Spliethoff's Bevrachtingskantoor N.V.

van: www.kustvaartforum.com
richard

spliet

Bericht door richard »

Ze hebben die schepen toch niet meer dan zijn het toch ex schepen.

Afbeelding
Ex pulpca 1968

Afbeelding
Schoonebeek 1973

Groet richard
Radar

Bericht door Radar »

Afbeelding
foto: archief Blom

In 1956 volgt de Bloemgracht voor Bjorndal,Hanmar en Ansyma (Spliethoff), een produkt van de Martenshoekster Scheepsbouw Mij nummer 83. Het schip meet 495 brt bij 800 m/ton laadvermogen.. Wederom zorgt werkspoor voor de voortstuwing.
In 1966 wordt het schip verkocht naar Duitsland als Geertje K, vervolgens 1971 Rhein Trader, 1976 Mustafa (Syrië), 1990 Jamal. Als Jamal strandt zij op 11.07.1990 waarna in 1994 de sloop volgt.
Waar deze stranding plaats vond is mij niet bekend.
Dank Louis A voor de aanvullende info

Het doet me deugt dat er zo veel reacties op dit onderwerp komen een stimulans om door te gaan!
R.Konigers
Berichten: 1030
Lid geworden op: 30 dec 2004 23:35

Bericht door R.Konigers »

Machtig mooi , Radar..ik zie een prachtige opbouwende lijn in je overzicht
hoe Spliethoff is begonnen..Ben en Louis weten daar prachtig op in te spelen. Alleen jammer dat er door anderen dan plotseling weer zo'n moderne tussendoor komt ..ik neem aan dat deze schepen zowiezo later bij jou(en anderen natuurlijk) aan bod komen. De bedoeling is natuurlijk wel goed...maar ik denk als iedereen daar een beetje rekening mee houd..dat hier een prachtig opbouwend overzicht van Spliethoff uitkomt.
Mvrgr Roelof
Ragnar

Bericht door Ragnar »

MV Cansu, ex. Carpaper

Afbeelding

photo: Ilhan Kermen
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Bericht door hank »

In 1950 kocht Spliethof de Omlandia (1938, 385, BRT ) aan.
Deze werd Looiersgracht gedoopt.
!n 1953 naar Nederland verkocht als Mutatie.

Dit was in die tijd het enige 2de hands schip van Spliethof.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Van de Looiersgracht, in 1950 aangekocht door Spliethoff, heb ik geen foto.
Gekocht werd de Omlandia, gebouwd in 1938 bij G. & H. Bodewes. Wel foto's als zij in 1953 weer wordt verkocht als Mutatie en in 1956 Beja.
In 1959 gaat zij naar W-Duitsland: Gunda en onder deze naam wordt zij in 1972 gesloopt in Gent, België.

Afbeelding

Afbeelding
Jaap de Roode RIP
Berichten: 99
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:34

Bericht door Jaap de Roode RIP »

Op pagina 1 van dit onderwerp kwam de LILIAN SPLIETHOFF ter sprake, hierbij nog enkele aanvullende gegevens.
Het schip werd in 1917 gebouwd bij U. Zwolsman & Zn. – Workum
Roepletters PJGD
Afm. Brt=265 37,06 x 7,02 x 3,54
Als machine stond er een compound stoommachine in van Botje Ensing & Co.-Groningen
In 1919 naar Frankrijk al LA TAMISE.
In 1925 IMPOÏNA
In 1927 TAMISE.
In 1947LR daar geregistreerd, niet meer in 1951LR onder die naam.

Groet
Jaap
Radar

Bericht door Radar »

Afbeelding

foto:
archief huib schenkeveld

In 1956 komt ook de Leliegracht in de vaart. Gebouwd door Gebr Muller te Foxhol onder nummer 98. Het scheepje meet 835 m/ton en wederom zorgt werkspoor voor de voortstuwing.
Als ik het me goed herinner kon zij 230 standaard hout mee zeulen maar wellicht weet iemand dat exact te melden.

In 1966 is het einde verhaal voor de leliegracht en gaat zij naar Duitsland als MAGU. Vervolgens in 1984 VESPA II – Malta, hetzelfde jaar krijgt zij problemen met de hoofdmotor en wordt van Brightlingsea naar Busum gesleept. Aanvankelijk total loss maar reparatie volgt en in 1986 wordt zij gesignaleerd als de Maltese ANNI.
Haar definitieve einde komt op 1 augustus 1989 bij Rimini waar zij zinkt op 44.13N – 13.03 O, de bemanning blijft ongedeerd..
Radar

Bericht door Radar »

Afbeelding

Het was even stil met de nieuwbouw bij Spliethoff maar in 1959 werd er weer een schip opgeleverd. Een tandje groter en een tandje meer pk,s. De Timca werd opgeleverd door Scheepswerf Th.J.Fikkers te Foxhol onder nummer 93. Brt 499, laadvermogen 880 m/ton. Dit keer stond er weer een Industrie in ( 8 cylinder) van 600pk die het schip een snelheid gaf van 10.5 mijl.

In 1967 werd zij verkocht naar Frankrijk als Stiren.

Afbeelding

In 1977 onder Panames vlag als Tor Bay. Op 13 december 1978 strandde zij in de monding van de Douro en werd door bemanning verlaten. Het schip brak later in tweeen.

fotos: archief huib schenkeveld/photo marine
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Bericht door Ben »

Uit Moormans Jaarboek 1951:
Afbeelding
Plaats reactie