Foto's gezocht.

van: www.kustvaartforum.com
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Bericht door vaerdereij »

Afbeelding

Op 'Kombuispraat Oud' werd in maart 2007 de volgende oproep geplaatst door Ton Kleyn:

Ik ben op zoek naar foto Ittersum. Ik ben op 19-05-1962 in Bermuda aan boord gekomen. Overgestapt van Poinciana voor thuisreis na 14 maanden heen en weer tussen Baltimore, New york en Bermuda.

Kennelijk hebben Ton en tweede stuurman Horjus vanaf de proefvaart tot mei 1962 met elkaar gevaren en zijn samen vanaf Bermuda naar huis gegaan. Vandaag kreeg ik van Ton Kleyn bovenstaande foto van voor/na de proefvaart.

Ik ben benieuwd of de aanstichter van deze 'topic' ene Freerk ook met beide heren heeft gevaren. We zullen het decembernummer van Cornelis Douwes (kwartaalblad oud-leerlingen zeevaartschool Willem Barentsz) in de gaten houden.

Moi,
Anne
vaerdereij
Berichten: 231
Lid geworden op: 30 dec 2004 22:48
Locatie: Zwolle

Poinciana Ton Kleyn

Bericht door vaerdereij »

Helaas zijn de foto's die ik van Ton Kleyn heb gekregen er in de loop der jaren niet duidelijker op geworden, maar toch ..... Misschien herken je jezelf .....of liggen er nog foto's in je album.

Afbeelding
kade in Hamilton Bermuda


Afbeelding
Matrozen op de Poinciana: links Ton Kleyn, midden Peter (?), rechts ....?


Afbeelding
Een gedeelte van de bemanning Poinciana:
v.r.n.l stuurman Horjus, machinist Van Kuyk, Kapitein Kingma, matroos Ton Kleijn, matroos Frans de Ridder en matroos .......(?) uit Purmerend.

Moi,
Anne
janneman

Poinciana

Bericht door janneman »

Goeden avond, ben pas nieuw op het forum .
Zag foto's staan van matrozen aan dek van poinciana, hoogst waarschijnlijk ben ik het . Heb hem nieuw uit gehaald Kreule was de kap
heeft in New York de poinciana over gedragen aan kap Kingma.
Kingma 3jaar geleden nog gesproken op reune van Vinke.
Is dit voor even genoeg
Mvg Jan :D :idea:
Boboko

Bericht door Boboko »

Ik ben op zoek naar foto's of iets dergelijks van een aantal schepen waar mijn opa vroeger op gevaren heeft.
Het gaat hier om de volgende schepen:

- Salatiga, Rotterdamse Lloyd, hier heeft hij op gevaren in 1947

- Coaster Prima, Dammers & v.d. Heide, half '48 t/m 3 kwart '49

- Veendam, Holland Amerika Lijn, eind '49 - half '50

Dit is eigenlijk alles wat ik van de schepen weet.
Hoop dat één van jullie me misschien wat verder kan helpen.


Alvast bedankt voor jullie hulp!
Jos Linders

Bericht door Jos Linders »

Hallo Bob,

Ik neem aan dat je deze bedoeld.

de Veendam 2.

Afbeelding

Veendam (2)

Bouwjaar: 1923
Werf: Harland & Wolff
Bruto tonnage : 15.434 ton
L x B x D : 175,26 x 20,42 x 13,72 meter
Snelheid: 15 knopen
Passagiers: 1898, na 1928: 1172
na 1931: 1451, na 1946: 586
Bemanning: 328 (na 1946: 362)

