Familie Switynk.

van: www.kustvaartforum.com
Roy-

Familie Switynk.

Bericht door Roy- »

Deze Harlingse familie houdt zich al diverse generatie bezig met binnenvaart en via Wad- en Sontvaart naar heuse K.H.V.

Voor degene die er over beschikken, in De Blauwe Wimpel van mei 1978, van aug.1986, op pag. 270/273 en in het oktober nummer van 1992 op pag. 335/337, staat grofweg te lezen hoe de familiebloedlijnen lopen.
Inmiddels hebben zich al weer nieuwe generaties aangediend en waaiert de Switynk stam aardig uit.
Als 1e schip kan de in 1915 gebouwde Friese maatkast `Elizabeth Jacoba` aangehouden worden. Ze had een draagvemogen van 250 ton, werd in 1938 van een Brons motor voorzien, na de oorlog verlengd waardoor het laadvermogen steeg tot 320 ton en hernoemd in `Jenny`. Ze werd in 1969 verkocht voor de vaart en in de eerste helft van de 80er jaren gesloopt.
De zes broers, Jan, Rienk, Bart, Sietse, Jaap en Anton, alsmede hun vijf zusters, Oeke, Jenny, Akke, Lies en Willy zijn op dit schip opgegroeid
en hebben hierop leren varen.
Van de zes broers ging alleen Jan niet varen en werd Jaap loods in Terneuzen.
Van de vijf dochters trouwden er twee een schipper, t.w. Akke met Leen den Herder en Lies met Ab Appelo.
Terwijl de twee zonen Wessel en Ysbrucht van Oeke in de K.H.V. kwamen, gingen de drie zonen Arie, Bart en Wim van Jenny de G.H.V. op.
Misschien slim om eerst de broers Rienk, Bart, Sietse en Anton te volgen.
Is iedereen het eens met deze stamboom !?.

m.v.g. Roy

2017-11-21 edit Ben: tekst wat betreft de namen aangepast.
Roy-

Bericht door Roy- »

Goed, dan steken we maar van wal.

Inmiddels blijkt dat de "Jenny" in 1985 voor de sloop gekocht is.
Ook bereikte ons het bericht dat Jan Switynk wel is gaan varen.
Hij zou de "Ameland" gehad hebben, die 500 ton meette.
Zijn 2e "Ameland", geb.1974, 588 brt., 806 dwt. werd in 1988 verkocht als "Afhankelijk".
In 1998 werd dit de "Dantor". In 1999 werd de klasse van B.V. ingetrokken.In 2002 gezonken.
Klopt het dat Jan Switynk niet meer vaart ?.
Heeft hij nog kinderen die wel weer zijn gaan varen ?.
Uw reacties worden met spanning ingewacht.

m.v.g. Roy
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout »

Jenny.jpg
Jenny.jpg (139.7 KiB) 4829 keer bekeken
m/s Jenny ex Elizabeth Jacoba.
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Roy-

Bericht door Roy- »

Nog enige aanvullingen op de 2e "Ameland".
In 1974 opgeleverd door Scheepswerf "Friesland", ( Amels ), Lemmer.
L.o.a: 61,60 m.
L.t.l.l.: 59,00 m.
Breedte: 9,00 m.
Holte: 3,40 m.
Diepgang: 2,63 m.
ruimen: 2 stuks. ( voorzien van MacCregor patent luiken.
Caterpillar, 750 pk., goed voor 12,7 knopen service speed.
info: Holland Shipbuilding & Engineering News, april 1975, pag.58 & 59.
Zijn hierna geen schepen meer voor Jan Switynk of zijn evt. zonen in de vaart gekomen ?.

m.v.g. Roy
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Texel, in 1967 gebouwd bij Bijlholt voor L. Switynk, die o.a. ook de 1e Ameland en Terschelling had.

texel 1967.jpg
texel 1967.jpg (37.17 KiB) 5334 keer bekeken
Foto:© B.Th. Gernaat.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

de Vlieland (2), ex Stad Delfzijl, 1962 gebouwd bij Bijlholt, van L. Switynk:
vlieland.jpg
vlieland.jpg (19.93 KiB) 5363 keer bekeken

foto:©B.Th. Gernaat
jaap switijnk

wat komisch

Bericht door jaap switijnk »

Geachte mensen,

Het is heel apart om een stukje van onze familiegeschiedenis te lezen op dit forum. Ik ben Jaap Switijnk, oud-loods in Terneuzen. De structuur van het verhaal is niet helemaal compleet en correct, maar grotendeels wel.

