Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben » 05 dec 2017 17.20 12:33

Mars (II) 1925.JPG
Mars (II) 1925.JPG (55.79 KiB) 1237 keer bekeken
Mars (II).JPG
Mars (II).JPG (77.41 KiB) 1237 keer bekeken

MARS (II) ss. PLKB-PFVK 1926-1945 895 nrt, 1582 brt, 2831 dwt. 84,63/81,61 x 11,91 x 5,13 m.
T-3 cyl. Nieuwe Waterweg, 800 pk, 9,5 kn. 1925, Scheepsbouw Maatschappij De Nieuwe Waterweg - Schiedam
ex- DELAMERE -1926 (Engels) 29-5-1945 op reis van Prevosa naar Patras op een mijn gelopen op 3 mijl NW van Papas L/H, bij Patras. (5)


GEORGE ROBINSON
Berichten: 1043
Lid geworden op: 24 nov 2006 17.20 08:20
Locatie: HULL U.K.
Contacteer:

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door GEORGE ROBINSON » 15 dec 2017 17.20 21:22

ALMELO at Vancouver, City of Vancouver Archives, James Crookall
Almelo_170134-Vanc_JamesCrookall.jpg
Almelo_170134-Vanc_JamesCrookall.jpg (139.38 KiB) 1150 keer bekeken
Details by Ben in previous posting
ALMELO 4417 nrt, 6948 brt, 11447 dwt.142.04 x 136,42 x 19,13 x 9,04 m. T-3 cyl. De Schelde, 4800 pk, 12,5 kn. 9/1918, De Schelde - Vlissingen
4/1935: YAGODA (USSR), 1939: DALSTROI (USSR) 16-8-1945 tijdens landingsoperaties bij Seishin op een door een Amerikaanse duikboot gelegde mijn gelopen. Zwaar beschadigd en gezonken.
Groeten
George in Hull

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: K.N.S.M - W.I.S.M. schepen.

Bericht door Ben » 20 dec 2017 17.20 11:34

Ben schreef:
20 jun 2015 17.20 11:16
Afbeelding
Medea - 1913.
medea 1913 a.vuyk capelle a.d. ijssel Bron Geillustreerd Christelijk 5 cents blad 1914.jpg
medea 1913 a.vuyk capelle a.d. ijssel Bron Geillustreerd Christelijk 5 cents blad 1914.jpg (207.58 KiB) 1082 keer bekeken

Evert Sikkema
Berichten: 3252
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Evert Sikkema » 20 dec 2017 17.20 22:46

Ik hoorde van iemand dat er ooit een schip (in charter) voor de KNSM gevaren heeft met de naam Brigitta (gebouwd in 1924) . Het zou een schip geweest zijn van de Staat der Nederlanden.
Wie heeft een foto en kan die hier plaatsen?

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.

Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy » 31 dec 2017 17.20 17:30

Dat niemand dit schip kan vinden !?.
Er heeft toch echt een Nederlandse vlag opgestaan en was eigendom van de Staat der Nederlanden.
Het heeft maar even geduurd, maar toch. :!: :idea: :wink:

m.v.g., Roy

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben » 15 jan 2018 17.20 17:14

Midas (I).jpg
Midas (I).jpg (99.69 KiB) 841 keer bekeken

MIDAS (I) ss. 2 schr. PMCV-PJBP 1926-1939 535 nrt, 962 brt, 1372 dwt. 70,69/67,39 x 10,26 x 4,37 m. T-2x3 cyl. Schichau, 550 pk, 9 kn.
1925, F.Schichau - Elbing ex- ELLA HALM -1926 (Duits) 11/1939: RICHEBOURG (Frans) 1952 gesloopt in Genua.

Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy » 18 jan 2018 17.20 12:28

De "Midas" was eigenlijk maar een klein lijnvaartscheepje.
Ze leek erg veel op de "Atlas" en wordt dien ten gevolge ook als dusdanig opgevoerd, maar het klopt niet. Er zaten duidelijk verschillen in afmetingen en tonnen(n)maten.
De "Atlas" was de oudste van het stel en in 1922 gebouwd. De "Midas" werd in 1925 opgeleverd, maar wel door een andere werf. Het waren in 1926 aangekochte Duitse scheepjes en beide in 1939 naar Frankrijk verkocht.
Apart was wel dat ze 2 x een T.E.M. hadden. De "Atlas" 2 x 400 ipk. en de "Midas" 2 x 275 ipk. Ze liepen wel beide 9 knopen service speed.
De "Atlas" heette bij de K.N.S.M. aanvankelijk "Pallas" van 1926 tot 1927. Na in 1927 bij Boele-Bolnes verbouwd te zijn van turbine schip tot stoommachine aangedreven schip, werd ook de opbouw veranderd.
Die 2 A.E.G. turbines worden vaak opgevoerd als zijnde 4 turbines, maar dat klopt natuurlijk niet. De turbines hadden een H.D. en L.D. turbine in één, hetgeen een normale configuratie is en zo komt men dan op 4 turbines uit.................. :idea:
Vreemd is het ook te noemen dat beide schepen niet van dezelfde Duitse rederij kwamen. Ook de nieuwbouwwerven verschilden trouwens.

