Op zoek naar bemanningsleden e.d.

van: www.kustvaartforum.com
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Peter,
Ik weet niet voor welk kantoor de Twin voer,maar je hebt een gerede kans dat deze Antonio een maandbrief naar huis stuurde.
Een kleine kans om langs die weg iets te weten te komen.
Harry
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Bericht door Peter K. »

Harry, De TWIN voer voor Carrebeka, en dat bestaat al lang niet meer, en wat is een maandbrief, (en kan ik daar nu nog iets mee?).
Mijn moeder (inmiddels 85) heeft altijd verteld, dat die bewuste Antonio spaarde om z'n eigen vissersboot te kunnen kopen in Portugal.
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Peter,
een maandbrief was een som geld die men elke maand via kantoor naar huis stuurde.
Harry
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Peter,
Heb over deze Antonio helaas geen verdere gegevens,alleen dat hij in 1965 via Stella Maris bij ons aan boord was gekomen.
Harry
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Bericht door Peter K. »

Harry, in ieder geval bedankt!
Ik zal de foto aan m'n moeder laten zien, misschien dat zij deze Antonio nog herkent (hij moest eens weten na zoveel jaren...!!)
Misschien komt het Zeemanshuis in Rotterdam nog met info!
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Bericht door Peter K. »

Hey Jolly Sailor,
Het is denk ik inderdaad zoeken naar een speld in een hooiberg, maar niet geschoten is altijd mis, nietwaar?
Als kind van 5-6 jaar herinner ik me die bewuste Antonio nog goed, omdat hij best wel vaak met mij en mijn jongere broertje speelde aan boord, o.a. grote krabben vangen, de scharen eraf draaien, een touwtje eraan, en als een hondje met de krab over het dek lopen.........gelukkig was ik toen nog geen lid van de dierenbescherming....!!
Die Arthur heeft mij eens gered, toen ik als kleine jongen, de matrozen na wilde doen, en een emmer aan een stuk touw overboord gooide, om hem daarna vol water op te hijsen, ik deed dat echter in volle vaart op zee, en het scheelde weinig of ik was met emmer en al overboord gegaan!
Arthur zag het gebeuren en wist juist op tijd het touw te grijpen....!!
Mijn vader overleed toen ik 7 was, en daarna ben ik nooit meer aan boord van de TWIN geweest, helaas...!!
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Bericht door Peter K. »

Inmiddels keurig antwoord gehad van het Zeemanshuis te Rotterdam, en na zo'n lange periode, en met zo weinig gegevens, kan men ook daar helaas niets voor mij betekenen, het spoor loopt dus (voorlopig??) dood helaas. ( overigens vertelde men mij dat de naam Arthur waarschijnlijk Arturo zal zijn geweest)
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Ik vraag mij af waar,als een rederij failliet gaat,hun archief heen gaat.
Harry
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Het Carabeka archief is waarschijnlijk hierheen verhuisd:
Titel: Carebeka 1939-1983 : history and fleet list / J.H. Anderiesse, E.A. Kruidhof, J. Oostmeijer

Auteur: J.H. Anderiesse; E.A. Kruidhof; J. Oostmeijer
Jaar: 1995
Uitgever: Kendal : World Ship Society
Annotatie: ill
Met vlootlijst. - Nederlandse en Engelse tekst
Omvang: 240 p
Formaat: 25 cm
ISBN: 0-905617-78-9
GOO trefwoord: Kustvaart; Scheepswerven ; 4.210.230 Groningen (provincie)
GOO basiscode: 55.41 geschiedenis van de scheepvaart, scheepsbouw en schepen
GOO periode: 1939-1983
Trefwoord: Scheepvaart en schepen; Carabeka; Rederijen
Titel: Inventaris van het archief van het scheepvaartbevrachtingskantoor "Carebeka" te Groningen, 1939-1983 / Solveig Ringkvist

Auteur: J.M.S. Ringkvist
Jaar: 1986
Organisatie: Gemeentearchief, Groningen
Uitgever: Groningen : Gemeentearchief Groningen
Annotatie: ill
Omslagtitel: Scheepvaartbevrachtingskantoor Carebeka : inventaris 1939-1983
Omvang: 75 p
Formaat: 30 cm
GOO trefwoord: Scheepsbevrachting ; Scheepvaartbevrachtingskantoor Carebeka; 4.210.230 Groningen (stad); Archiefinventarissen (vorm)
GOO basiscode: 83.72 verkeer (economische sectoren)
GOO periode: 1939-1983
Trefwoord: Scheepvaart en schepen; Archieven; Carabeka
Systematische code RuG: 0154 B4
En zo kom je in dat archief: https://www.archieven.nl/pls/m/zk2.inv?p_q=6287681
De complete personeelslijst zit er in. Maar je zult er achter komen dat deze lijst nog niet openbaar is. Hij komt pas in 2030 vrij! Misschien moet je even bellen met het Groninger Archief?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Bericht door Peter K. »

Vandaag het groninger Archief bezocht.
Men heeft daar het complete foto negatieven archief van Foto Boonstra uit Groningen, men heeft 9 negatieven van de 'TWIN", 6 van de tewaterlating, en drie van de proefvaart, de meeste had ik al, maar toch weer twee onbekende foto's gevonden, ze worden voor mij op een CD-Rom gezet, zodat ik ze zelf kan afdrukken.

En dan de bemanningslijsten die tot 2030 niet openbaar zijn.
Ik had een brief gestuurd naar de gemeente archievaris, en die heeft me toestemming gegeven om de desbetreffende bemanningslijsten in te zien.
Heb dus ca. 2 uur een oude kaartenbak doorgespit, kwam veel bekende scheepsnamen tegen, maar waar het me om ging waren de lijsten van de "TWIN".
De Antonio die ik zoek heet dus Antonio (A) Perez-Grana, en heeft van 1961 tot 1969 op de `TWIN`gevaren, zijn geboorte datum zal rond 1940 zijn, hij is dus nu rond de 70 jaar.
Gaat er misschien nu iemand een 'scheeps' belletje rinkelen, dan hoor ik het graag!
Plaats reactie