Foto's gezocht.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Theo Horsten »

Afbeelding
CASAMANCE

Afbeelding
SALOUM

U vraagt, wij leveren... :roll:
De een vaart heen, de andere terug. Kan het nu nog mooier?
"Ja, geladen," zeg je misschien. :wink:
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Foto's gezocht.

Bericht door hank »

Afbeelding
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Foto's gezocht.

Bericht door hank »

Theo, bedankt voor het plaatsen van deze prachtige plaatjes.
Het schoorsteenmerk van Svedel lijn meen ik te herkennen.
Leuk dat je een groot fotoarchief bezit.


Hank.
Huug
Berichten: 849
Lid geworden op: 30 dec 2004 11:15
Locatie: Arkel
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Huug »

Er is een luchtfoto van de oude Theodora en met de oude bedoel ik de eerste de chanttanker dus.
Voor de huidige Theodora ben ik op zoek naar deze foto om af te laten drukken in groot formaat.
Het geval wil dat op de huidige Theodora in de Messroom een drieluik hangt van de drie Theodora,s. De oudste is schoongemaakt met caustic soda lijkt het wel en de mannen willen graag een nieuw plaatje ophangen.

Wie helpt hen er aan.

U kunt mij mailen huug.pieterse@gmail.com
Huug

Afbeelding

De wereld is rond en dat istie al lang!

https://www.shipspotters.nl
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Foto's gezocht.

Bericht door peelander »

Luchtfoto Theodora in het boek:
Standaardschepen 1939-1945 in de Nederlandse en Belgische Koopvaardij
Deel 2
Oud ISBN 90 6013 277 7
Foto op Blz 513
Uitgeverij de Alk

groeten
Jan van der Pluijm
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Foto's gezocht.

Bericht door peelander »

Plaatje nog even gescand:
Afbeelding

Theodora
Bron en © zie boven
groeten
Jan van der Pluijm
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Theo Horsten »

Ik zoek een foto van het loodsbetonningsvaartuig "COERTSEN" dat rond 1910 in Vlissingen gestationeerd was. Het was een schoener met motor.
De Vereniging Nederlandse Loodsen Sociëteit heeft een foto in het archief, maar tot op heden reageren ze niet op mijn verzoek om een kopie.
Als iemand me zou kunnen helpen, misschien zelfs door even in Vlissingen, Boulevard de Ruyter 8, bij ze langs te gaan, zou ik dat zeer op prijs stellen. Alle kosten worden uiteraard per omgaande vergoed.
Bij voorbaat mijn dank!

Theo Horsten
peelander
Berichten: 1783
Lid geworden op: 30 nov 2009 18:53

Re: Foto's gezocht.

Bericht door peelander »

Afbeelding

Wel niet helemaal je bedoeling Theo.
De foto komt uit het jubileumboek van de Vereniging Nederlandse Loodsen Societeit, Bladzijde 60. Uitgegeven in 1984. Geen ISBN.
De fotoverantwoording meldt: Het Leven
Ik hoop, dat je er wat aan hebt.
groeten
Jan van der Pluijm
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Theo Horsten »

Hartstikke bedankt, Jan. Ik had mijn vraag ook op Kombuispraat geplaatst en ook daar kreeg ik een foto, ik denk haast dezelfde foto die de loodsenvereniging in het archief heeft. Maar liever te veel dan te weinig foto's, dus deze neem ik ook mee.
Voluit was de benaming van dit schip: Stoomtransportschoener en betonnings- en verlichtings vaartuig "Coertsen".

Ik ben nu dus helemaal ingespannen. Nogmaals bedankt.
akwanaut
Berichten: 530
Lid geworden op: 18 dec 2005 11:48
Locatie: Oud-Beijerland

Re: Foto's gezocht.

Bericht door akwanaut »


De ondergang van de Coertzen

De Coertzen is door de Duitse bezetters gevorderd om navigatieboeien te onderhouden in de Zandkreek (nu het Veerse Meer). 's Nachts gebruiken zeeschepen de vaargeul om buiten het zicht van de Engelse jachtvliegtuigen via de Dordtse Kil naar Rotterdam te varen. Een goede betonning met boeien is nodig om de schepen de weg te wijzen. Maar op dertig september 1943 slaat het noodlot toe voor de bemanning van de Coertzen. Jan Kleinepier: "Hurricane-jachtvliegtuigen beschoten met hun boordkannonnen de Coertzen. Het schip werd stuurloos en liep op een strekdam bij het nauwste punt in de Zandkreek. Ongeveer waar nu restaurant de Meerkoet ligt".

Na de eerste aanval komen twee andere jachtvliegtuigen het karwei afmaken. De betonplaten waarmee de stuurhut is verstevigd bieden de bemanning weinig bescherming. Dokter Vos en de wijkverpleegster geven nog eerste hulp maar kunnen weinig doen. De vier lijken worden via de strekdam afgevoerd. Door het uitvallen van betonningsschepen, zoals de Coertzen, wordt het onderhoud steeds minder. De Engelsen krijgen er lucht van dat 's nachts Duitse schepen door de Zandkreek varen. Jan Kleinepier: "Nachtjagers zetten 's avonds met lichtparachutes de hele vaarroute in het licht, zodat je op Oud-Sabbinge de krant kon lezen. De schepen werden dan eerst met bommen bewerkt en als die op waren werd het verder afgemaakt met de boordwapens".

De slachtoffers zijn:
Jacob Anthonie Korteweg (44 jaar, kapitein)
Gerrit Lagendijk (48 jaar, matroos)
Matthijs Henri Marius Engels (41 jaar, matroos)
Johannes Melger (36 jaar, matroos)

Afbeelding

Bron; Cineac Oud-Sabinge.
"BINNENVAARTSCHEPEN IN FOCUS" op www.akwanaut.com

Groet Frank

Afbeelding
Plaats reactie