Pot Scheepvaart, Delfzijl.

van: www.kustvaartforum.com
Maarten C

Edda

Bericht door Maarten C »

Hier nog een foto van de "Edda" lossen in Goole. Ik heb op de "Edda" gevaren van 06-01-74 tot 01-08-74 in het Mathies-UK charter. Geweldige tijd gehad. Wij kregen als aflosser voor Kapt de Boer een Wagenborg kapitein. Ik ben zijn naam kwijt maar hij kwam, naar ik meen uit Vlissingen en deed ook aan boksen of had er aan gedaan. Had een keer eerder met hem gevaren op de "Markborg". Spijtig te lezen dat Jan Nutbroek niet meer in leven is. Die was altijd de l*l in Zweden met zijn flesje, hij vergat hem altijd op te bergen. De zwarte bende liep in Nörrkoping ook altijd als eerste naar zijn hutje. Ik moest als matroos altijd het hele kolerestuk naar binnen sturen naar Stockholm. Maar ja, heb er wel veel van geleerd.

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Vissersbank (1) werd in 1961 bij Scheepswerf Appingedam gebouwd als Dongeborg. H. & P. Pot, Delfzijl kochten haar in 1974 en al in 1977 ging zij naar Panama als Aegean Wind.
vissersbank foto april 1975.jpg
vissersbank foto april 1975.jpg (48.18 KiB) 3548 keer bekeken
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Afbeelding

Vanmiddag uitgedokt de "NORDIC DIANA" ex "DOGGERSBANK" bij de KNS te Delfzijl.

Bert.Romeling.
Mark

Bericht door Mark »

Bert, is de Doggersbank in charter gegaan bij Nordic Chartering, of is ze verkocht?
Bert
Berichten: 2376
Lid geworden op: 30 dec 2004 18:08
Locatie: Delfzijl

Bericht door Bert »

Ik dacht verkocht maar begin nu te twijfelen, die dokbeurt betrof een bodeminspectie, ze vertrok om 16.30 uur naar zee .
Het logo van rederij Pot op de pijp is wel verwijderd maar dat zegt ook niet alles .

groeten Bert.

Afbeelding
Mark

Bericht door Mark »

Bert, ze is in ieder geval in charter gegaan bij Nordic Chartering. In Equasis wordt nog geen melding gemaakt van een nieuwe eigenaar.
hans scholtens

Geen Familie?

Bericht door hans scholtens »

Goaie dag eem.
In 1967 heb ik nog eem voarn als bestman op de WUTA; Tot 10-10-1967 en dat was ook de laatste trip van M. Pot zelf. Maar dit was volgens mij geen Familie van P.Pot van de VERA waar ik van 17-7-1969 tot 10-8-1970 op heb gevaren als stuurman (dispensatie); Dus volgens mij hoort de WUTA niet bij het onderwerp Rederij Pot,En inderdaat ook ik heb met pezier voor P.Pot gevaren. Groetjes en Beste Moar Weer Hans Scholtens ut Grun.
Mark

Re: Rederij Pot.

Bericht door Mark »

Samenwerking met Wagenborg gaat terug tot 1924
Vloot Pot Scheepvaart groeit door

Scheepswerf Ferus Smit heeft 19 februari de in Leer gebouwde Drogdenbank (bn 389) opgeleverd aan Pot Scheepvaart in Delfzijl. Met negen schepen in grootte variërend van 2400 tot 10.000 dwt mag Pot Scheepvaart tot de grotere rederijen in Delfzijl worden gerekend. Het tiende schip, de 4500-tonner Stroombank, wordt in mei aan de vlootlijst toegevoegd.

Staande de oplevering werd de 6000-tonner Drogdenbank opgenomen in de vloot van Koninklijke Wagenborg.
Bij Wagenborg wordt voortdurend gewerkt aan vlootverjonging en -vernieuwing. Bouwopdrachten zijn geplaatst bij onder meer Hudong-Zhonghua Shipbuilding in Shanghai, Scheepswerf Ferus Smit in Westerbroek, Koninklijke Niestern Sander in Delfzijl, Barkmeijer in Stroobos en Damen Shipyards. Ook bij VeKa Bijlsma in Lemmer en Peters Shipyards in Kampen zijn schepen van uiteenlopende typen in aanbouw.

Met de aankoop in 1918 van de in 1899 gebouwde stalen tjalk Weldaad (24,27 x 4,97 meter, 130 ton) begon de in de Groninger veenkoloniën en uit een familie van caféhouders en scheepsjagers geboren Daniel Pot, grootvader van de huidige directeur Peter Pot, als particulier schipper. Voor de schippers uit die jaren was hij niet bepaald een varensman, maar zijn echtgenote Zwaantje zag het wel zitten met iemand uit het vooronder. Ze werd de basis gelegd voor Pot Scheepvaart.
Sinds 1924 zijn de namen Pot en Wagenborg met elkaar verbonden. De eerste zeebevrachting van Wagenborg ging naar Pot. Dat was op 5 februari van dat jaar, toen Wagenborg en de in Harlingen gevestigde bevrachter Kuhlman de Weldaad bevrachtten met 120 ton dakpannen van Makkum naar het Deense Kolding voor een vracht van 7,50 gulden per ton.

De zogenoemde Bank-vloot van Pot Scheepvaart kende in de loop der jaren tal van terugkerende namen:
Doggersbank, Vissersbank, Schouwenbank, Kwintebank, Varnebank, Skagenbank, Stroombank en Steenbank. Daarnaast kwamen op de vlootlijst uiteraard de namen Zwaantina, Edda en Noorderkroon voor.

De eerste reis voor de Drogdenbank (PBQB - IMO 9474163, lengte over alles 110,78 meter, loodlijnlengte 105,48 meter, breedte 14 meter, holte 8,13 meter, BT 3990, NT 2208, DWT 6000) ging onder gezag van kapitein Gerard Salomons met een volle bak woodpulp van Kotka naar Brake. (HZ)
Bron: Schuttevaer
Frans de Lijster
Berichten: 5305
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Rederij Pot.

Bericht door Frans de Lijster »

Gisteren op de Waterweg:

Afbeelding
Steenbank

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Pot Scheepvaart, Delfzijl.

Bericht door Ben »

Doggersbank - 1976 - scheepswerf Voorwaarts, Hoogezand.

Afbeelding
Afbeelding
Plaats reactie