Brons motoren voor de kustvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Ik heb 6 boeken over motorfabrikanten staan van Jan Vegter,stuk voor stuk prachtige boeken.
Hij wilde alle Nederlandse motor fabrikanten behandelen en had al veel materiaal maar helaas is hij daar niet meer aan toe gekomen
Groeten
Jan
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door Kees Touw »

Bij sommige schepen valt het op dat er tegenstrijdige gegevens te vinden zijn. Ik vraag me dan af wat is betrouwbaar en wat niet. Ik geef een voorbeeld.
Voordat Rederij Hammerstein de San Antonio, een 3 mast motorschoener, in 1909 liet bouwen was er een eerdere motorschoener San Antonio van Hammerstein in de vaart geweest.
Dit schip was in 1907 bij Vuijk te Capelle a/d IJssel gebouwd. Volgens de bouwlijst van Vuijk had dit schip een 60 pk Deutz motor. Maar in het boek Van Bakjesknapper tot Turbodiesel (p. 19) had dit schip een 200 pk 2 cil. Bronsmotor.
Van augustus 1907 tot okt 1907 komt dit schip een aantal keren in Delfzijl met een defecte motor. Er is in de Brons-literatuur zeer weinig te vinden over deze, in die tijd grote, motor. De motor moet ingebouwd zijn precies in de tijd dat de fabriek van Delfzijl naar Appingedam verhuisde.
Het schip werd in februari 1907 in Capelle opgeleverd en is in juli 1908 door een Duits oorlogsschip aangevaren en kwam tot zinken.
Vraag is nu: heeft er werkelijk een Bronsmotor in dat schip gestaan?

[www.s2ho.nl Bouwlijst Scheepswerven A. Vuyk & Zonen Capelle a/d IJssel Bron: Historische Vereniging Capelle a/d IJssel]
Groet Kees Touw
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door klipper »

de san Antonio in 1909 te water gelaten. motor 160 epk werkspoor. schroefbladen konden tijdens zeilen vertikaal gezet worden, ivb met minder weerstand. gegevens uit boek schrijver edward.p. de groot. Gr
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door Kees Touw »

Van de San Antonio gebouwd in 1909 is veel zo niet alles bekend. Er is zelfs een boek over.
Mij gaat het dus om de San Antonio gebouwd in 1907.
Op Marhisdata kun je zien dat het schip steeds met een defecte motor naar Delfzijl ging. Een aanwijzing dat het toch om een Bronsmotor zou kunnen gaan. Want als het een Deutz motor zou zijn geweest. Dan zou Amsterdam een logischer plaats zijn geweest om te repareren. Of vergis ik me?
Groet K.T.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Kees, misschien heb je hier wat aan:
jvegter schreef: 16 sep 2015 23:44 Er is al eerder een schip geweest welke onder deze naam is gebouwd en ook nog voor rederij Hammerstein, dit schip met ook de naam San Antonio heeft in 1907 het ruime sop gekozen, ook deze driemaster had een Nederlandse motor aan boord, geen Werkspoor maar een 220 pk Bronsmotor van Jan Brons uit toen nog Farmsum, Jan Brons is immers pas in 1907 naar Appingedam gegaan. Dit was een 2 cilinder verstuiverbak motor die in 1906 door Brons in Farmsum bij Delfzijl is gebouwd. Deze motor heeft nogal wat voor problemen gezorgd want het was toen de grootste motor in gewicht en in pk's welke Jan Brons had gebouwd. De vrouw van Jan Brons schreef in brieven naar haar zoon, welke elders studeerde, dat het met de "grote" motor nog niet zo wilde lukken, bij 160 pk deed hij het goed, bij 200 pk redelijk maar bij 220 pk schudde de grond zo heftig dat het goed voelbaar was in de woning van de familie Brons. Toen Brons de motor gereed had was het nog heel wat werk om de motor van Farmsum per trein naar de werf te krijgen, tot twee maal toe was de wagen waarop het motorframe stond, gebroken. Het schip, de San Antonio, welke het eerste zeevarend zeilschip was met een Nederlandse (hulp) motor is vrij vlot na zijn eerste reis helaas (moedwillig??) geramd door een Duitse kruiser. Dit stukje komt (in mijn eigen bewoording) uit het vijftigjarig jubileum boek over Brons met de titel : Volle kracht vooruit.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door klipper »

boek over san Antonio, schrijver edward p de groot ,titel SAN ANTONIO, KRONIEK VAN EEN NEDERLANDSE DRIEMAST SCHOENER. de boer maritiem. Gr
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door Kees Touw »

Bedankt!
Nu is het voor mij wel zeker dat er een Bronsmotor in dat schip stond.
Ook is nu duidelijk waarom Brons geen reclame maakte voor die motor.
Wat betreft het eerste zeevarende Nederlandse motorschip het volgende:
Hammerstein had in 1902 de SIRRA bij Vuijk laten bouwen een driemast motorschoener met een rechte steven.
Die had een 60 pk 3 cil. Petroleummotor Deutz.
Maar in 1901 was er in Vlaardingen bij werf gebr. Van der Windt een haringlogger gebouwd met een Otto petroleummotor van 50 epk. Die maakt op 3 juli 1901 een proefvaart op de Noordzee. Naam was FRANS en eigendom van Rederij Ary Dorsman te Vlaardingen. (bron: De Telegraaf 17-07-1901).
Hier en daar wordt beweerd dat de tanker VULCANUS het eerste motorzeeschip was.
Groet K.T.
Roy
Berichten: 4732
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door Roy »

De "Vulcanus" was de 1e zeegaande motortanker Kees.

m.v.g., Roy
Kees Touw
Berichten: 862
Lid geworden op: 12 jan 2011 12:24
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door Kees Touw »

Ja, dat klopt Roy, maar voor de volledigheid moet het dan de 1e Nederlandse motortanker zijn.
Schermafbeelding 2020-03-07 om 09.31.39.png
Schermafbeelding 2020-03-07 om 09.31.39.png (13.77 KiB) 1709 keer bekeken
Maar nogmaals, vaak komt de VULCANUS op deze manier voorbij.
Schermafbeelding 2020-03-07 om 09.20.38.png
Schermafbeelding 2020-03-07 om 09.20.38.png (22.53 KiB) 1709 keer bekeken
Groet K.T.
Jari
Berichten: 4
Lid geworden op: 01 jan 2020 10:54

Re: Brons motoren voor de kustvaart.

Bericht door Jari »

Kan iemand mij helpen aan 'n foto van een Bronsmotor type 8ED.
Bij voorbaat dank voor de moeite.
Gr.Jan.
Plaats reactie