Bijzonder, Jan, dat het breken van de ankerketting (toevallig) gefilmd is.
groeten
Evert Sikkema
Films en video's van zeeschepen.
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Filmpjes.
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Filmpjes.
Evert, hij brak niet. ketting was op.
Grt. Mike
Grt. Mike
-
- Berichten: 3526
- Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
- Locatie: Noord Holland
Re: Filmpjes.
Ik heb nog een keer gekeken en zag het nu ook. Is zoiets normaal?Miguel schreef:Evert, hij brak niet. ketting was op.
Grt. Mike
je zou toch zeggen dat de ketting zodanig gezekerd is dat die niet in zijn geheel kan aflopen?
groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Re: Filmpjes.
Evert, aan het einde zit normaal een zogenaamde slampamper deze behoed
het uit lopen van de ketting. Maar deze verbinding is minder sterk dan de ketting
en zal bij calamiteiten dus als eerste breken. Doordat ze de rem te ver los hadden
gedraaid konden ze de ketting niet meer stoppen en heeft de kracht van de vallende ketting de slampamper stuk geslagen. De slampamper is trouwens ook los te maken zodat bij problemen
de ketting handmatig los gemaakt kan worden van het schip.
grt. Mike
het uit lopen van de ketting. Maar deze verbinding is minder sterk dan de ketting
en zal bij calamiteiten dus als eerste breken. Doordat ze de rem te ver los hadden
gedraaid konden ze de ketting niet meer stoppen en heeft de kracht van de vallende ketting de slampamper stuk geslagen. De slampamper is trouwens ook los te maken zodat bij problemen
de ketting handmatig los gemaakt kan worden van het schip.
grt. Mike
-
- Berichten: 8531
- Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
- Locatie: Fergus, ON
- Contacteer:
Re: Filmpjes.
Volgens het nieuwsbericht waren er moeilijkheden met de remband.
While lowering the anchor from USS Tarawa (LHA-1) in 2001, the ship’s anchor, plus 13 shots of chain were lost in a plume of rust and fury of sparks and noise.
This incident occurred due to a failure of the windlass brake, which allowed the anchor to flow freely and uncontrolled until the “breakaway link” failed. This link is the last link of chain and attached to the structure of the hull inside the chain locker. It is designed to fail in the case of a runaway anchor chain, rather than cause damage to the structure of the ship’s hull.
While lowering the anchor from USS Tarawa (LHA-1) in 2001, the ship’s anchor, plus 13 shots of chain were lost in a plume of rust and fury of sparks and noise.
This incident occurred due to a failure of the windlass brake, which allowed the anchor to flow freely and uncontrolled until the “breakaway link” failed. This link is the last link of chain and attached to the structure of the hull inside the chain locker. It is designed to fail in the case of a runaway anchor chain, rather than cause damage to the structure of the ship’s hull.
Vriendelijke groet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Jan.
Varen is noodzakelijk
Leven niet
Re: Filmpjes.
Je ziet de mannen de vang steeds maar verder los draaien en het zou me niet verbazen dat de spindel uit de moer is gedraaid en dan valt de remband uit elkaar. Met zoveel uitlopende ketting (groot gewicht) rukt de laatste schalm zo uit de wand van de kettingbak. Op het Brielse Meer heb ik met de Alcyone ook wel eens zo'n grap gehad. Om roest van de niet veel gebruikte ketting te halen stoomden we deze ketting helemaal uit. We hadden vooraf moeten checken of de laatste schalm gezekerd was. Mooi niet dus en even later was het ploemp en lag er 60 meter ketting met anker in het Brielse Meer. We zijn uren met het andere anker aan het dreggen geweest en hebben de boel gelukkig weer opgevist. Anker op de oever gelegd en de roeiboot onder de ketting door getrokken om het eind op te pikken. Met een draad door het kluisgat getrokken en op de lier gezet. Daarna het eind wel geborgd. Broer en ik nat van het zweet, maar wel opgelucht. Eigenlijk hadden we ten anker willen gaan om te zwemmen. Dat zwemmen werd meer het uitsoppen van de roeiboot.
Gelukkig waren bij ons de schalmen niet zo groot als op het filmpje. Groeten, Klaas
Gelukkig waren bij ons de schalmen niet zo groot als op het filmpje. Groeten, Klaas
Re: Filmpjes.
Imposante beelden van de gisteren bij San Antonio (Chili) gestrande Chinese bulkcarrier 'Ocean Breeze' (bj 2006/30067gt - IMO 9309667)
https://www.youtube.com/watch?v=9n787mv1IQQ
mvg
Leo
https://www.youtube.com/watch?v=9n787mv1IQQ
mvg
Leo
Re: Filmpjes.
MEE MET DE JAGUAR
Afgelopen zaterdag meegevaren met de splinternieuwe "Jaguar" op de Eems en de Noordzee.
Het was prachtig mooi weer en praktisch windstil. Voor in de stuurhut was het lekker stil (leek wel een fluisterboot) aangezien de machinekamer helemaal achterop zit.
Tijdens de mooie tocht veel foto's en filmpjes gemaakt en verwerkt in een YouTube filmpje met mooie (vind ik) muziek van The Stones erachter.
groet Kees Vanger
Afgelopen zaterdag meegevaren met de splinternieuwe "Jaguar" op de Eems en de Noordzee.
Het was prachtig mooi weer en praktisch windstil. Voor in de stuurhut was het lekker stil (leek wel een fluisterboot) aangezien de machinekamer helemaal achterop zit.
Tijdens de mooie tocht veel foto's en filmpjes gemaakt en verwerkt in een YouTube filmpje met mooie (vind ik) muziek van The Stones erachter.
groet Kees Vanger
Re: Filmpjes.
Ahoy Kees,
Compliment het zijn mooie foto's en filmpjes geworden, leuke afwisseling
mvg. henk-j
Compliment het zijn mooie foto's en filmpjes geworden, leuke afwisseling
mvg. henk-j
Mvg. Henk-J
Re: Filmpjes.
Groeten Martin
Roest rust nooit.
Roest rust nooit.