METAGAMA
516 cabin and 1138 3rd. class passengers
UK/Continent to Eastern Canada and St. Lawrence
Broken up at Bo'ness, arrived 13/04/1934
1915, 12420grt, Barclay, Curle & Co., Glasgow (511) for Canadian Pacific Railway Ocean LinePassagiersschepen "Oldies"
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Groeten
George in Hull
George in Hull
Re: Passagiersschepen "Oldies"
gr.Bas
- Bijlagen
-
- scannen0074.jpg (215.82 KiB) 2566 keer bekeken
-
- Berichten: 1199
- Lid geworden op: 24 nov 2006 08:20
- Locatie: HULL U.K.
- Contacteer:
Re: Passagiersschepen "Oldies"
WARWICK CASTLE
11/1939 converted to an Armed Merchant Cruiser
1942 converted to an auxiliary aircraft carrier, used in a training role
1946 reconstructed and renamed WARWICK CASTLE
Broken up at Barcelona, arrived 26/07/1962
Fine coaster in the background!
1939, 17392grt, Harland & Wolff, Belfast (1006) as PRETORIA CASTLE for Union-Castle Mail S.S. Co11/1939 converted to an Armed Merchant Cruiser
1942 converted to an auxiliary aircraft carrier, used in a training role
1946 reconstructed and renamed WARWICK CASTLE
Broken up at Barcelona, arrived 26/07/1962
Fine coaster in the background!
Groeten
George in Hull
George in Hull
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Beautyful and well proportioned ship George !.
regards, Roy
regards, Roy
-
- Berichten: 2473
- Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
- Locatie: Ridderkerk
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Drie pass.schepen uit het boek Portrait of a Shipbuilder Vickers
Himalaya
Oriana
Oronsay
mvg
Geert
Himalaya
Oriana
Oronsay
mvg
Geert
- Bijlagen
-
- Oronsay. 1951.jpg (186.27 KiB) 2151 keer bekeken
-
- Oriana. 1959.jpg (373.64 KiB) 2151 keer bekeken
-
- Himalaya. 1949.jpg (298.6 KiB) 2151 keer bekeken
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Echte P.& O schepen hoor.
Ze hadden van die typische open achterschepen met meerdere dekken.
Ik vond het mooi spul. Veel mooier dat die floating flatbuildings van nu...…………….
m.v.g., Roy
Ze hadden van die typische open achterschepen met meerdere dekken.
Ik vond het mooi spul. Veel mooier dat die floating flatbuildings van nu...…………….
m.v.g., Roy
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Er schijnt nog steeds een stukkie boeg van de ex "America" voor / op de kust van de Canarische Weilanden te zien te zijn.
Ik meen Fuerteventura.
m.v.g., Roy
Ik meen Fuerteventura.
m.v.g., Roy
Re: Passagiersschepen "Oldies"
De American Star is er niet meer
Het SS-Amerika werd op 31 augustus 1939 door Eleanor Roosevelt gelanceerd, maar vanwege de Tweede Wereldoorlog werd de inaugurele reis geannuleerd en werd het schip opgeroepen voor oorlogsvoering. Het was succesvol in het evacueren van ongeveer 483.000 soldaten.
Na de oorlog werd het schip teruggegeven aan de eigenaren en hersteld in de oorspronkelijke luxueuze staat en op 14 december 1946 maakte zij van haar de echte eerste reis. Van 1946 tot 1964 overschreed het schip de mensentijden van de Atlantische Oceaan, totdat commerciële vliegtuigvluchten cruiseschepen gingen verdringen. In 1964 werd het buiten bedrijf gesteld.
Griekse rederij verwierf haar in oktober 1964 en hernoemde haar SS Australis. Ze werd gemoderniseerd en in dienst gesteld om immigranten en toeristen te vervoeren. In deze nieuwe fase had ze een capaciteit van 2.300 passagiers. Ze werd later verkocht en hernoemd, maar door gebrek aan onderhoud en haar leeftijd werd ze onbruikbaar.
In 1993 werd ze gekocht door een Thaise scheepseigenaar voor twee miljoen dollar, en ze zou worden opgehaald door een Oekraïense sleepboot.
Tijdens een grote storm op 15 januari 1994 op de Canarische Eilanden moest de sleepboot de sleepkabel doorknippen en de Amerikaanse ster dreef naar Playa Garcey en werd in tweeën gebroken door de kracht van de omstandigheden.
In juli van dat jaar werd het total loss verklaard en werd het schip het slachtoffer van plunderingen door de lokale bevolking. Veel van de armaturen en fittingen belandden in een bar in Puerto del Rosario, de Shipwreck, en het wrak werd toen een echte attractie, ondanks de moeilijkheid om naar het strand te gaan. Mensen zijn naar zee gevlogen en zijn verdronken in een poging om bij het schip te komen, alsof het dicht bij de kust leek, de stroming daar kon heel sterk zijn.
Na zich in tweeën te hebben gesplitst, zonk de Stern in de oceaan. De voorste helft, bleef en stond bekend als een spookschip. Er is niets meer over van het wrak,
Bron: https://www.sunnyfuerteventura.com/nl/am ... index.html
groeten
Jan van der Pluijm
Het SS-Amerika werd op 31 augustus 1939 door Eleanor Roosevelt gelanceerd, maar vanwege de Tweede Wereldoorlog werd de inaugurele reis geannuleerd en werd het schip opgeroepen voor oorlogsvoering. Het was succesvol in het evacueren van ongeveer 483.000 soldaten.
Na de oorlog werd het schip teruggegeven aan de eigenaren en hersteld in de oorspronkelijke luxueuze staat en op 14 december 1946 maakte zij van haar de echte eerste reis. Van 1946 tot 1964 overschreed het schip de mensentijden van de Atlantische Oceaan, totdat commerciële vliegtuigvluchten cruiseschepen gingen verdringen. In 1964 werd het buiten bedrijf gesteld.
Griekse rederij verwierf haar in oktober 1964 en hernoemde haar SS Australis. Ze werd gemoderniseerd en in dienst gesteld om immigranten en toeristen te vervoeren. In deze nieuwe fase had ze een capaciteit van 2.300 passagiers. Ze werd later verkocht en hernoemd, maar door gebrek aan onderhoud en haar leeftijd werd ze onbruikbaar.
In 1993 werd ze gekocht door een Thaise scheepseigenaar voor twee miljoen dollar, en ze zou worden opgehaald door een Oekraïense sleepboot.
Tijdens een grote storm op 15 januari 1994 op de Canarische Eilanden moest de sleepboot de sleepkabel doorknippen en de Amerikaanse ster dreef naar Playa Garcey en werd in tweeën gebroken door de kracht van de omstandigheden.
In juli van dat jaar werd het total loss verklaard en werd het schip het slachtoffer van plunderingen door de lokale bevolking. Veel van de armaturen en fittingen belandden in een bar in Puerto del Rosario, de Shipwreck, en het wrak werd toen een echte attractie, ondanks de moeilijkheid om naar het strand te gaan. Mensen zijn naar zee gevlogen en zijn verdronken in een poging om bij het schip te komen, alsof het dicht bij de kust leek, de stroming daar kon heel sterk zijn.
Na zich in tweeën te hebben gesplitst, zonk de Stern in de oceaan. De voorste helft, bleef en stond bekend als een spookschip. Er is niets meer over van het wrak,
Bron: https://www.sunnyfuerteventura.com/nl/am ... index.html
groeten
Jan van der Pluijm
Re: Passagiersschepen "Oldies"
Mooi overzicht Jan.
Maar je laat je toch niet door Google belazeren door een sleepdraad door te laten "knippen" !?.
Een sleepdraad kan breken, je kan hem laten slippen en je kan 'm doorbranden. Maar om er nu een heggenschaar bij te pakken...………….
Maar...….., het blijft een goed overzicht. Daar is niets op af te dingen.
m.v.g., Roy
Maar je laat je toch niet door Google belazeren door een sleepdraad door te laten "knippen" !?.
Een sleepdraad kan breken, je kan hem laten slippen en je kan 'm doorbranden. Maar om er nu een heggenschaar bij te pakken...………….
Maar...….., het blijft een goed overzicht. Daar is niets op af te dingen.
m.v.g., Roy