Pagina 2 van 19

Geplaatst: 08 dec 2006 14:28
door compass
Hallo Douwe,

Re: Eminent

van 9.00 tot 12.30 kompasstellen.
Daar droom ik wel eens van (maar gelukkig niet te vaak) als ik te zwaar getafeld heb :cry:
Maar in die tijd volkomen verklaarbaar. Geen gyro kompas om als referentie te gebruiken, geen zonnetje voor een azimuth en geen zicht peilingen. Dan houd het snel op.
Ik denk dat hij gewoon tussen de vlagen door heeft kunnen peilen.

Dan resteerd alleen nog maar het zéér ouderwetse, tijdrovende en, naar ik schat al 80 jaar in onbruik geraakte systeem met een zgn deflector maar ik betwijfel of mijn collega van toen er een had.
Zelf heb ik via veel touwtrekkerij en zoeken voor een forse prijs een paar weten te bemachtigen en moet er nog steeds een mee aan de gang maar wie stelt zijn schip een paar uur beschikbaar om daar eens in de praktijk mee te expirimenteren. Bovendien heb ik in 10 jaar slecht één maal meegemaakt dat ik dacht "Had ik maar een deflector, dan kon ik in elk geval iéts doen"

Hierbij een plaatje van een Deflector (collectie Gronings Scheepvaart Museum)

Afbeelding

Om de theorie achter dit instrument uit te leggen gaat een brug te ver maar de resultaten waren over het algemeen niet meer dan "bevredigend" en bovendien eigenlijk toegespitst op droge kompassen

Groeten,
Bert de Boer

Geplaatst: 11 dec 2006 09:41
door Ben
Een "foto" uit 1958 met 2 schepen bij scheepswerf Kramer & Booy, Kootstertille, die vragen oproept. Welke kuster ligt daar en wat is dat casco links.

Afbeelding

Geplaatst: 11 dec 2006 12:00
door hank
In de Blauwe Wimpel van 1958 en 1959 kom ik twee schepen tegen
die door Kramer & Booy zouden zijn opgeleverd.

Bnr. 16 Cumulus voor Gruno Groningen.
Bnr. 17 Selskar voor Ierse rekening.

Bnr. 15 Andromeda lijkt er ook op maar
werd Nov. 1957 al opgeleverd.

Hank.

Geplaatst: 11 dec 2006 13:43
door hank
Zover ik kan terug vinden zijn de bnr. 15 16 17 alle in Spaarndam
gebouwd. De afbouw vond plaats in Kootstertille .
Vandaar de lage bouwnummers.

De Andromeda (bnr 15) was de eerste Andromeda voor Moerman in
Rotterdam.In 1962 verkocht L.Remeeus in Scheveningen als
Superior Producer.In 1977 in Curacao gezonken.
De tweede Andromeda (bnr 141) was van 1966.

In het Wagenborgboek staan op blz. 195 en 201 de verkeerde foto
bij Frans W en Andromeda. Deze foto is volgens mij van de
Andromeda (1) ook uit 1957 (bnr 15).

Hank.

foto 1958 Kramer & Booy

Geplaatst: 12 dec 2006 17:06
door Ben
Het is bijna zeker de Cumulus, die werd afgebouwd in Kootstertille. De bouwlijst: 101 - Edison, 102 - Niagara, 103 - Mutatie, 015 - Andromeda, 104 - Irene S, 016 Cumulus en 105 trawler JBdelaSalle.

cumulus?

Geplaatst: 13 dec 2006 18:40
door Ben
Hier zijn alle drie:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bodewes Bergum

Geplaatst: 14 dec 2006 08:29
door p.arendz
De scheepsbouwfamilies in het Hoogezandse waren eigenlijk allemaal r.k.
Ook werd er onderling wel getrouwd.
En de pastoor kwam langs:
Afbeelding

Op blz 1 van dit onderwerp stond al een foto van de werf, hier nog een.
Hartelijke Groet,
---Peter.

Afbeelding

Geplaatst: 14 dec 2006 19:38
door Douwe J.
Het schip links is de Jupiter 1956 499 Brt. 786 Tdw. Bouw Nr.75
voor J.Wiltens - Delfzijl Brons 450 Pk.
Afbeelding
en er worden nog steeds schepen gebouwd nu onder de naam Damen Shipyard
Afbeelding

Geplaatst: 14 dec 2006 22:13
door Ben
Op 2 juli 1971 gaat de Duitse Osteburg tewater bij scheepswerf Hoogezand, Bergum:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Foto's:©B.Th. Gernaat

Geplaatst: 15 dec 2006 18:06
door Ben
De Duitse Perm in aanbouw bij scheepswerf Friesland, Lemmer in 1971.
1502 brt - 3096 ton dw. - 89.19 x 13.83 x 5.41.

Afbeelding