Rederij van der Schoot, Harlingen.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Vlieree.

Bericht door Ben »

windrose schreef:....foto....
Hierbij de Vlieree, later verbouwd tot zandzuiger en nog steeds actief.
En hier ligt ze in april 1982 in Harlingen in een vergevorderd stadium van verbouwing tot zandzuiger:

Afbeelding
Dick
Berichten: 72
Lid geworden op: 28 nov 2005 17:28
Locatie: Castricum

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Dick »

ZOJUIST VERSCHENEN:

NEDERLANDSE KOOPVAARDIJSCHEPEN IN BEELD deel 8

In de serie fotoboekjes van Uitgeverij De Alk over de naoorlogse Nederlandse koopvaardij verschenen tot dusverre zes delen en wel over Wilde vaart, Lijnvaart (2), Passagiersvaart, Tankvaart en Kleine Handelsvaart. Zojuist zijn de delen 7 en 8 uitgebracht en zullen binnenkort in de winkel liggen.

Deel 8 is het tweede dat is gewijd aan de Kleine Handelsvaart, en wel aan drie Friese rederijen. Na de Tweede Wereldoorlog en met name ook in de laatste decennia is een aantal Friese redersfamilies zich sterk gaan ontwikkelen. Veruit de grootste werd het Scheepvaartkantoor Holwerda dat vooral in de periode 1970-1986 fors expandeerde. Dat gebeurde deels in samenwerking met de Harlinger ondernemersfamilie Van der Schoot, die vanaf 1956 een vloot opbouwde waarvan 28 schepen deel hebben uitgemaakt, naast nog zeven schepen in gezamenlijk eigendom met Holwerda. Ook de familie De Jong van de Suikerwerkenfabriek ‘Frisia’ participeerde in enkele van hun schepen.
Het oudste Harlinger scheepvaartbedrijf, C. Kuhlman Jzn, begon medio vijftiger jaren een aantal coasters aan te schaffen, waarbij dezelfde familie De Jong ook een grote rol speelde.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Ben »

Een foto genomen in het najaar van 1982, de verbouwing van de Vlieree tot zandzuiger is in de laatste fase gekomen:

Afbeelding
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Gert Schouwstra »

2 november 1960:
De vijf kempenaars waren de De Hendrik-T (okt 1960), de Esperance (jan 1961), de Romantica (apr 1961), de Fantastica (nov 1961) en de Neptunia (jan 1962). Deze schepen hadden een 232 pk MWM op 1500 rpm. Ze hebben in de beginjaren veel voor Akzo gevaren. De Hendrik-T is als Bounty al weer jaren geleden in 1999 gesloopt. De Neptunia is nu een 3-mast schoener Mare fan Fryslân.

De serie bestaat niet uit vijf maar uit zeven schepen. Twee kempenaars kwamen er als extra opdracht tussendoor. Ze waren voor een particuliere eigenaar en gebouwd voor de rijnvaart. Dat waren de Drechtstad (jul 1961) voor mijn vader G. Schouwstra te Zwijndrecht en de Fiducia (sep 1961) voor zijn broer C. Schouwstra te Zwijdrecht. De Drechtstad was mijn ouderlijk schip met een 375 pk Deutz RV6M 536. Mijn vader heeft er tot 1987 op gevaren. Ik ben in juni 1961 in Harlingen geboren, tijdens de bouw.

Afbeelding
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Ben »

De Pollendam, in 1956 gebouwd bij de Norderwerft, Hamburg als Vormann Rass, 1966 Duitse Victor, werd in 1971 door Holwerda aangekocht en herdoopt in Pollendam.
Onder de Nederlandse vlag voer zij tot 1974 en werd toen onder Panamese vlag gebracht.
Hier ligt zij op de helling bij scheepswerf Welgelegen, Harlingen, in januari 1973 met Harlingen als thuishaven en in april 1974 Panama op de kont.

Afbeelding

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef: In 1957 kwam voor van der Schoot de Tjerk Hiddes in de vaart. Ook bij Holwerda in beheer.
De Tjerk Hiddes verlaat de haven van Harlingen en gaat op proefvaart.

Afbeelding

Afbeelding
Cees

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door Cees »

Hallo,
Ik ben de eerste kleinzoon van Cornelis v/d Schoot en hendrieke de Jong
Ik vroeg mij af waarom jullie zoveel informatie willen vooral over de familie
Ook kan ik beamen dat een aantal van de antwoorden Onjuist zijn.
Over vragen over de boten/rederij is geen enkel probleem mochten jullie nog iets hebben!!!
Mijn opa leeft nog steeds dus kan het gewoon vragen

Met vriendelijke groet,
Cornelis vd Schoot Czn
frits41

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door frits41 »

DickG schreef:Kent iemand de achtergrond van de Rederij van der Schoot? Ik heb weleens gelezen dat de Van der Schoots in Harlingen een fabriek van kokosmatten en een handelmaatschappij hadden. De naam daarvan is mij echter niet bekend. Ook waren ze eigenaar van Scheepswerf Harlingen. Wie waren de De Jong's waren van de Rederij De Jong & Van der Schoot?
Achtergrond info vdS.kocht de willemijn van de jongh uit koog a d zaan dat is een reden dat er enige tijd samenwerking is geweest,dat weet ik omdat de willemijn een van mijn schepen is geweest waar ik met veel plezier meer dan 2 jaar heb doorgebracht,groetend frits 41.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Re: Rederij van der Schoot, Harlingen.

Bericht door R.Konigers »

Foto's van mij opnieuw ingeladen , zodat de opkomst en ondergang van Red.van der Schoot weer wat prettiger leest.
Mvrgr
Roelof
Afbeelding
De Vlieree
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Re:

Bericht door Ben »

R.Konigers schreef:In 1973 werd duidelijk dat het slechter ging met de zaken.
In 1978 ging het ook niet goed met Frisian Shipping & Chartering (Holwerda & van der Schoot) getuige deze foto, genomen in het najaar van 1978 in Harlingen, met de "kontjes" van de opgelegde Oost Vlieland, Spray en Tanja Holwerda.

Afbeelding
Plaats reactie