Foto's gezocht.

van: www.kustvaartforum.com
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Leo »

Solvanti_bj 1959_Gebr. Van Diepen_bn 954_Red. Antigone Antwerpen_.jpg
Solvanti_bj 1959_Gebr. Van Diepen_bn 954_Red. Antigone Antwerpen_.jpg (60.54 KiB) 2685 keer bekeken
mvg

Leo
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Foto's gezocht.

Bericht door hank »

Gert en Leo bedankt.

Ze heeft zelfs 4 bomen in plaats van 2.De foto die ik voor ogen had stond ook in scheepsbouw tijdschrift uit de tijd dacht ik.
Scheepswerf Gebr. van Diepen heeft in 1948 ook voor (dezelfde ?) Belgische eigenaren 2 fraaie coasters gebouwd. De Antigoon en Ambiorix.

Hank.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Schip en werf 2 april 1948:

Zaterdag 13 Maart is bij de Scheepswerven Gebr. van Diepen N.V. te Waterhuizen bij Groningen met goed gevolg te water gelaten het motorkustschip Antigoon, bouwnummer 905. Dit shelterdekschip van 780 ton dw. wordt gebouwd volgens klasse Bureau Veritas, Atlantische vaart, voor rekening van „Armaco” Armement Maritime et Cotier S.A. (Navex-groep) te Antwerpen. De hoofdafmetingen zijn: lengte over alles 59,35 m, breedte 9,20 m, holte tot hoofddek 3,40 m en tot shelterdek 5,55 m, beladen diepgang 3,35 m. Het schip heeft twee masten, elk met twee laadbomen en electrische laadlieren. De hoofdmachine is een Bolnesmotor van 600 pk, die het schip een snelheid zal geven van ongeveer 11 knoop.

25 juni 1948:
Op de Eems heeft een goedgeslaagde proefvaart plaats gehad van het nieuwe motorkustvaartuig Antigoon, dat voor rekening van „Armaco” (Armement Maritime et Cotier S.A.) — Navexgroep — te Antwerpen, is gebouwd bij de N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen bij Groningen.
De Antigoon is van het shelterdeck-type, 780 ton dw. groot en gebouwd onder Klasse Bureau Veritas voor de Atlantische vaart. De afmetingen zijn: lengte over alles 59,35 m, breedte 9,20 m, holte tot hoofddek 3,40 m en tot shelterdeck 5,55 m. De beladen diepgang bedraagt 3,35 m. Het schip heeft twee masten, elk met twee laadbomen en electrische laadlieren. De voortstuwing geschiedt door een 660 pk Bolnes-Dieselmotor. Op de proefvaart werd een snelheid bereikt van 10,6 mijl. De directies van de „Armaco” en van de fa. Van Uden, resp. int Antwerpen en Rotterdam maakten de proefvaart mee. Het schip werd tot volle tevredenheid overgenomen.

20 augustus 1948:
Bij de N.V. Scheepswerven Gebr. van Diepen te Waterhuizen bij Groningen werd met goed gevolg te water gelaten het motorkustvaartuig Ambiorix, bouwnummer 906, dat wordt gebouwd voor rekening van de Société de Navigation et de Commerce Soc. An. (Sonaco) te Antwerpen. Het is een zusterschip van de Antigoon, welke kortgeleden een goed geslaagde proefvaart maakte. De doopplechtigheid werd verricht door Mevr. Irma Declerck-Merlenede, de echtgenote van de gouverneur van Antwerpen, die zelf ook aanwezig was. Onder de talrijke aanwezigen merkten wij voorts nog op de Commissaris der Koningin in de provincie Groningen, de heer E. H. Ebels, en vele hoge autoriteiten uit scheepvaartkringen.
De Ambiorix is een shelterdecker en heeft de volgende afmetingen: lengte over alles 59,20 m, breedte 9,20 m en holte 3,35 m, tot shelterdeck 5,55 m. Het schip is groot 795 ton d.w., wordt voorzien van een 650 pk Werkspoor motor en uitgerust met moderne navigatiemiddelen, vier electrische laadlieren en een electrische ankerlier. Het schip dat wordt gebouwd onder Bureau Veritas voor de Grote Vaart zal begin October a.s. worden opgeleverd.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Leo
Berichten: 296
Lid geworden op: 13 jan 2005 19:08
Locatie: Leidschendam

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Leo »

Antigoon_bj 1948_Van Diepen Waterhuizen_bn 905_Soc. Nav. Armaco Antwerpen_.jpg
Antigoon_bj 1948_Van Diepen Waterhuizen_bn 905_Soc. Nav. Armaco Antwerpen_.jpg (117.76 KiB) 2600 keer bekeken
Ambiorix_bj1948_Van Diepen Waterhuizen_bn 906_Sunaco Soc. de Nav. et Commerce Antwerpen_Plouvier Maritime_foto Dijkstra.jpg
Ambiorix_bj1948_Van Diepen Waterhuizen_bn 906_Sunaco Soc. de Nav. et Commerce Antwerpen_Plouvier Maritime_foto Dijkstra.jpg (79.18 KiB) 2600 keer bekeken
mvg

Leo
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Foto's gezocht.

