Brons motoren voor de kustvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Had op school geleerd dat een motor minsten 6 cylinders moest hebben om hem direct omkeerbaar te maken.
Er was één uitzondering op de regel, de Brons 5 ED,lekker lopen deed hij niet.
Wie weet hier meer van?
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Harry, over de 5ED: Het heeft er mee te maken dat er altijd een zuiger met gesloten kleppen in de goede draairichting moet staan, waar je aanzetlucht in kunt blazen. Tot en met vier cylinders kan dat echt niet. Theoretisch heb je net iets meer dan vijf cylinders nodig, dus dan zou het niet kunnen. Bij een normale motor loop dan het risico dat de motor eens een keer stilvalt in een "dood" punt en niet omgekeerd kan worden.
Brons zou iets aan de kleptiming van de 5ED kunnen hebben gedaan, dan krijg je een verdeling van 360 graden en werkt het omkeersyteem wel en het zou gelijk verklaren waarom hij wat minder lekker liep. Ik denk dat "Bronsmotor" er mogelijk nog een betere verklaring bij heeft.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Gert,
Bedankt.Zoiets had ik ook al gedacht maar het fijne weet ik er niet van.Er zal wel een reder zijn geweest die een 6ED te groot vond maar een zware koppeling ook niet alles.
Harry
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Ik zat nog even verder na te denken. Brons, en ook Werkspoor, hadden vroeger een systeem met een extra positie waarin de nokkenas werd geschoven bij het starten. Er zaten dan extra nokken op de nokkenas, waardoor een viertaktmotor in tweetakt gestart werd. Als de motor op snelheid was, werd er overgeschakeld naar viertakt en brandstof ingespoten. Dat kwam vast behoorlijk op de klepstoters aan. Andere fabrikanten, als Deutz kenden dat systeem niet. Ik weet niet of dit systeem op het type ED werd toegepast, maar het zou ook een verklaring zijn. In tweetact heb je aan vijf cylinders genoeg, want dan staat er altijd wel een cylinder in de goede stand.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

JAKOB OORBURG -1947 - PEYX - IMO 5104007
Bodewes, Martenshoek (362)
H. Oorburg-Groningen, kantoor Carebeka 1955-1962
lengte 46,69 m, B 7,95 m, H 3,32 m. brt 400 dwt 525
4T 7 cil. App.Brons (290x450), 420 rpk, 9,5 kn.
In 1962 naar Duitsland als EMSLAND.
In 1970 EMSSTROM.
In 1976 naar Panama als PAULA J.
In 1985 naar St.Vincent als LESLEEN-M.
In 1987 in LR als PAULA J geregistreerd.
In 1995 nog in de vaart als LESLEEM M.
In 1996 in LR niet meer geregistreerd.
In 1998 wordt door Lloyds gemeld dat het schip tot zinken zou zijn gebracht.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Gert Schouwstra
Berichten: 4581
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Bericht door Gert Schouwstra »

Op diverse sites lees ik dat er ook nog een type 7EF moet hebben bestaan, (zelfde motor maar dan met oplading) van 525 pk. Die ben ik nog nooit tegen gekomen, maar hij is geproduceerd tussen 1951 en 1957. Geen idee hoeveel er van gemaakt zijn, misschien wel geen enkele?
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

7ED Bronsmotoren

Bericht door bronsmotor »

Ik ben er even een beetje ingedoken om te zien hoe de luchtaanzet werkt.
Je hebt natuurlijk de 3 en 4 cilinder motoren die niet omkeerbaar zijn en ook op lucht gestart worden. Dit gebeurd in 2takt, dus elke keer als de zuiger in zijn bovenste dode punt is geweest dan komt er een luchtstoot waardoor de zuiger weer met kracht naar beneden wordt gedrukt.
Op de nokkenas zitten dan 2 verhogingen (nokken) per omwenteling van de nokkenas. Het is een viertaktmotor dus de nokkenas loopt ook de halve snelheid van de krukas.
Is er voldoende snelheid dan wordt de nokkenbus nog een positie verder geschoven en komt de motor in zijn werkstand.
Dit zijn dus 3 posities op de nokkenbus -> stop, aanzet en draaien
Een direct omkeerbare motor heeft dus 5 posities op de nokkenbus -> stop, aanzet vooruit, draaien vooruit, aanzet achteruit en draaien achteruit.
Als ik op het nokkendiagram van de directomkeerbare motor kijk dan zie ik maar 1 nok per omwenteling (zie onderstaande tekeningen) dus de aanzet zou in 4takt zijn

Afbeelding

Afbeelding

Een 5 cilinder zou het dan net moeten redden (ik kan nergens vinden dat die anders is dan zijn grotere broers)

Ontstekingsvolgorde;
3CIL. - 123
4CIL. - 1243
5CIL. - 13542
6CIL. - 142635
7CIL. - 1246753
8CIL. - 13758624

GEMAAKTE 7 CILINDER MOTOREN:

nr.10040- 1946 - 7ED - 320rpm - 420Pk - baggerbedrijf - Montgomery
nr.10041- 1947 - 7ED - 320rpm - 420Pk - coaster - Jac Oorburg
nr10042 - 1947 - 7ED - 300rpm - 420Pk - coaster - Lita (Ben Rein, Stefano)
nr10043 - 1952 - 7ED - 320rpm - 400Pk - coaster - Johannes
nr10044 - 1952 - 7ED - 300rpm - 395Pk - coaster - Ida Jacoba
nr10045 - 1953 - 7ED - 300rpm - 395Pk - coaster - Lauwers
nr10046 - 1955 - 7ED - 300rpm - 395Pk - coaster - Ida D
nr10047 - 1957 - 7ED - 300rpm - 395Pk - coaster - Twin
nr10048 - 1957 - 7ED - 300rpm - 395Pk - coaster - Emmy S

Dan kom ik toch op 9 stuks uit en allemaal in de ED uitvoering (geen opgevoerde exemplaren, dit was de EF)
De EF is niet zo gangbaar, ik tel in de lijst 3 keer een 6 cilinder, 7 keer een 8 cilinder en 1 keer een 3 cilinder
De ex Vedette nu Rigina heeft nog een werkende 8EF in de machinekamer staan.
Brons heeft wel motoren voor mijnenvegers en duikboten gemaakt maar dat waren de RUB motoren van licentie Werkspoor.
Was ook niet zo'n succes als gehoopt, vooral toen China dwars ging leggen met die duikboten voor Taiwan en de orders niet doorgingen.
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Bericht door Peter K. »

OK, iedereen bedankt voor de info tot nu toe.
Geen drie, maar negen van hetzelfde type dus.
Nr. 10047 heeft het dan exact 25 jaar volgehouden!
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Bericht door Peter K. »

Is er nog ergens originele documentatie/folders/handleidingen etc. te koop van deze Brons ED motoren?
bronsmotor
Berichten: 246
Lid geworden op: 03 apr 2006 19:17
Locatie: Waverveen
Contacteer:

documentatie brons ed

Bericht door bronsmotor »

Voor extra info kunt u ook bij de Bronsstichting terecht.
Kijk eens op de nieuwe internetsite voor meer info.

https://www.bronsstichting.nl

info@bronsstichting.nl

Oude boekjes zijn schaars, vooral als je ernaar op zoek bent!

Probeer de stichting maar eens te benaderen.
Een andere mogelijkheid is natuurlijk het Bronsforum.

https://forum.bronsmotor.com/
Plaats reactie