Rederij Holwerda, Heerenveen.

van: www.kustvaartforum.com
Gert
Berichten: 59
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:08
Locatie: Purmerend

Bericht door Gert »

Een verhaal uit de eerste uitgave van de Rederij Bulletin, van Holwerda uit 1977.

ms EXPANSA kreeg op de reis van Whitby naar Samsun op 23 aug. moeilijkheden met de brandstofpompen van de hoofdmotor. Op positie 36 mijl west van Leixoes. Wat men ook aan boord probeerde, de pompen bleven vastlopen en het was onmogelijk de reis te vervolgen. Gelukkig was de ms SPRAY in de buurt, welke via het kantoor de opdracht kreeg terug te keren en te trachten de EXPANSA naar Leixoes te slepen. Daar het echter zeer slecht zicht was, bleek het nog niet zo eenvoudig te zijn om de Expansa te vinden. Pas op 24 aug. circa 15.00 uur werd vastgemaakt. Dat het voor de bemanning van de Expansa, zonder motor of radar (was uitgevallen) in zeer dichte mist, die nacht geen pretje is geweest, behoeft geen nader betoog.
24 aug. om 22.30 uur arriveerde de sleep behouden in Leixous. Na montage van nieuwe brandstofpomp elementen, de oude waren door water en vuil totaal naar de filistijnen, kon de reis op 26 aug. weer worden vervolgd.
Op maandag 10 jan. kreeg de Expansa de gelegenheid om op haar beurt eens te gaan slepen. Onderweg van Cotonou naar Dakar, kon vlak voor binnenkomst worden doorgegeven dat het nederlandse ms ANK-WINSEMIUS reeds 2 dagen met maschineschade 70 mijl zuid van Dakar ronddreef. De Expansa keerde terug om te trachten dit schip naar Dakar te slepen. Op dinddag 11 jan. om 03.45 uur werd de Ank-Winseminus bereikt en vastgemaakt. Slepend op het anker werd tenslotte een snelheid van 5,5 mijl bereikt, hetgeen voor de Expansa een prestatie mag worden genoemd. Om 23.15 uur werd de sleep keirig afgeleverd in de baai van Dakar.

Bij het zoeken naar iets anders kwam ik nog een paar rederij bulletins tegen, waarin onderwerpen staan die volgens mij goed bij dit onderwerp passen.

M.v.g. Gert
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

De Tina Holwerda van 1977, gebouwd bij Scheepswerf Barkmeijer, na haar oplevering in september herdoopt in Fenja:

Afbeelding
Foto: ©B.Th.Gernaat
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Een krantenartikel uit 1983:

Afbeelding
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

In Harlingen lagen in het najaar van 1978 drie Holwerda/van der Schoot schepen opgelegd:

Afbeelding
Foto:©B.Th. Gernaat.
hendrikstuurman

pech

Bericht door hendrikstuurman »

Afbeelding

NEE geen bijna aanvaring frisianliner wij dus hadden motor pech frisianarrow sleepte ons na een
24 uur dobberren naar samsun toe

Afbeelding

weet niet meer hoe dat ding heet maar volgens mij is het de cadan as
Herman
Berichten: 144
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:12
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Herman »

laten we de cardanas, maar omdopen in een krukas.

gr.Herman
hendrikstuurman

Bericht door hendrikstuurman »

ja daar lagen we 6 weken met pech maar vond ik niet erg 4 weken te laat op school. de krukas is daar in een klein machine fabriekje gerepareerd door td van holwerda .een mooie lange doe vakantie was dat voor mij en op de terugreis naar nederland bij spanje almere kregen we weer pech was maar 1dag ging toen die tyd altyd elke vakantie mee met mijn ouders heerlijke tyd was dat verlang er zelfs weer naar om een keertje terug te gaan naar zee gewoon voor de lol en de sfeer weer te proeven
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Nog steeds in de vaart, de Roelof Holwerda van 1961 als Indonesische Pahala:

Afbeelding
Jolanda

Bericht door Jolanda »

Herinner me een gebeurtenis die een matroos, Udin bin Jantra, me vertelde.
Hij heeft 20 jaar bij v.d.Schoot en Holwerda gevaren. Onderweg ten hoogte van Madagascar, vaartuig op de keien. Water in de ruimen en schip verlaten.
De haaien die om t wrak zwommen gaven een extra dimensie aan t debarkeren, een maal op Madagascar aangekomen deden de zwarte schonen
de ervaren ontberingen weer snel vergeten. Welk schip was dit?
Harrie.
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Goedenavond Harry..
dat was de Waddenzee (ex Unden'78)..deze liep 13-12-'78 ten zuiden
van Madagascar op de rotsen.
Mvrgr Roelof
Plaats reactie