Bericht door hank »

Leo bedankt voor de fraaie foto.

Beide schepen hebben later onder Ned. vlag gevaren. De Antigoon 1954-1957,als Spoorhaven.Van Uden.
Ambiorix 1954-1962 ,als Ambiorix .Vola . En als Viking 1962-1965 voor Moerman.
De Belgische opdrachtgevers hadden al een link met Van Uden.(Navex) en Vola (Plouvier).

Hank.
Zeepaardje
Berichten: 451
Lid geworden op: 01 mar 2017 17:15
Locatie: Anna Paulowna

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Zeepaardje »

Zeelichter Arend-ex RASM II 1936 scan.jpg
Zeelichter Arend-ex RASM II 1936 scan.jpg (63.56 KiB) 2395 keer bekeken

Stoomsleepboten t.b.v. zeelichters  RASM II  en  AREND.jpg
Stoomsleepboten t.b.v. zeelichters RASM II en AREND.jpg (109.62 KiB) 2395 keer bekeken

Geachte Forumleden,
Ik ben op zoek naar een foto van een Stoomsleper met een sleep van een of meerdere Zeelichters.
In het bijzonder met de Zeelichters RASM II en AREND. (1921-1936).
Het lijstje met de namen van de stoomsleepboten heb ik gemaakt met info van Wijsmuller en uit de digitale krantenbak.


HoutMoet,
Johan/Zeepaardje.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Foto's gezocht.

Bericht door hank »

Francine en Rene Paul.

Ben op zoek naar een foto en verdere gegevens van de Francine (Armement Alexander ,Antwerpen)
1938, Beliard Crighton & co, Oostende ,bnr 74. In 1954 naar Engeland als Lesrix daarna onbekend.

En een foto van de Rene Paul (Armement Rene Geurts Antwerpen)
1938, Beliard Crighton & co, Oostende , bnr 71. In 1958 als Anne Marie naar Liberia daarna onbekend.

Hopelijk kan iemand nog enige ontbrekende gegevens boven water halen.

Hank.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Dag Hank

De geschiedenis en een foto van de LESRIX ex-FRANCINE staan HIER. Hij is in 1960 gezonken in Zuid-Engeland. Gebouwd in 1938 door Beliard Chrighton in Oostende als 'Francine' 590 tons. In 1954 gekocht door J.R. Rix en in de vaart als LESRIX. Gezonken op 31 oktober 1960 tussen Portland Bill en Start Point tijdens een reis cokes van Goole naar Havle. Alle negen bemanningsleden kwamen om.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
hank
Berichten: 953
Lid geworden op: 14 jan 2005 16:07

Re: Foto's gezocht.

Bericht door hank »

Gert bedankt.

In die jaren zijn op Belgische werven voor Belgische reders een aantal kustvaarders gebouwd .Deze hadden een typische bouw.
De Zeehaan en Breezand ,later Ned. vlag onder andere.

Hank.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Foto's gezocht.

Bericht door Gert Schouwstra »

Jan van der Doe schreef: 19 okt 2009 16:37 Afbeelding
"RENE-PAUL" van Gust Deroef.
Ben schreef: 23 okt 2009 17:06 De Belgische Rene Paul, waarvan de foto een paar berichten terug staat, is minimaal 50 jaren in de vaart geweest.
RENE PAUL Date of completion: 4.1938 Flag: BEL Tons: 545 DWT: 752 Yard No: 71 Length overall: 54.1 LPP: 45.2 Beam: 8.7 Builder: Beliard Crighton, Ostende.
Subsequent History:58 ANNE-MARIE - 60 GEORGIOS VENTOURIS - 62 THEMIS GOUMAS - 71 FILIO - 73 COSTAS S. - 75 TONIA - 80 AGHIOS DIMITRIOS - 82 MENANTOLORI Disposal Data: deleted 1998.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Plaats reactie