GHV schepen "Oldies"
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: .GHV schepen "Oldies".
Toulouse
van Gust Deroef
info: Wilh.Wilhelmsen 1861-1977
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: .GHV schepen "Oldies".
De Prins Frederik Willem van de Oranje Lijn (Anthony Veder) van 1951.
Wie weet waarvoor dat "telraam" in de voormast gebruikt werd?
De nieuwere schepen van de Oranjelijn hadden deze stellage niet op de voormast staan.
Zou het soms een soortement radar of zoiets geweest zijn?
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: .GHV schepen "Oldies".
-
- Berichten: 996
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
- Locatie: Noord-Griekenland
- Contacteer:
Re: .GHV schepen "Oldies".
Prins Willem V
Die dubbele steng is al vaak onderwerp van gesprek geweest, niet allleen hier, maar ook op Kombuispraat en andere fora. Een verklaring heb ik nog niet kunnen vinden en dat is toch wel merkwaardig...
Re: .GHV schepen "Oldies".
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: .GHV schepen "Oldies".
Allemaal, tot nu toe, bedankt voor jullie antwoorden, maar het vreemde is dat ik zo'n stellage alleen gezien heb op foto's van de oudere (min of meer gelijke) schepen van de Oranjelijn.
Zou het soms ook te maken kunnen hebben met de vaart op de Grote Canadese/Amerikaanse meren of zou de maatschappij voor bijvoorbeeld het KNMI waarnemingen hebben verricht?
Het is toch heel apart die stellages op de voormast en vreemd dat niemand op dit forum tot nu toe het antwoord weet.
Ik heb nog maar eens van 4 verschillende schepen de "dingen" op de voormast op een rijtje gezet en 1 apart wat groter afgedrukt.
Maar misschien zoeken we er ook wel teveel achter en is het gewoon een idee geweest van de mensen achter de tekentafel, die dit er mooi uit zagen zien, of het moet de radar beschermen.
Het is natuurlijk wel zo, dat in deze voorbeelden de radar bovenop de zaling staat en er dan geen plaats meer is voor een "lange spriet" boven de zaling.
groeten
Evert Sikkema
Zou het soms ook te maken kunnen hebben met de vaart op de Grote Canadese/Amerikaanse meren of zou de maatschappij voor bijvoorbeeld het KNMI waarnemingen hebben verricht?
Het is toch heel apart die stellages op de voormast en vreemd dat niemand op dit forum tot nu toe het antwoord weet.
Ik heb nog maar eens van 4 verschillende schepen de "dingen" op de voormast op een rijtje gezet en 1 apart wat groter afgedrukt.
Maar misschien zoeken we er ook wel teveel achter en is het gewoon een idee geweest van de mensen achter de tekentafel, die dit er mooi uit zagen zien, of het moet de radar beschermen.
Het is natuurlijk wel zo, dat in deze voorbeelden de radar bovenop de zaling staat en er dan geen plaats meer is voor een "lange spriet" boven de zaling.
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: .GHV schepen "Oldies".
Evert, het kan ook zijn dat deze schepen oorspronkelijk zonder radar gevaren hebben/ontworpen zijn en dat men later voor deze aparte constructie/oplossing heeft gekozen.
Mooi is anders.
Mooi is anders.
Re: .GHV schepen "Oldies".
Evert & Frank komen eigenlijk zelf al met het antwoord.
De "Prins Alexander" had een portaalmast voor de voormast staan waar de radarscanner op stond.
Dat hadden de kleinere Ocean-Lakers niet. Toch plaatste men in die tijd, ( bij mij weten ), vrijwel altijd de scanner hoog in de voormast. Nu had de scanner ook op een naar voren stekend plateau geplaats kunnen worden, maar zou men mogelijk last van valse echo's van een zwaardere steng kunnen krijgen. Of deze valse echo's niet bij de dubbele dunnere stengen optraden zou ik echt niet weten. Daar zou een radar specialist uit het verleden meer over weten te vertellen.
Hoe dan ook, men wilde wel een steng op de masten hebben om een goed radiocontact te kunnen onderhouden. Of deze schepen op de Noord Atlantic een rol bij het doorpraaien van weersomstandigheden gespeeld hebben weet ik ook niet. Wel moet in ogenschouw genomen worden dat in hun tijd de nodige weerschepen in de Atlantic lagen, die speciaal voor deze taak uitgerust waren.
Nog even de dubbele steng voor en de enkele achter. Deze waren strijkbaar i.v.m. de vaart naar Manchester. Dat is ook goed aan Britse schepen te zien die vaak geen steng op de mast hadden.
Ik hoop dat hiermee een kleine bijdrage geleverd is aan een interressante historische kwestie.
m.v.g. Roy
De "Prins Alexander" had een portaalmast voor de voormast staan waar de radarscanner op stond.
Dat hadden de kleinere Ocean-Lakers niet. Toch plaatste men in die tijd, ( bij mij weten ), vrijwel altijd de scanner hoog in de voormast. Nu had de scanner ook op een naar voren stekend plateau geplaats kunnen worden, maar zou men mogelijk last van valse echo's van een zwaardere steng kunnen krijgen. Of deze valse echo's niet bij de dubbele dunnere stengen optraden zou ik echt niet weten. Daar zou een radar specialist uit het verleden meer over weten te vertellen.
Hoe dan ook, men wilde wel een steng op de masten hebben om een goed radiocontact te kunnen onderhouden. Of deze schepen op de Noord Atlantic een rol bij het doorpraaien van weersomstandigheden gespeeld hebben weet ik ook niet. Wel moet in ogenschouw genomen worden dat in hun tijd de nodige weerschepen in de Atlantic lagen, die speciaal voor deze taak uitgerust waren.
Nog even de dubbele steng voor en de enkele achter. Deze waren strijkbaar i.v.m. de vaart naar Manchester. Dat is ook goed aan Britse schepen te zien die vaak geen steng op de mast hadden.
Ik hoop dat hiermee een kleine bijdrage geleverd is aan een interressante historische kwestie.
m.v.g. Roy