Passagiersschepen "Oldies"

van: www.kustvaartforum.com
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door A Vriend »

United States.jpg
United States.jpg (121.98 KiB) 2387 keer bekeken

De meest bekende van de line. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door Roy »

En nog een heel fraaie ook Ab !.
Ik ben de "United States" twee maal op één dag tegen gekomen. Wij vertrokken met de "Maasdam" uit Southampton voor Le Havre toen de "U.S." Southampton binnen liep.
Toen wij voor Le Havre kwamen meldde de "U.S." zich ook al. Mag je raden wie als eerste een loods kreeg...………. Maar goed, het is werkelijk een zeer indrukwekkend schip.
Ze ligt nu al weer jaren in Philadelphia op en weg te roesten. Het schip zou een betere toekomst moeten kunnen krijgen. Ik heb alleen geen idee of het schip ook uitgevoerd mag worden. Onder de U.S.A. vlag zal het helemaal onmogelijk zijn.
Ook zal de hoogte tussen de dekken wel eens te laag blijken te zijn. Tja, regeltjes die in de loop der jaren veranderen. :roll:

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door Jan van der Doe »

Vertrokken uit New Jersey en de United States was eastbound.
Wij gingen naar Texas City laden voor Bremerhaven.
Op de Atlantic kwamen we weer het schip tegen, ook weer eastbound.
Wij deden er ruim drie weken over met de beroemde Stork HL.

Groet,
Jan.
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door Binnenvaarder »

Hier 3 foto's vd "United States" .
mvg
Geert
Bijlagen
A559,_SS_United_States,_Pier_82,_Columbus_Boulevard,_Philadelphia,_Pennsylvania,_USA,_2017.jpg
A559,_SS_United_States,_Pier_82,_Columbus_Boulevard,_Philadelphia,_Pennsylvania,_USA,_2017.jpg (195.76 KiB) 2346 keer bekeken
United-States.jpg
United-States.jpg (102.55 KiB) 2346 keer bekeken
United States.jpg
United States.jpg (176.71 KiB) 2346 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door Binnenvaarder »

Nog een oudje gevonden tussen mijn negatieven, half jaren 60 ergens op het NZ kanaal de "Tor Hollandia"
mvg
Geert
Bijlagen
Tor Hollandia.jpg
Tor Hollandia.jpg (224.76 KiB) 2303 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door A Vriend »

Christiaan Huygens.jpg
Christiaan Huygens.jpg (132.46 KiB) 2123 keer bekeken
Uit 1928. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door Jan van der Doe »

Toen schepen nog schepen waren.

Groet
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door A Vriend »

Johan van Oldenbarnevelt.jpg
Johan van Oldenbarnevelt.jpg (181.07 KiB) 2010 keer bekeken
Gebouwd in 1929 te Amsterdam. In de vaart 1930. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
maarpol
Berichten: 7267
Lid geworden op: 05 mar 2006 20:53
Locatie: Noorwegen

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door maarpol »

Hurtigruten bij Spitsbergen
Bijlagen
Kong Olav-2.jpg
Kong Olav-2.jpg (100.23 KiB) 1911 keer bekeken
Groeten Martin

Roest rust nooit.
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Passagiersschepen "Oldies"

Bericht door Evert Sikkema »

SMN schepen Haven van Sabang met Bellatrix - Prins der Nederlanden en J.P. Coen omstreeks 1930.jpg
SMN schepen Haven van Sabang met Bellatrix - Prins der Nederlanden en J.P. Coen omstreeks 1930.jpg (182.2 KiB) 1819 keer bekeken
Meerdere "vliegen in één klap" met Bellatrix, Prins der Nederlanden en Jan pietersz. Coen rond 1930 in de haven op het eiland Sabang voor de Noordkust van Atjeh (Sumatra).
Prins der Nederlanden 1914 - in 1930 opgelegd en in 1935 verkocht aan Italië en in 1943 bij een Duits bombardement op Marseille verloren gegaan. Het wrak is in 1946 gelicht en in 1947 gesloopt.
Jan Pietrsz. Coen 1915 - 1939. In mei 1940 gebruikt als blokkadeschip voor de sluizen van IJmuiden en met springstoffen tot zinken gebracht. Laatste restanten zijn pas in 1968 geborgen.

Hr. Ms. Bellatrix
Bouwwerf: Rijkswerf te Amsterdam, 1914
Grootste lengte: 53,4 meter
Grootste breedte: 9 meter
Diepgang: 3 meter
Waterverplaatsing: 820 ton
Machine-installatie: 1 x triple expansie stoommachine
Machinevermogen: 820 pk
Maximale snelheid: 12 knopen
Bemanning: 45 koppen
Bewapening: 1 x 7,5cm kanon (Bellatrix en Canopus), 2 x 3,7cm kanonnen (Deneb)

De Bellatrix werd na haar indienststelling bij de Gouvernements Marine, op 18 mei 1915, ingedeeld als stationschip te Olehleh, Noord-Sumatra. In 1939 werd de Bellatrix tijdelijk afgelost door Hr. Ms. Poolster. Na de aflossing werd Hr. Ms. Bellatrix, onder commando van gezaghebber B. Cornelisse, ingezet voor de bewaking van de wateren rond Bali en Lombok en vanaf mei 1940 van Straat Soenda, tussen Java en Sumatra, met als basis Tandjong Priok. Tegelijkertijd werd Hr. Ms. Sirius toegevoegd aan de Bellatrix zodat de schepen elkaar konden aflossen. Op 19 februari 1942 werd de Bellatrix onderdeel van de nieuwe Bewakingsdienst West-Java. Hr. Ms. Bellatrix lag op 1 maart 1942 in de haven van Tandjong Priok op de westerboeien afgemeerd. Omdat de mogelijkheid van uitwijken wegens de grote vijandelijke luchtactiviteit en het ageren van Japanse oorlogsschepen in Straat Soenda en de westelijke Javazee onmogelijk werden geacht, werd de Bellatrix in de eerste binnenhaven door de eigen bemanning tot zinken gebracht. Het is onbekend of het wrak door de Japanners werd gelicht.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie