Persoonlijk vind ik dit een van de mooiste bulkcarriers die in Nederland gebouwd zijn.
Scheepswerf "De Hoop", Lobith bouwde dit fraais onder bouwnummer 233, maar de afbouw is, denk ik, wel bij Verolme IJsselmonde gebeurd. Zo'n groot hoog schip plus opbouw kon natuurlijk nooit de Waal afgekomen zijn met al die trein en verkeersbruggen. Op de foto zal ze voor haar proefvaart op de Nieuwe Maas te zien zijn.
Wel typisch dat er een Stork motor ingebouwd was. Verolme was immers uit onvrede bij de Gebr. Stork uit Hengelo opgestapt en bouwde in z'n nieuwbouw schepen M.A.N. motoren in licentie. Het schip kreeg ook de naam van z'n geboorte plaats Nieuwe Tonge, dus zal hij zeer waarschijnlijk ook financieel in de rederij Nederlandse Vracht- & Tankvaart Maatschappij N.V., welke in Den Haag zetelde, geinteresseerd geweest zijn.
Het enige andere schip van deze rederij was de "Maas", die wel een M.A.N. kreeg. Dit schip werd in juni 1965 door Verolme opgeleverd maar reeds in augustus daarop naar het buitenland verkocht. Dat was dus een korte carrière bij de N.V.& T.M. !. Ze was trouwens wel wat groter dan de "Nieuwe Tonge".
De "Nieuwe Tonge" voer trouwens ook minder dan 3 jaar als dusdanig en werd verkocht aan de S.M.N. die het schip hernoemde in "Amsteldiep" en liet managen door hun bulkdochter Reederij Amsterdam.
In 1970 werd het schip ondergebracht bij de Nedlloyd bulkdochter H.B.T., maar behield haar naam.
In 1973 verdween ze naar Liberia als "Olympian", tenminste ze kreeg Monrovia als thuishaven. Dat zegt natuurlijk niets en haar naam doet Griekse belangen sterk vermoeden.
In 1975 werd het werkelijk de Griekse "Kefalonia Sky". Dit duurde tot in december 1977 en kreeg toen te kampen met zware machineschade. In juli 1978 werd ze te Brownsville, U.S.A. gesloopt.
Voor haar tijd kwam ze met haar ruim 170 x 22 meter lekker mee in de bulkvaart.
Ze liep trouwens behoorlijk snel met haar 16 knopen. Dit werd opgebracht door de reeds gememoreerde Stork motor van 9.500 apk., 8 cil., 2 takt, met een boring x slag van 750 x 1.500 rpm. Ik neem aan dat het van het type Stork-HOTLo was.
Ze is altijd eenlingetje gebleven, althans, ik ken geen schip die hetzelfde als de "Nieuwe Tonge" was. M'n onlangs overleden maat heeft er nog op gevaren en vond het een prettig schip, ondanks dat hij een typische lijnvaartman was. Een mens probeert nog wel eens wat uit.............
m.v.g., Roy