De twee zusterschepen Veendam (2) en Volendam (1) zijn bij de werf van Harland & Wolff in Glasgow gebouwd onder de bouwnummers 650 en 649. Op 12 april 1922 werd de Volendam overgedragen en een half jaar later, op 23 maart 1923, volgde de Veendam. Beide schepen hadden een grote staat van dienst bij de NSAM. Pas in 1952 werden de beide schepen uit de vaart genomen toen het ss Rijndam (2) en ss Maasdam (4) in dienst werden gesteld. De beide schepen waren volledige passagiersschepen die 263 eersteklas, 436 tweedeklas en 200 derdeklas passagiers konden vervoeren met een bemannig van 328 man. De schepen hebben diverse verbouwingen ondergaan waarbij de passagiersaccomodatie werd gewijzigd.
De zusterschepen hadden vier Brown-Curtis turbines van totaal 8000 pk die twee schroeven aandreven en een snelheid gaven van 15 knopen.
Tijdens het bombardement in mei 1940 op Rotterdam is de Veendam in brand geschoten. De Duitsers hebben het schip gevorderd en op 30 mei 1941 is ze naar Hamburg vertrokken om gedurende de oorlog dienst te hebben gedaan als logementschip voor onderzeebootbemaninngen. Tijdens het verblijf in Hamburg is de Veendam beschadigd geraakt door bombardementen en zelfs gedeeltelijk gezonken. In oktober 1945 is het schip gelicht en door de slepers 'Zwarte Zee' en 'Tyne' van Hamburg naar Amsterdam gesleept. Bij de Nederlandsche Dok- en Scheepsbouw Maatschappij is de Veendam hersteld en kon op 30 januari 1947 weer terug naar de thuishaven Rotterdam. In 1953, op 30 oktober, ving de laatste reis naar New York aan. De Veendam is gesloopt bij Patapsoo Scrap Company te Baltimore.
(Rob Holdermans, HALlo 2-2002 / Edwin van den Bergh 2004)

Van de Salatiga is een kartonnen bouwplaat te koop bij Nautiek.

Groetjes, Jos Linders
Boboko

Bericht door Boboko »

Bedankt voor jullie hulp allemaal!
Ik ben er erg blij mee en ben er zeker van dat mijn opa het ook geweldig gaat vinden!
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

verplaatst bericht piet br 26-06-2006

Bericht door Ben »

hallo, mijn naam is piet brox en heb van 1963 t/m 1966 gevaren bij
p.a.van es op de kerksingel, kittiwake, vermeersingel, meidoorn, en erasmussingel. zou dol gelukkig zijn met foto's als iemand die heeft.
bij voorbaat mijn dank.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

verplaatst bericht Jolly Sailor 26-06-2006.

Bericht door Ben »

Afbeelding Afbeelding Afbeelding

Hoi Piet

Hier alvast de Meidoorn en Erasmus
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

verplaatst bericht Arendnet 27-12-2006

Bericht door Ben »

Hallo Piet
Hier de Vermeersingel en de Kittiwake.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Kittiwake 1963 PFJO IMOnr 5420889.
P.A. van Es & Co / v.Ommeren Rotterdam.
Te water als BREEWIJD, in de vaart als KITTIWAKE*.
In 1974 naar Denemarken als SVENDBORG GRACE.
In 1982 naar Panama, zelfde naam.
In 1986 naar Cayman Islands als ANNE M*.
Op 11-08-1993 te Famagusta aangehouden met o.a explosieven.
Op 27.07.1994 gerechtelijk in beslag genomen.
In 1996 KAPTAN RESAT AKBAS,Turkse vlag.
In 2004 daar geregistreerd.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

verplaatst bericht Tinus Brand 07-07-2006.

Bericht door Ben »

Het monsterboekje van m'n vader doorlezend zijn er van alle schepen waar hij op gevaren heeft een tweetal die mij helemaal niets zeggen.
In '46 heeft hij op de 'Zeventien' gezeten en in '47 op de 'Hagno'
Wie kan mij helpen aan een foto van deze twee en voor welke maatschappij hebben deze gevaren?
Ik denk zelf dat het wel een grote vaart zal zijn.

Ik ben reuze benieuwd.

Met groet,
Tinus
Plaats reactie