Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Roy »

Dan zijn weer bij deze uit.
Met de foto van Anne, ( ik bezit de zelfde foto ), en de info van Theo zijn we er gelijk uit.
Het moet de "Maria P" zijn, dus de ex "Aegis".
Blijft de vraag voor eeuwig over hoe ik ooit Marbrava op die achterkant heb kunnen kalken. Maar goed, er van wakker liggen doe ik mooi niet ( meer ).
Er blijft voor mij, althans op dit moment, maar één vraag over en dat betreft een een schip uit de ON-serie. Daar heb ik ook een fraaie foto van dat ze de Nieuwe Waterweg afvaart, maar waar geen naam op te bekennen valt. De brug staat nog netjes in de blanke lak, het schip is al verlengd en ze heeft de K.N.S.M. kleuren nog. Maar goed, er zitten heel kleine verschillen in die ON-serie, dus voel ik me niet helemaal kansloos.

Wat betreft de schepen op een rijtje zetten; ik doe niet anders Ben !. Echter de vlootlijsten van de K.N.S.M. heb ik niet, ( meer ), op een rijtje. Ook daar wordt weer aan gewerkt, maar dat gebruik ik als stopwerk. Momenteel heeft de S.H.V. met al haar vertakkingen over de families Van Beuningen en Fentener van Vlissingen al m'n aandacht en dat is nogal veel omvattend...... :roll:

Inmiddels ben ik er wel achtergekomen dat de K.N.S.M. geen 350 zeeschepen gehad heeft, maar dat het tellertje op 311 blijft steken. Het verschil van telling zit 'm in het gegeven dat ik schepen na vernoeming geen nieuw volgnummer geeft en dat hebben de diverse schrijvers van boeken wel gedaan. Als we de vloot van de Nieuwe Rijnvaart Maatschappij en de haven(sleep)dienst er bij rekenen komen we weer ver boven de 400 uit. :!: :idea: :lol:
Let wel, er wordt nog driftig geschaafd aan die lijsten, maar voor dat naar m'n zin is zijn we al weer maanden verder.............

Allen die meegedacht hebben aan het vermeende Marbrava raadsel zijn bedankt voor hun inzet.

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

Roy schreef:.... maar één vraag over en dat betreft een een schip uit de ON-serie. Daar heb ik ook een fraaie foto van dat ze de Nieuwe Waterweg afvaart, maar waar geen naam op te bekennen valt. De brug staat nog netjes in de blanke lak, het schip is al verlengd en ze heeft de K.N.S.M. kleuren nog. Maar goed, er zitten heel kleine verschillen in die ON-serie, dus voel ik me niet helemaal kansloos............
@Roy, het heeft iets weg van "zoeken naar een speld in een hooiberg", maar het wordt iets makkelijker als je de verlengde schepen van de ON serie die verlengd zijn op een rijtje :wink: hebt.
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Roy »

Ja Ben, daar zeg je zo wat.
We gaan het vanavond omdraaien, maar de hele serie is verlengd zoals bekend moge wezen.
Maar er zijn verschillen. De laatste serie had een lange waterloos opening onder verschansing, terwijl de 1e serie dat onderbroken had. Elf stuks voor de verlenging om juist te zijn. Ook kan ongeveer in het midden een grote opening zijn. Dan is waarschijnlijk van twee openingen één gemaakt.
Ook zijn de laatste schepen niet meer met een houten brug uitgevoerd, maar daar zit echter wel het venijn. Er zijn n.l. schepen waar men de blanke lak met wit overgeschilderd heeft. Ook het verloop van de opbouw van de brugvleugel naar het sloependek kan afwijken, alsmede de dek ondersteuning naar de verschansing in de zij die is komen te vervallen.
We gaan het zien of er uit te komen is. Zo niet dan vraag ik morgen aan Douwe of hij er even een fotootje van kan schieten. Dat kan het op het forum geplaatst worden.
U hoort nog van de klap !. :D

m.v.g., Roy
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Roy »

Goed, we hebben intussen een studie van de 13 ON-klasse schepen gemaakt. :roll:
Er blijken wel degelijk verschillen in deze serie te zitten, maar het detail dat doorslag gaf om die ON-boot in de Nieuwe Waterweg te determineren, liet toch zo'n slordige 2½ uur op zich wachten. Nu hebben we tussen door wel een stroomstoring gehad, maar dit terzijde. :(
De eerste 7 schepen waren min of meer makkelijk van de laatste 6 schepen te scheiden.
De 1e twee, "Jason" en "Solon", hadden van nieuwbouw af 12 waterloos openingen t.h.v. de drie ruimen.
De 2e vier schepen, "Maron", "Medon", "Memnon", "Ammon" en "Kreon" hadden 11 waterloos openingen t.h.v. de drie ruimen.
Ze hadden alle 7 drie grote loospoorten t.h.v. de opbouw en één kleine aan het eind. De brug was van hout.

