Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

van: www.kustvaartforum.com
Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy » 08 okt 2017 17.20 20:54

Eigenlijk is de "Crijnssen" en haar 2 zusters gebouwd voor de K.W.I.M., maar dat was toch al 100% K.N.S.M...............
De K.W.I.M. werd in 1883 opgericht, in 1912 door de Roggebrood overgenomen en in 1927 werden de overgebleven 10 schepen in de K.N.S.M. vloot geïntegreerd. In 1933 werd de K.W.I.M. uiteindelijk geliquideerd.
Van deze 3 zussies werd als 1e de "Stuyvesant" in 1918 nieuw door de N.S.M., A'dam opgeleverd en hield het ook nog eens het langste vol t.w. tot 1950 toen ze naar Piraeus verkocht werd en hernoemd in "Aeolus". Ze zou aanvankelijk de "Prins Willem V" gaan heten als 2e schip van die naam bij de K.W.I.M.
Het 2e schip was de "Crijnssen" die in 1919 de vloot van de K.W.I.M. kwam versterken en door de Mij Fijenoord , R'dam gebouwd was. Zoals reeds door George gememoreerd; het schip zou aanvankelijk de "Prins Maurits" gaan heten en daarmee het 3e schip van die naam in hun vloot worden. Ook als gememoreerd het schip ging in 1942 verloren.
Het 3e en laatste schip in deze serie was de "van Rensselaer" die in 1920 ook door de N.S.M., A'dam opgeleverd werd. Ze is op 13 mei 1940 tussen de IJmuider pieren op een mijn gelopen en gezonken afgezonken. Er waren 6 slachtoffers te betreuren. Ook dit schip zou een andere naam krijgen en wel "Prins Willem III" als 2e schip van die naam bij de K.W.I.M.
Echt grote schepen waren het niet hoor !. Gewoon een kleine 109 m. lang en een breedte van ruim 14,50 m.
Hierna zijn geen schepen meer voor de K.W.I.M. gebouwd. Alleen de toewijzing van het voormalige Duitse srs." Adolph Woermann", die reeds de Britse vlag voerde als "Westminster Abbey", werd in 1921 aan de vloot van de K.W.I.M. toegevoegd. Ook dit schip werd in 1927 overgeschreven naar de K.N.S.M. en uiteindelijk in 1938 voor de4 sloop verkocht.

Zo al met al is hier gelijk het einde van de K.W.I.M. beschreven................

m.v.g., Roy


Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy » 09 okt 2017 17.20 18:40

Die luchtfoto van de K.N.S.M. emplacementen met de Suriname- en Levantkade duidelijk zichtbaar lijkt mij voor de crisis genomen te zijn.
Er is n.l. erg veel activiteit te zien. Het schip rechts op de voorgrond op de boeien liggend lijkt de "Breda" of "Bennekom" wel te zijn. Het waren dan ook 2 zusterschepen afkomstig van Scheepsbouw Mij. "Nieuwe Waterweg", te Schiedam en beiden in 1921 opgeleverd. Flinke schepen die voor de dienst naar de westkust van Zuid Amerika gebouwd waren. Dat kon ook makkelijk daar het Panamakanaal in augustus 1914 geopend was en schier onbegrensde nieuwe mogelijkheden voor lijndiensten op de westkust van Zuid Amerika open legde. Immers, de beruchte Kaap Hoorn hoefde er niet meer voor gerond worden.
De "Breda" werd op 23 december 1940 op de rede van Oban, West Schotland door Duitse vliegtuigen tot zinken gebracht. ( Mijn vader zat daar toen als 4e of 3e wtk. aan boord..........). De "Brielle" echter, werd al in 1935 naar de U.S.S.R. verkocht en hernoemd in "Djurma".
Gedurende de crisisjaren waren er niet zoveel activiteiten, vandaar dat ik op de midden jaren 20 uitkom om de foto enigszins te dateren.

m.v.g., Roy
Laatst gewijzigd door Roy op 09 okt 2017 17.20 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Evert Sikkema
Berichten: 3252
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Evert Sikkema » 09 okt 2017 17.20 21:24

Dat kon ook makkelijk daar het Panamakanaal in augustus 1914 geopend was en schier onbegrensde nieuwe mogelijkheden voor lijndiensten op de oostkust van Zuid Amerika open legde. Immers, de beruchte Kaap Hoorn hoefde er niet meer voor gerond worden.