De foto van de "Atlas" die men in boeken en Marhisdata tegen komt zijn van de hand van mijn vader die toen als wtk. op de "Atlas" voer. Dit in tegenstelling van mensen die claimen dat het hun foto, dan wel uit hun archief komt. Er is nog nooit een foto van de "Atlas", voor anker liggend, zonder stempel van mij de deur uitgegaan. We weten het, er zijn nog steeds mensen die gek op kopiëren zijn en daar hun bijverdiensten aan menen te moeten ontleden. Het is hier al vaker ter sprake gekomen, maar ik blijf het een zielig gegeven vinden. :idea: :roll:

Toch, m.v.g.,Roy

Ben
Berichten: 10449
Lid geworden op: 31 dec 2004 17.20 16:46
Locatie: Goutum

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Ben » 18 jan 2018 17.20 13:52

@Roy, wat betreft kopiëren, op facebook jouw foto's plaatsen :arrow: trek me de ... niet open.
Is onderstaande foto van de Atlas ook door je vader gemaakt?

Atlas (II).jpg
Atlas (II).jpg (89.27 KiB) 717 keer bekeken

ATLAS (II) ss. 2 schr. NGCJ-PJBQ 1927-1939 608 nrt, 1277 brt, 1595 dwt. 77,42/73,86x10,97x4,37 m.
Turbine: AEK 600 pk., 1927: 2xT-3cyl. Boele-Bolnes, 800 pk, 9 kn.
1922, Deutsche Werft - Hamburg ex- PALLAS (II) -1927 (K.N.S.M.- Amsterdam) ex- MARGARETE -1926 (Duits), ex- DÜSSELDORF -1922 (Duits)
1939: QUIBERON (Frans) 19-1-1940 getorpedeerd door “U-59”bij Yarmouth.

Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy » 18 jan 2018 17.20 17:09

Mooie foto Ben !.
Ook zo'n typische "praktijk" foto. Ik bedoel, door een varensmens gemaakt. Hij is echter niet van de hand van m'n vader.
Ik realiseer me nu pas dat ze voor Great Yarmouth water ligt te laden. In de periode 1977 - 1978 heb ik ruim een half jaar vanuit Great Yarmouth gevaren. Hoe vaak zal ik er kort langs gevaren zijn met een Smit Lloyd supplier ?.
Er wordt zo links en rechts over Yarmouth gesproken, maar dat ligt aan de zuidkust van Engeland. Marhisdata meldt in dit geval over Great Yarmouth.
Er ligt trouwens ook een Yarmouth op Nova Scotia, Canada als ik het me wel herinner. :idea: :roll:

m.v.g., Roy

Roy
Berichten: 3616
Lid geworden op: 06 feb 2011 17.20 20:32

Re: Koninklijke Nederlandse Stoomboot Mij.

Bericht door Roy » 28 jan 2018 17.20 11:56

Het heeft me al enige tijd bezig gehouden waarom en wanneer de "Almelo" in Vancouver op de foto gezet is.
Immers, de K.N.S.M. voer, ( bij mij weten niet op de westkust van de U.S.A./ Canada. Wel op de westkust van Zuid Amerika. Deze lijndienst kreeg een goede kans met de opening van het Panamakanaal in 1914.
Overdreven veel lading ging die kant niet op maar de retourlading in de vorm van salpeter des te meer. Toen dat sterk terug liep doordat de opkomst van in Nederland, ( Hoogovens ), en Duitsland geproduceerde kunstmest de import van salpeter het gebruik hiervan vrijwel overbodig maakte.
Voor de schepen die op de westkust van Zuid Amerika voeren moest ander emplooi gezocht worden. De nodige werden opgelegd ook mede ingegeven door de lage vrachtprijzen begin jaren 20 van de vorige eeuw.
Ik denk zomaar dat de "Almelo" naar Vancouver voer om daar landbouwproducten in te nemen. Of dat op initiatief van de K.N.S.M. gebeurde, of dat ze een charterreis maakte, blijft giswerk.

Deze mogelijkheid baseer ik deels op informatie uit het boek dat Aad Schol 20 jaar geleden over de K.N.S.M. schreef. Helaas is niets over het vaargebied op de Amerikaanse West Coast, waar dan ook terug te vinden................
Ach ja, waar maakt een mens zich eigenlijk allemaal druk om. :roll: :wink:

m.v.g., Roy



Plaats reactie