Re: K.N.S.M - N.K.M. - W.I.S.M. schepen.
Geplaatst: 24 feb 2010 16:38
Dat het nog eens zo ver zou komen, dat iemand zou vragen wat dat voor een lijn was...
Dat ik dat nog mee mag maken, zou ik bijna zeggen.
Maar even ter lering en verduidelijking:
.
Niet vergeten de log in te halen voordat er gemanoeuvreerd moest worden. Loglijn in de schroef is zo slordig.
Het vliegwiel dient - diende - om een regelmatig draaien van de log te verzekeren.
Bij inhalen van de lijn die eerst losmaken van het vliegwiel, dan helemaal aan de andere kant weer overboord uitvieren tot je de vin aan boord had en dan vanaf de vin de lijn opnieuw binnenhalen en opschieten. Deed je dat niet, dan zou de lijn bij het inhalen hopeloos in elkaar draaien. Linksom opschieten, vooral in ruime bochten en dan te drogen hangen. Moest je tijdens mist - waarbij je je log juist zo hard nodig had - plotseling manoeuvreren, dan moest iemand hem razendsnel inhalen en zomaar op een slordige hoop aan dek gooien om de lijn dan later weer te klaren.
Als tijdens je allereerste reis de stuurman van de wacht bromde: "Joh, ga de log eens effe hale..." dan moest je niet met de hele klok, lijn en vin op de brug komen want dat gaf ellende. Dan werd je geacht alelen de stand van de log af te lezen en die te melden.
De laatste keren dat ik een log voer, was tijdens oceaanoversteken bij het uitbrengen van kleine schepen, begin tachtiger jaren. Dit om een fatsoenlijke gis te hebben voor je bestekken. Of een log nog steeds tot de verplichte uitrusting behoort, weet ik niet. Misschien kan iemand daar helderheid over verschaffen? Als je nog altijd een sextant aan boord moet hebben - en naar ik aanneem ook nog wel een handlood - zou een log toch ook zo gek nog niet zijn. Maar ja, een mooie Walker Cherub in kist is natuurlijk binnen de kortste keren gejat...
Zelf was ik op sloopschepen altijd net te laat, of liever: ik was te netjes. Als ik hem wilde jatten, was iemand anders me al voor geweest en dus is het bij een reserve vin gebleven. Ook mooi, hoor...
Dat ik dat nog mee mag maken, zou ik bijna zeggen.
Maar even ter lering en verduidelijking:
.
Niet vergeten de log in te halen voordat er gemanoeuvreerd moest worden. Loglijn in de schroef is zo slordig.
Het vliegwiel dient - diende - om een regelmatig draaien van de log te verzekeren.
Bij inhalen van de lijn die eerst losmaken van het vliegwiel, dan helemaal aan de andere kant weer overboord uitvieren tot je de vin aan boord had en dan vanaf de vin de lijn opnieuw binnenhalen en opschieten. Deed je dat niet, dan zou de lijn bij het inhalen hopeloos in elkaar draaien. Linksom opschieten, vooral in ruime bochten en dan te drogen hangen. Moest je tijdens mist - waarbij je je log juist zo hard nodig had - plotseling manoeuvreren, dan moest iemand hem razendsnel inhalen en zomaar op een slordige hoop aan dek gooien om de lijn dan later weer te klaren.
Als tijdens je allereerste reis de stuurman van de wacht bromde: "Joh, ga de log eens effe hale..." dan moest je niet met de hele klok, lijn en vin op de brug komen want dat gaf ellende. Dan werd je geacht alelen de stand van de log af te lezen en die te melden.
De laatste keren dat ik een log voer, was tijdens oceaanoversteken bij het uitbrengen van kleine schepen, begin tachtiger jaren. Dit om een fatsoenlijke gis te hebben voor je bestekken. Of een log nog steeds tot de verplichte uitrusting behoort, weet ik niet. Misschien kan iemand daar helderheid over verschaffen? Als je nog altijd een sextant aan boord moet hebben - en naar ik aanneem ook nog wel een handlood - zou een log toch ook zo gek nog niet zijn. Maar ja, een mooie Walker Cherub in kist is natuurlijk binnen de kortste keren gejat...
Zelf was ik op sloopschepen altijd net te laat, of liever: ik was te netjes. Als ik hem wilde jatten, was iemand anders me al voor geweest en dus is het bij een reserve vin gebleven. Ook mooi, hoor...