Foto's gezocht.

van: www.kustvaartforum.com
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Tinus Brand »

Wie kan mij helpen aan een foto van de Zeehaan ex Maunganui 1955 welke bij Bodewes, Hoogezand is gebouwd.
Zij heeft van 1971 tot in 1972 als Zeehaan gevaren.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Allen
Berichten: 630
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Allen »

ZEEHAAN

Afbeelding


MAUNGANUI

Afbeelding

Afbeelding
Grtn @Allen
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Tinus Brand »

Allen,

Hartelijk dank voor de foto's.
Ik wist van haar bestaan maar heb nog nergens een foto kunnen ontdekken.
Nogmaals, mijn dank is groot.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Jan Stolp
Berichten: 2243
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Jan Stolp »

Afbeelding
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Tinus Brand »

Hallo Jan,

Bedankt voor je foto.
Als Zeehaan zal zij niet vaak gefotografeerd zijn in de anderhalf jaar dat zij met deze naam gevaren heeft daar aan de andere kant van de wereldbol.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
wimklooster
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2015 15:48

Foto's gezocht Maria A.

Bericht door wimklooster »

kan iemand mij helpen van een foto van de maria a
ik heb van september 1966 tot begin 1968 op de arnhem en de maria a gevaren de maria a is de oude arnhem door omstandigheden ben ik al mijn fotos
kwijtgeraakt van de arnhem heb ik inmiddels wel fotos alleen met de naam maria a heb ik nog niet later is de maria a ,maria u geworden die foto heb ik wel
bvd gr wim
Gert Schouwstra
Berichten: 4590
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: fotos gezocht

Bericht door Gert Schouwstra »

De Arnhem was van oorspronkelijk reder C.A. Jansen uit Arnhem en voer later via de Oost Atlantic Line. Cees Jansen was een jongere halfbroer van mijn opa. Ik kan nog wel iets over hem vertellen.

Mijn overgrootvader Geert Schouwstra trouwde in 1893 met Lammechina Vos. Hij overleed op 30 juli 1895 in Leeuwarden op 26 jarige leeftijd aan boord van zijn schip omdat hij stikte in de gassen van een lading mest. Mijn overgrootmoeder bleef achter met haar dochter Bea en een paar maanden later werd mijn grootvader geboren, die naar zijn overleden vader Geert werd genoemd.

Lammichje Vos trouwde het jaar daarop met Cornelis Janssen, een schipper/turfhandelaar uit Emmer-Compascuum. Op 6 december 1898 werd in Groningen hun enigste kind geboren : Cornelis Albertus Janssen, roepnaam Cees. Dit is de latere reder uit Arnhem.

De drie kinderen Bea, Geert en Cees groeiden samen op. Bea was ziekelijk en is nooit getrouwd, mijn opa Geert liet een luxe motor bouwen, de Flevo, en ging varen. En ome Cees ging in de zandhandel vanuit Arnhem. Hij had diverse zandzuigers in de vaart.

Tijdens de oorlog zijn de zandzuigers verdwenen. Cees Janssen had in de oorlogsperiode nog wel een paar binnenschepen. Na de oorlog werd met coasters begonnen, waarvan de Arnhem de eerste was. Maar zo rond 1959 werden de meeste coasters van de hand gedaan en kwam er dus veel geld vrij. Cornelis Jansen stopte toen met zijn actieve rederschap. Hij had daarna als hypotheekverstrekker nog wel wat scheepvaartbelangen, maar geen actieve bemoeienis.

Met het vrijgekomen geld werden in 1961 o.a. twee nieuwe kempenaars besteld bij scheepswerf Harlingen voor mijn vader en zijn broer. Zie voor dat verhaal elders op het binnenvaartforum. Mijn vader heette Gerrit Schouwstra en kreeg de Drechtstad, mijn oom Cornelis (jawel ook vernoemd naar oom Cees) kreeg de Fiducia.

Tijdens de bouw van de Drechtstad ben ik geboren bij de werf in Harlingen op 16 juni 1961. Mijn volledige namen zijn Gerard Cornelis Albertus Schouwstra, ik ben dus vernoemd naar mijn opa Geert en naar zijn halfbroer ome Cees, de 1e reder van de Arnhem.

Enkele jaren later is Cornelis Jansen overleden. Maar ik kan mij nog wel herinneren dat mijn vader 1 keer per jaar afreisde naar zijn weduwe om de aflossing van de hypotheek te voldoen. Dat heeft tot midden jaren '70 geduurd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
wimklooster
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2015 15:48

Re: fotos gezocht

Bericht door wimklooster »

dat kan kloppen ik ben via de oost atlantic line op de arnhem gaan varen die was toen eigendom van w. in t veld toen wij naar Amerika gingen kregen wij bericht dat uiterwijk hem had gekocht en we moesten de naam overschilderen naar maria a
Allen
Berichten: 630
Lid geworden op: 27 mei 2011 11:44
Locatie: Tukkerlaand

Re: fotos gezocht

Bericht door Allen »

Wim dan heb je onderstaande NIET meegemaakt. :? :wink:

Afbeelding
Grtn @Allen
wimklooster
Berichten: 11
Lid geworden op: 23 feb 2015 15:48

Re: fotos gezocht

Bericht door wimklooster »

nee dit was mij niet bekent er is ook nooit over gepraat. bedankt het is toch leuk om iets over de voorgeschiedenis te horen het is ook voor mijn tijd gebeurd

groeten wim
Plaats reactie