Roy, je bedoelde vast de westkust.

groeten
Evert Sikkema
Laatst gewijzigd door Evert Sikkema op 09 okt 2017 17.20 21:58, 1 keer totaal gewijzigd.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy » 09 okt 2017 17.20 21:52

Ja Evert, je hebt helemaal gelijk.
Dat was even a slip of the pen.
Ik zal het even rechtzetten want dit is geen pan !.

m.v.g., Roy

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben » 10 okt 2017 17.20 11:53

Roy schreef:
08 okt 2017 17.20 20:54
Eigenlijk is de "Crijnssen" en haar 2 zusters gebouwd voor de K.W.I.M..............
Het 3e en laatste schip in deze serie was de "van Rensselaer" die in 1920 ook door de N.S.M., A'dam opgeleverd werd......
.
Van Rensselaer 1927.JPG
Van Rensselaer 1927.JPG (118.29 KiB) 785 keer bekeken
Van Rensselaer wrak.JPG
Van Rensselaer wrak.JPG (150.23 KiB) 785 keer bekeken

VAN RENSSELAER ss. PRGB-PIDQ 1927-1940 2665 nrt, 4299 brt, 3730 dwt. 108,97/104,24 x 14,53 x 7,39 m. T-3 cyl. Werkspoor 2400 pk, 12 kn.
1920, Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij - Amsterdam ex- VAN RENSSELAER -1927 (Kon.West Indische Maildienst – Amsterdam)
Op stapel gezet als PRINS WILLEM III.
13-5-1940 op reis van Amsterdam naar West Indië in de Buitenhaven van IJmuiden op een magnetische mijn gelopen.
Zwaar beschadigd aan de Noordzijde van de Zuidpier aan de grond gezet. Verder beschadigd door Duitse luchtaanvallen. (4) Total Loss.

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben » 14 okt 2017 17.20 12:25

strabo 1917 ex zeno ex graaf hendrik werf stoel, nicolaas witsen alkmaar.JPG
strabo 1917 ex zeno ex graaf hendrik werf stoel, nicolaas witsen alkmaar.JPG (90.56 KiB) 818 keer bekeken
STRABO (I) ss. PTCV 1920-1930 321 nrt, 684 brt, 1000 dwt. 59,08/55,30 x 8,56 x 3,789 m. T-3 cyl. Burgerhout, 600 pk, 9 kn.
1918, Scheepswerf Nicolaas Witsen - Alkmaar ex- ZENO -1920 (KNSM - Amsterdam (115)), ex- GRAAF HENDRIK -1919 (Oranje Nassau),
ex- VICTORIE -1918 (Burgerhout - Rotterdam) 1930: VELOX (Noors), 1932: FRO (Noors) 4-2-1935 op reis van Bergen naar Bodö gezonken
ter hoogte van Folla, bij Rorvik.

Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy » 15 okt 2017 17.20 20:07

Die "Strabo", (1), was nu met recht een vreemde eend in de K.N.S.M. vijver. In die zin, ze was aangekocht, net als drie zusters, dan wel semi zusters, en vormde zo toch een aparte klasse van 4 schepen. Van dit type schip, brug midscheeps en m.k. achter, zijn later ook nooit geen schepen meer in de K.N.S.M. vloot geweest. Voor dit viertal trouwens ook niet. :wink:
De "Zeno" en "Dido" werden in 1919 aangekocht na in 1917 gebouwd te zijn. Een jaar later werd de "Zeno" hernoemd in "Strabo". De "Nero" werd in 1920 tijdens de nieuwbouw overgenomen en als hekkesluiter werd de "Erato" overgenomen welke in 1917 gebouwd was.
Even dit aparte viertal op een rijtje gezet.