Groeten Jaap Switijnk.
Roy-

Bericht door Roy- »

Geachte heer Switynk,

We zijn erg blij met uw reactie.
Uw familie-bloed-lijn is voor een buitenstaander ook erg moeilijk te ontrafelen. Wat we hier met een aantal mensen proberen te doen is dit juist tot een oplossing te brengen. Alle relevante hulp is dan ook zeer welkom.
Eerlijk gezegd stond u op de laatste plaats om te behandelen daar het bekend was dat u als loods in Terneuzen was gaan werken.
Voor een vlootoverzicht is dit immmers van minder belang !.

m.v.g. Roy.M.Helleman, Den Helder
Roy-

Bericht door Roy- »

Na enig spitwerk wordt duidelijk dat we van de twee broers Bart en Jaap uit moeten gaan, welke op hun beurt
ook het varensbloed van hun vader hebben geerfd.
In het eerste bericht hebben we de zes zonen en vier dochters van Bart en zijn vrouw Griet gememoreerd.

Jaap kreeg met zijn echtgenote Jantje, zes zonen en een dochter.
Dit waren: Bart, Jaap, Frits, Geert, Jan en Hans en dochter Jenny.

Jaap Sr. en zijn vrouw Jantje hadden achtereenvolgens de "Streven", de "Jans" en de "Seolto".
De "Streven" was een Fries maatkastje.
De "Jans" was een spits en genoemd naar zijn vrouw Jantje.
De "Seolto" was hun laatste schip. Seolto staat voor; Strijd En Onderneming Leidt Tot Overwinning.

Verdere gegevens zijn op dit moment niet voorhanden.

m.v.g. Roy
DickG

Switynk

Bericht door DickG »

Na een kleine week niet thuis te zijn geweest, heb ik met interesse de start van de Switynk dynastie gelezen. Ik was een paar weken geleden zelf ook begonnen met het in beeld brengen van deze uitgebreide familie maar had alleen De Blauwe Wimpel uit 1978 tot mijn beschikking en de aantekeningen die ik in de loop der jaren heb gemaakt.

Uit de voorgaande berichten begrijp ik dat alles is begonnen met twee broers die in de scheepvaart (eerst de binnenvaart, daarna wad/ en Sontvaart) zijn gestapt en die elk een lijn met zonen en kleinzonen hebben die hen daarin zijn opgevolgd.

Ik zou het voorstel willen doen om eerst alle Switynks die er zijn (geweest) en die in de scheepvaart werkzaam zijn resp. waren in relatie met elkaar in beeld te brengen en vervolgens aandacht aan elk van hen te besteden. Door het zo te benaderen houden we steeds de onderlinge verbanden in de gaten en zijn de schepen ook beter te plaatsen.

Ik wil graag een voorzet doen op basis van hetgeen in de voorgaande berichten al staat vermeld aangevuld met mijn eigen gegevens die NIET correct behoeven te zijn maar dat blijkt dan hopelijk uit de discussie.

1. Start van de stamboom met twee broers L. Switynk en J. Switynk.

2. Stamboom L. (Lambertus) Switynk 1906/1972, Harlingen
2a Zoon Sietse, Harlingen
2b Zoon Rienk, Harlingen
2c Zoon Jan, Harlingen
2d Zoon Bart, Harlingen
2e Zoon Anton, Harlingen
2f Zoon Jaap (m.i. geen schepen)

3. Stamboom J. (Jaap) Switynk, woonplaats??
3a Zoon Jan, Dieren??
3b Zoon Frits (m.i. geen schepen)
3c Zoon Lambertus (Bart), Rotterdam??
3d Zoon Jaap Jr, woonplaats??
3e Zoon Geert, Kampen??
3f Zoon Hans (m.i. geen schepen)

Tot zover een herhaling van hetgeen in eerdere berichten staat vermeld, aangevuld met enkele vraagtekens. Wie kan deze oplossen?
Zijn alle voornamen bekend?
Is iedereen het eens met dit overzicht?

Nu de volgende generatie. Ik kom in mijn gegevens de volgende namen tegen.
# J. Switynk & Zn, Dieren. Dit kan Jan of Jaap (3a of 3d) zijn. Zoon is Frederik Sjouke, Kampen, later Harlingen. (Veritas)
# C. Swityk, Kampen (Roelina)
# Cor Switynk, Harlingen (Cito)
# Stefan Switynk, Harlingen (is zoon van Bart 2d) (Ameland Shipping)
# Bart Switynk Jr, (zoon van Bart 2 d) (Skylge)????
# Robin Switynk, (zoon van Bart 2 d) mede/eigenaar van R & J Shipping ???, oprichter van Kustvaart Harlingen

Wie kan deze namen plaatsen resp. bevestigen in relatie tot de genoemde stamboomnamen in groep 2 en 3?
Als we iedereen op de juiste plek hebben staan is de volgende stap het plaatsen van de schepen bij de juiste namen.
Hoop dat dit een verdere aanzet voor ons Switynk onderzoek kan zijn.

Groet

Dick
Plaats reactie