In elke nieuwe reddingboot werden de ervaringen van de vorigen verwerkt.
Na de Dorus Rijkers 1923 18,25 meter volgden nog de Brandaris II 1923 18,35
de Zeemanshoop 1925 12,8 m.
Het oorspronkelijke ontwerp van de Insulinde 1927 18,8 meter scheen een boot van ruim 15 meter te zijn.
Reddingwezen.
Re: Reddingwezen.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Reddingwezen.
Iedereen bedankt voor de reacties over de Insulinde. Waar zo'n tekening al niet kan leiden .
Nog 2 scans van 1924 over de Insulinde naar aanleiding van o.a. Pieter zijn bericht.
Nog 2 scans van 1924 over de Insulinde naar aanleiding van o.a. Pieter zijn bericht.
Re: Reddingwezen.
Ik wist dat ik nog een kiekje had
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
-
- Berichten: 5328
- Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
- Locatie: 's-Gravenzande
Re: Reddingwezen.
Nog een paar details dan maar.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Reddingwezen.
Eens kijken of deze tekening van de Brandaris net zoveel reacties en mooie foto's oplevert als die van Insulinde.
Re: Reddingwezen.
weet er ook iemand wat voor motoren er in stonden zo te zien kromhout gloeikop gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Reddingwezen.
Het is dus de tweede Brandaris.
Gebouwd 1923 bij de N.S.M. Amsterdam 18,35 x 4,75 x 1,4 meter. 46 m³ waterverplaatsing.
2 kromhout 1 cilinder MD motoren elk 45 pk, goed voor 8,5 knopen.
1949 2x Glennifer 6 cil. 120 pk, 9,25 knopen.
1923-1960 Terschelling
1960-1966 Scheveningen.
Bron: Th. de Booy Nederlandse Kustreddingboten,
Gebouwd 1923 bij de N.S.M. Amsterdam 18,35 x 4,75 x 1,4 meter. 46 m³ waterverplaatsing.
2 kromhout 1 cilinder MD motoren elk 45 pk, goed voor 8,5 knopen.
1949 2x Glennifer 6 cil. 120 pk, 9,25 knopen.
1923-1960 Terschelling
1960-1966 Scheveningen.
Bron: Th. de Booy Nederlandse Kustreddingboten,
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Re: Reddingwezen.
bedankt MD is middeldruk is gloeikop dat waren wel hele grote motoren in zo.n scheepje 2x 45 pk er heeft nog zo.n kromhout bij de spuisluizen haringvliet gestaan of misschien staat ie er nog weet ik niet gr joop
Welkom in ons maritiem museum in Westerende-Kirchloog.
Re: Reddingwezen.
Foto's: Huddie Klein.
Pieter Klein, Amsterdam
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....
Hoe meer je weet, hoe beter je beseft dat er nog zo veel meer te weten valt....