de verrassing. Deze plaat van de Neptunus is er zo eentje. Ik heb iets met die boot het was mijn tweede schip..........
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
De middelste foto ken ik wel, maar de twee andere niet Ben, prachtig, bedankt voor het plaatsen. De "vleugels" aan de schoorsteen zijn goed zichtbaar, waarom die er zaten is mij trouwens nooit helemaal duidelijk geworden. Op de twee laatste foto's is het Vreugdenhil patent, (de richtingaanwijzer) al niet meer aanwezig.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
@Pieter, deze foto zit ook nog in de "sigarendoos".
NEPTUNUS) ms. sh.dk. PGEU 10/1967-1978 2639 nrt, 5163 brt, 6936 dwt. 145,49/137,36 x 19,56 x 9,96 m. Stork 8000 pk, 18 kn.
10/1967, Gebr.Pot - Bolnes (962)
1/1978: ELENA ALTOMARE (Venezuela),
6/1980: AGIOS GIANNIS (Grieks),
1/1982: ALEXANDER’S POWER (Grieks), 1984: FLORINA (Cyprus)
1/1985 gesloopt in Nantong, China.
NEPTUNUS) ms. sh.dk. PGEU 10/1967-1978 2639 nrt, 5163 brt, 6936 dwt. 145,49/137,36 x 19,56 x 9,96 m. Stork 8000 pk, 18 kn.
10/1967, Gebr.Pot - Bolnes (962)
1/1978: ELENA ALTOMARE (Venezuela),
6/1980: AGIOS GIANNIS (Grieks),
1/1982: ALEXANDER’S POWER (Grieks), 1984: FLORINA (Cyprus)
1/1985 gesloopt in Nantong, China.
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
Nogmaals bedankt voor het plaatsen Ben, prachtige foto al maakt de foto me niet echt vrolijk. Je ziet duidelijk dat het schip aftakelt in de laatste jaren. Ik heb haar nog één maal gezien na de verkoop en wel in La Guaira, Venezuela. Ze lag daar als Elena Altomare.
Ik was 4e op de Trident Rotterdam dus dat moet in de zomer van 1978 zijn geweest.
Ik was 4e op de Trident Rotterdam dus dat moet in de zomer van 1978 zijn geweest.
Eens werktuigkundige, altijd werktuigkundige
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
1964-10-14: ms. 'DORIS' (1956) van de KNSM uit Amsterdam, op weg van Iskanderun naar Napels en voor de haven voor anker liggend, slaat van zijn anker, kapseist en strandt vervolgens op de pier van de haven. De bemanning kan worden gered door het Amerikaanse oorlogsschip USS 'SHENANDOAH'. Het schip was niet meer te bergen en was verloren. (Grove schuld van de gezagvoerder: Ondanks slechte weersomstandigheden op slechts een anker te dicht onder de kust geankerd en geen zeewacht gehouden. Ontzegging bevoegdheid voor een jaar en drie maanden.)
Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.
Naar aanleiding van het verloren gaan van de "Doris", moest in de Middellandsezee altijd de zeewacht doorlopen als men op de rede voor anker lag. Dit ongeacht het weer of de weersvoorspellingen.
Daar werd ik in 1969 / 1970 aan boord van de "Attis" mee geconfronteerd. Geen havenwacht wilde voor mij zeggen; shoresite !!!.
Dat speelde in die tijd een vrij grote rol in mijn leventje.............
m.v.g., Roy
Daar werd ik in 1969 / 1970 aan boord van de "Attis" mee geconfronteerd. Geen havenwacht wilde voor mij zeggen; shoresite !!!.
Dat speelde in die tijd een vrij grote rol in mijn leventje.............
m.v.g., Roy