"Zeno", ex "Graaf Hendrik", ex "Victorie", in 1919 aangekocht van Stoomvaart Mij Oranje Nassau uit R'dam en gebouwd in 1917 bij F.W. Stoel & Zn. te Alkmaar. Zoals reeds vermeld in 1920 hernoemd "Strabo", werd in 1930 verkocht naar Noorwegen en hernoemd "Velox".
"Dido", (1), ex "August Borremans", in 1919 aangekocht van J. van Steen's Reederij te R'dam en in 1917 gebouwd door Boele-Bolnes. Ze werd in 1930 naar Marokko verkocht en hernoemd "Caid Kebir".
"Nero", (1), aanvankelijk als "Jan Borremans" voor J. van Steen's Reederij te R'dam in aanbouw bij Wed. Boele & Zn. te Slikkerveer. Tijdens de bouw overgenomen door de K.N.S.M. en hernoemd "Nero". Ze werd in 1933 naar Guernsey verkocht en hernoemd "Fermain".
"Erato", ex "Schoonhoven", in 1920 gekocht van Gebr. van Uden te R'dam en in 1917 gebouwd bij T.van Duijvendijk te Lekkerkerk. In 1933 werd ze ook naar Guernsey verkocht en hernoemd "Lancresse".

m.v.g., Roy

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben » 23 okt 2017 17.20 18:24

De PERICLES werd voorjaar 1950 bij de Nederlandsche Dok- & Scheepsbouw Maatschappij V.o.F. te Amsterdam verbouwd tot passagiersschip.
Meer informatie over de Pericles: https://www.marhisdata.nl/main.php?to_page=schip&id=5116

Pericles 1938 van der Giessen.jpg
Pericles 1938 van der Giessen.jpg (82.33 KiB) 710 keer bekeken
oranjestad en willemstad  verbouwing 1950.JPG
oranjestad en willemstad verbouwing 1950.JPG (91.56 KiB) 710 keer bekeken
Oranjestad 1938 ex Pericles.jpg
Oranjestad 1938 ex Pericles.jpg (169.05 KiB) 710 keer bekeken

Evert Sikkema
Berichten: 3252
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Evert Sikkema » 01 nov 2017 17.20 08:14

Euterpe BJ 1903_02.jpg
Euterpe BJ 1903_02.jpg (89.38 KiB) 606 keer bekeken
Gisteren maakte ik een wandeling naar het dorp en toen kwam ik onderweg de heer Mulder uit Amsterdam tegen, gezeten op zijn rollator, onderweg naar de pedicure. Hij zei: "U loopt nog als een kievit, beter dan ik". En zo raak je dan aan de praat. Hij vertelde dat hij als jonge jongen, vlak na de oorlog was gaan varen (hij is nu 86 dus dat moet op 14 of 15 jarige leeftijd geweest zijn) als 'bakzeun' bij de KNSM. Op welk schip weet ik niet. Wel vertelde hij dat hij ook gevaren had op de EUTERPE uit 1903 (gesloopt in 1950, zie voor gegevens pagina 3 van dit onderwerp bij de foto van Ben Gernaat) en dat hij een verhaaltje had geschreven bij een schilderij van dit schip, geschilderd door Fred Boom.
Na de KNSM had hij nog bij de KPM gevaren en daarna had hij nog 33 jaar bij de KLM gewerkt.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben » 01 nov 2017 17.20 08:42

@Evert voor jou en dhr. Mulder nogmaals de Euterpe.

Euterpe 1903.JPG
Euterpe 1903.JPG (64.99 KiB) 943 keer bekeken



Plaats reactie