Geachte Forum leden,
Wie heeft er nog een foto van Groninger Kustvaarder 'prinses Irene' eigenaar Sch....
Ik zou er iemand blij mee kunnen maken.
Johan.
Foto's gezocht.
verplaatst bericht Richard 17-08-2006.
hoi johan hrb er drie voor je.
groet richard[/img]
verplaatst bericht Johan 17-08-2006.
Hartelijk bedankt ! ik ben er zeer mee geholpen; is er meer bekend over de historie van het schip (die mooie gladdekker) ?
met vriendelijke groet,
Johan
met vriendelijke groet,
Johan
verplaatst bericht Jolly Sailor 17-08-2006.
PRINSES IRENE 1957-1963 LR No. 5285344 Brandmerk: 3518 Z Gron. 1957
Call sign: PGVX 499.99g 298.80n 850d 56.63 x 9.04 x 3.56 m.
Oil engine 8-cyl. 4S.C.S.A. by N.V. Motorenfabriek "De Industrie", D. & J.
Boot, Alphen a/d Rijn, 600 b.h.p., 11 knots.
9.3.1957: Launched by N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & Van Vliet, Slikkerveer (Yard No. 318) for Kiempe Schuitema, Groningen (N.V.
16.5.1957: Completed.
1966: Arrived in Carthagena, Spain from Naples on 14.5.1966 in tow of Dutch m.v. BARENDSZ (499/54) after becoming disabled during the previous day with oil circulation problems. The repair of engine required renewal of 7 main engine bearings. Vessel sailed on 26.5.1966 after completion of repairs.
1968: Grounded on 17.1.1968 at Lillegrund during a ballast voyage from Malmo to Gdansk.
1971: Sold on 12.10.1971 to N.V.Euroshipping, Tolkamer/Lobith.
1973: Sold on 12.2.1973 to Cia. de Nav. Sebanon SA., Panama.
1973: Sold on 21.12.1973 to Hendrik Buitenkamp e.a., Vries, homeport Groningen (N.V. Wijnne & Barends, managers) and renamed HELENA JOHANNA.
1974: Sold on 8.4.1974 to B.V. Zand- en Grindexploitatie Maatschappij "Holland", Oosterbeek, homeport Heemstede (N.V. Wijnne & Barends, managers) and renamed CEBO I. First voyage was sailing from Nieuwe Waterweg on 12.4.1974 for Amsterdam.
1974: Rebuilt during May/June 1974 by N.V. Scheepswerf "ljsselwerf", Rotterdam into a cement carrier/self unloader.
1975: Sold on 4.4.1975 to B.V. Scheepsexploitatie Maatschappij "Holland", Heemstede (N.V. Wijnne & Barends, managers) and renamed VENUS.
1976: Sold on 10.5.1976 to Cebo Marine B.V., Heemstede.
1981: Sold on 19.2.1981 to West Indies Cement Carriers Ltd., Georgetown, Cayman Islands, and renamed DENISE C I.
1989: Sold on 4.7.1989 to Soc. Ind de Rhod., Mamonal, Colombia for demolition.
Heb geen betere foto van haar als Venus, maar geeft wel een idee hoe ze er uit zag als cementcarrier.
Call sign: PGVX 499.99g 298.80n 850d 56.63 x 9.04 x 3.56 m.
Oil engine 8-cyl. 4S.C.S.A. by N.V. Motorenfabriek "De Industrie", D. & J.
Boot, Alphen a/d Rijn, 600 b.h.p., 11 knots.
9.3.1957: Launched by N.V. Scheepsbouwwerf v/h De Groot & Van Vliet, Slikkerveer (Yard No. 318) for Kiempe Schuitema, Groningen (N.V.
16.5.1957: Completed.
1966: Arrived in Carthagena, Spain from Naples on 14.5.1966 in tow of Dutch m.v. BARENDSZ (499/54) after becoming disabled during the previous day with oil circulation problems. The repair of engine required renewal of 7 main engine bearings. Vessel sailed on 26.5.1966 after completion of repairs.
1968: Grounded on 17.1.1968 at Lillegrund during a ballast voyage from Malmo to Gdansk.
1971: Sold on 12.10.1971 to N.V.Euroshipping, Tolkamer/Lobith.
1973: Sold on 12.2.1973 to Cia. de Nav. Sebanon SA., Panama.
1973: Sold on 21.12.1973 to Hendrik Buitenkamp e.a., Vries, homeport Groningen (N.V. Wijnne & Barends, managers) and renamed HELENA JOHANNA.
1974: Sold on 8.4.1974 to B.V. Zand- en Grindexploitatie Maatschappij "Holland", Oosterbeek, homeport Heemstede (N.V. Wijnne & Barends, managers) and renamed CEBO I. First voyage was sailing from Nieuwe Waterweg on 12.4.1974 for Amsterdam.
1974: Rebuilt during May/June 1974 by N.V. Scheepswerf "ljsselwerf", Rotterdam into a cement carrier/self unloader.
1975: Sold on 4.4.1975 to B.V. Scheepsexploitatie Maatschappij "Holland", Heemstede (N.V. Wijnne & Barends, managers) and renamed VENUS.
1976: Sold on 10.5.1976 to Cebo Marine B.V., Heemstede.
1981: Sold on 19.2.1981 to West Indies Cement Carriers Ltd., Georgetown, Cayman Islands, and renamed DENISE C I.
1989: Sold on 4.7.1989 to Soc. Ind de Rhod., Mamonal, Colombia for demolition.
Heb geen betere foto van haar als Venus, maar geeft wel een idee hoe ze er uit zag als cementcarrier.
verplaatst bericht Wrijfhout 18-08-2006.
Als aanvulling op Jolly's bericht de Helena Johanna bij Niestern Groningen voor ombouw en als Venus na ombouw.
gr. Harry
In die tijd werd er nog een zusterschip tot cementtanker omgebouwd. Dat werd de Pluto, dat was de voormalige Jurhil ex Capella.
gr. Harry
In die tijd werd er nog een zusterschip tot cementtanker omgebouwd. Dat werd de Pluto, dat was de voormalige Jurhil ex Capella.
verplaatst bericht Jolly Sailor 08-10-2006.
Wie weet nog welke coaster (zo,n 250 ton deadweigt) er tijden heeft gelegen tegen over de suikerfabriek in Groningen in 1967.
Zover ik mij herinner zat de eigenaar of was het de zoon op de zeevaartschool en werd het schip daar opgeknapt.
Zover ik mij herinner zat de eigenaar of was het de zoon op de zeevaartschool en werd het schip daar opgeknapt.
Wubbina, verplaatst bericht Wrijfhout 08-10-2006.
Ik denk dat je deze bedoelt Jolly. Een aangetrouwde neef van mij had er als stuurman op gevaren, vandaar dat ik er toen even een foto van had gemaakt.
gr. Harry