Even de laatste 6 belichten. Die hadden geen houten brug, 3 kleine loos openingen t.h.v. de opbouw en grote aan het eind.
Er stonden geen stutten meer van de opbouw naar de verschansing. De waterloos openingen langs de ruimen was vervangen door één grote doorlopende sleuf.
Dit betrof respectievelijk; "Chiron", "Ladon", "Marathon", "Parthenon","Theron" en "Sinon".

Terug naar het verlengen van al deze schepen. Als de bomen getopt zijn is het erg moeilijk op een foto te zien. Dit komt omdat zowel Ruim II als Ruim III vergroot zijn. Dit werd bereikt door voor het werkelijke verlengen begon de hoofdmast met dekhuis en al verwijderd werd en op de wal geplaatst werd. Na het verlengen kreeg het hele spul dus ook een ander plaatsje zodat op het oog de verhoudingen hetzelfde bleven.
Wat wel op zicht veranderde waren het aantal loospoorten. Van "Medon" t/m. "Kreon" ging dit van 11 naar 13 stuks.
De "Solon" ging als enige van 12 naar 14 openingen.
De "Maron" ging van 11 naar 12 waarvan bij de hoofdmast en Ruim II van 2 openingen één langere gemaakt werd gevolgd door een duidelijk kleinere opening.
De "Jason" ging van 12 naar 13 met ook één langere bij de hoofdmast en Ruim II. Naar voren was echter ook één loospoort meer aangebracht, zodat het leek dat de voorste verhaalkluis verder naar voren zat dan bij de "Maron".
Kijk, uit dit kleine verschilletje bleek dat de onbekende On-boot de "Jason" moest zijn die tussen Vlaardingen en Maassluis, ( ± Rood 1016 ), richting zee voer.

Mooi, zijn we daar ook weer uit. :!: :wink:

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Evert Sikkema »

Roy, na zoveel zoekwerk nog maar een foto van het schip in haar nadagen
Notis1955.jpg
Notis1955.jpg (365.48 KiB) 2155 keer bekeken
En zo zag de Jason er uit in 1983/1984 toen ze in Nantes lag te wachten op op verkoop aan het sloper.
In 1984 is ze in Noord Spanje gesloopt.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4741
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Roy »

Fraaie plaat met een treurig schouwspel Evert !.
'k Had deze foto nog nooit gezien.
Toch is de "Jason" nog 29 jaar oud geworden. Niet slecht voor een G.H.V. schip !.

m.v.g., Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben »

Roy schreef:Goed, we hebben intussen een studie van de 13 ON-klasse schepen gemaakt....................
@Roy, een studie die een mooi stuk documentatie heeft opgeleverd :!: Een reden om je te belonen :wink: met deze foto's.
Sotiria P 1956 ex Solon.JPG
Sotiria P 1956 ex Solon.JPG (246.48 KiB) 1953 keer bekeken
Sotiria P 1956 ex Solon werf ADM, Amsterdam.JPG
Sotiria P 1956 ex Solon werf ADM, Amsterdam.JPG (175.25 KiB) 1953 keer bekeken
AnneKJ
Berichten: 258
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:56
Locatie: Oost-Souburg

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door AnneKJ »

Roy,

Mooi stukje werk, chapeau. Ben benieuwd, of er bij de -es klassen (ook prachtige schepen) ook dergelijke verschillen waren.

Grt.

Anne
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Leo »

European Express_ex Ladon_bj 1960_vd Giessen Krimpen_Vroon Shipping Ltd. Monrovia_Id 5201489_© Leo Johannes.jpg
European Express_ex Ladon_bj 1960_vd Giessen Krimpen_Vroon Shipping Ltd. Monrovia_Id 5201489_© Leo Johannes.jpg (518.92 KiB) 1877 keer bekeken
European Express_ex Ladon_bj 1960_vd Giessen_Vroon Shipping Ltd. Monrovia_Id 5201489_ © Leo Johannes.jpg
European Express_ex Ladon_bj 1960_vd Giessen_Vroon Shipping Ltd. Monrovia_Id 5201489_ © Leo Johannes.jpg (489.06 KiB) 1877 keer bekeken
De voormalige 'Ladon' onder Liberiaanse vlag als 'European Express' en nog voor de verbouwing tot Livestock-Carrier.

mvg

Leo
joop 1
Berichten: 2286
Lid geworden op: 05 nov 2013 17:59
Locatie: westerende duitsland

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door joop 1 »

met de van ommeren sleepboot horsey gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Plaats reactie