Geplaatst: 08 dec 2006 14:28
Hallo Douwe,
Re: Eminent
van 9.00 tot 12.30 kompasstellen.
Daar droom ik wel eens van (maar gelukkig niet te vaak) als ik te zwaar getafeld heb
Maar in die tijd volkomen verklaarbaar. Geen gyro kompas om als referentie te gebruiken, geen zonnetje voor een azimuth en geen zicht peilingen. Dan houd het snel op.
Ik denk dat hij gewoon tussen de vlagen door heeft kunnen peilen.
Dan resteerd alleen nog maar het zéér ouderwetse, tijdrovende en, naar ik schat al 80 jaar in onbruik geraakte systeem met een zgn deflector maar ik betwijfel of mijn collega van toen er een had.
Zelf heb ik via veel touwtrekkerij en zoeken voor een forse prijs een paar weten te bemachtigen en moet er nog steeds een mee aan de gang maar wie stelt zijn schip een paar uur beschikbaar om daar eens in de praktijk mee te expirimenteren. Bovendien heb ik in 10 jaar slecht één maal meegemaakt dat ik dacht "Had ik maar een deflector, dan kon ik in elk geval iéts doen"
Hierbij een plaatje van een Deflector (collectie Gronings Scheepvaart Museum)
Om de theorie achter dit instrument uit te leggen gaat een brug te ver maar de resultaten waren over het algemeen niet meer dan "bevredigend" en bovendien eigenlijk toegespitst op droge kompassen
Groeten,
Bert de Boer
Re: Eminent
van 9.00 tot 12.30 kompasstellen.
Daar droom ik wel eens van (maar gelukkig niet te vaak) als ik te zwaar getafeld heb
Maar in die tijd volkomen verklaarbaar. Geen gyro kompas om als referentie te gebruiken, geen zonnetje voor een azimuth en geen zicht peilingen. Dan houd het snel op.
Ik denk dat hij gewoon tussen de vlagen door heeft kunnen peilen.
Dan resteerd alleen nog maar het zéér ouderwetse, tijdrovende en, naar ik schat al 80 jaar in onbruik geraakte systeem met een zgn deflector maar ik betwijfel of mijn collega van toen er een had.
Zelf heb ik via veel touwtrekkerij en zoeken voor een forse prijs een paar weten te bemachtigen en moet er nog steeds een mee aan de gang maar wie stelt zijn schip een paar uur beschikbaar om daar eens in de praktijk mee te expirimenteren. Bovendien heb ik in 10 jaar slecht één maal meegemaakt dat ik dacht "Had ik maar een deflector, dan kon ik in elk geval iéts doen"
Hierbij een plaatje van een Deflector (collectie Gronings Scheepvaart Museum)
Om de theorie achter dit instrument uit te leggen gaat een brug te ver maar de resultaten waren over het algemeen niet meer dan "bevredigend" en bovendien eigenlijk toegespitst op droge kompassen
Groeten,
Bert de Boer