Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Ben »

@Evert, zij is één uit de serie Radja, Roepat, Rondo en Rotti. Volgens mij, ik zie vaag 6 letters, de Roepat.

Afbeelding
Roepat 1946.
Ton Pekel
Berichten: 63
Lid geworden op: 31 dec 2004 07:53
Locatie: Elburg

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Ton Pekel »

Evert, die loodsen aan de kade en de langere reeks schepen lijkt dat wel Apapa (Lagos) Nigeria. Misschien een reisje voor de HWAL dienst geweest?
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Evert Sikkema »

Ben en Ton, bedankt voor jullie antwoorden met betrekking tot (vermoedelijk) Roepat en Apapa.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Roy »

Het is inderdaad de "Roepat". Eén van de 4 custom build C-3ers die de Nederland in dienst had.
Er zijn 10 van deze schepen gebouwd en wel in opdracht van de Nederlandse regering. De verdeling was als volgt:
4 voor de S.M.N.
4 voor de (K) R.L.
1 voor de V.N.S.
1 voor de H.A.L.

Ik denk niet dat de "Roepat" op deze foto een reis voor de H.W.A.L. deed Ton. Dan had ze wel de kleuren van de H.W.A.L. in de schoorsteen gehad. De kade doet inderdaad wel aan Lagos-Apapa denken,maar dan staat de kade wel verkeerd om.
Of zie ik dit scheef ?.
De "Roepat" heeft zelfs nooit de kleuren van de V.N.S. in de schoorsteen gehad. Zelfs de kleuren van de N.S.U./ Nedlloyd niet !.
Ze werd in 1967 vroegtijdig uit de vlootsterkte afgevoerd vanwege schade aan de tandwielkast. Zij was dus de 1e C-3er die uit de Nederlandse koopvaardij vloot verdween.
H.e.e.a.moet niet opgemixd worden met de ex Baby-Flat-Toppers, welke ook tot de C-3 klasse behoorden, maar dan even anders.....
Zijn we er eigenlijk nog niet uit waar de "Roepat" dan wel ligt. :roll: :!: :wink:

m.v.g., Roy
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Jan van der Doe »

Roy,

Re: De "Roepat" heeft zelfs nooit de kleuren van de V.N.S. in de schoorsteen gehad.

Afbeelding

Wat denk je hier van ?
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Roy
Berichten: 4738
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Roy »

Hallo Jan,

Sta ik daar even voor aap !!!!.
Ik heb de "Roepat" nagezocht in het boek van Dick Gorter over de V.N.S. en daar kwam hij niet in de lijst voor................
Tenminste, de lijst met combinatie-/participatieschepen.
Had ik nu één pagina verder gekeken dan was ik op de lijst van time- en bareboatcharters uitgekomen.
En tja, daar staat ook duidelijk dat de "Roepat" in 1947, 1949, 1958, 1959 en 1965 voor de V.N.S. gevaren heeft.
Voortaan dus even beter uit m'n doppen kijken............... :roll:
Shame, shame shame for Roy. :?

m.v.g., Roy
Jan Stolp
Berichten: 2244
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Jan Stolp »

https://www.youtube.com/watch?v=CkjKgh-G6vg
Bedoel je dit Roy.
Groet Jan
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Evert Sikkema »

Afbeelding
Op deze laatste dag van het jaar 2013 nog maar eens een foto van een schip (de Van Neck) dat in 1913 in de vaart kwam.

100 jaar geleden zou deze foto genomen kunnen zijn op oudejaarsdag omdat het schip dat op 28 december 1912 te water was gelaten bij de Nederlandsche Scheepsbouw Maatschappij in Amsterdam in juni 1913 in het toenmalige Nederlandsch Oost Indië arriveerde.
Het was een schip van ruim 3.000 ton.
Op 3 februari 1942 werd het schip, terwijl het op de rede lag van van Koepang (Timor) aangevallen door Japanse vliegtuigen, waarbij 1 dode viel en 3 mensen vermist werden.
De schade was zodanig dat het schip nog dienst kon doen, maar op 2 maart 1942 werd het schip in opdracht van de Commandant Zee Macht door de eigen bemanning tot zinken gebracht bij Soerabaya.
Pas in juni 1944 werd het schip door de Japanners gelicht.
Er is niet bekend wat daarna met het schip is gebeurd, maar vermoedelijk is het onder Japanse vlag verloren gegaan.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
deschipperuitgrave
Berichten: 224
Lid geworden op: 14 aug 2009 20:46
Locatie: Grave
Contacteer:

Koopcontracten en Jaarrekeningen Khv.

Bericht door deschipperuitgrave »

Uit de erfenis van mijn vader, die van 1961 tot 1975 eigenaar is geweest van de Pial kwamen nog enkele interessante papieren boven water.
Allereerst het koopcontract van de Hink, ex. Urmajo:

Afbeelding
Afbeelding

Helaas zat bij de papieren niet de jaarrekening van 1961, het jaar van aankoop, maar het balansrapport van 1962 is er wel bij:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Voor de boekhoudkundigen onder ons is duidelijk te zien dat 1962 een slecht jaar was.
Mijn vader sloot het jaar af met bijna 28.000 gulden verlies.

Groeten Peter.
No more excuses, only results!
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Oude haven foto's, ansichtkaarten, papieren e.d.

Bericht door Evert Sikkema »

Peter plaatst begin deze maand een koopovereenkomst van zijn vader, die in maart 1961 een schip koopt voor fl. 300.000,-.
Vervolgens plaatst hij de boekhouding over 1962.
1962 was inderdaad niet een erg gunstig jaar.
Ik zag trouwens dat in dat jaar fl. 33.853,62 aan reparatie betaald is.
Je zou je af kunnen vragen of het in 1961 gekochte schip niet min of meer "een kat in de zak" geweest is.
In de koopakte staat: Het schip wordt door de Koper overgenomen in de toestand waarin het zich bevindt.

Je vraagt je dan af waarom de verkoper het schip van de hand deed. Misschien voorzag die wel (hoge) reparatiekosten!

Er staat niet in (maar misschien stond dat wel nooit in zo'n koopcontract) dat bij de overdracht van het schip een rapport was bijgevoegd waarbij door een deskundige verklaard werd hoe de toestand van het schip was.

Als er geen onderhoud gepleegd had hoeven worden, dan was de winst niet erg hoog geweest, maar was er in ieder geval geen verlies geleden.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie