Verhalen van toen, "die goeie oude tijd".

van: www.kustvaartforum.com
p.arendz
Berichten: 1122
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Re: Verhalen van toen, "die goeie oude tijd".

Bericht door p.arendz »

Norway13 - vr jul 01, 2016 4:00 pm schreef:Pieter Winsemius (2)
Op Flotta, Scapa Flow (Orkney eilanden bij Schotland) moesten we twee te water geraakte hijskranen bergen en afvoeren. [...]
Leuke foto's van Orkney & een mooi verhaal. Ik denk dat dat bij de pier van Rinnigal was. Mijn Orkadische vrienden zijn zeer geïnteresseerd. Ik stuur je een pm
Hartelijke groet,
---Peter.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Was dat toen normaal?

Bericht door Tinus Brand »

Meevaren in de schoolvakanties.

Ik vertel zo af en toe wel eens wat over vroeger.
Maar over 1 van de verhalen ontstaat regelmatig wat discussie of dat wel normaal was.
Ik vind van wel maar de wederhelft heeft haar bedenkingen.

Pa was kaptein op de Prins Bernhard 1937, een coaster die in de oorlog door de Duitsers was omgebouwd tot koelschip en toen Schuitema het scheepje terug kreeg liet hij de koelinstallatie erin omdat er wel een paar centjes mee te verdienen viel.
In de zomer vakanties van de jaren ’50 en begin ’60 van de vorige eeuw mochten mijn broertje en ik altijd met mee op reis.
En juist in de maanden juni-juli en augustus werden er in Polen de bosbessen geplukt en waren wij regelmatig in Gdynia aan het laden voor IJmuiden, Hull, Bremen, Lübeck e/o Rønne.
Ik denk daar nog met veel genoegen aan terug.
Maar….. aan het eind van de schoolvakantie moest mijn moeder altijd even naar onze school om de ‘bovenmeester’ te vertellen dat wij nog op zee zaten.
Ook een week later moest zij wederom het zelfde verhaal doen maar 3 weken werd echt te gek.
Dus werden mijn broertje en ik door pa het ene jaar in Lübeck een ander jaar in Bremen op de trein naar huis gezet.
Daarbij moet ik vertellen dat de eerste keer dat dit gebeurde ik 10 jaar en mijn broertje 8 jaar waren.
Dan de reis zelf nog; met een stoomloc naar Nieuwenschans, overstappen naar Groningen en aldaar overstappen naar Den Haag en met de tram naar Scheveningen.
Een reis van ..tig uur, ik heb werkelijk geen idee meer.

En dit vindt de wederhelft dus niet normaal, kleine jongentjes zomaar vanuit het buitenland zonder begeleiding op de trein zetten.
Zijn er onder jullie forumleden ook lotgenoten die in die tijd vanuit het buitenland naar huis werden gezonden omdat de reis aan het eind van de vakantie toevallig niet naar Holland ging.

Ik ben reuze benieuwd naar jullie ervaringen.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Was dat toen normaal?

Bericht door Gert Schouwstra »

Ja hoor Tinus, heel herkenbaar en ook mijn vrouw reageert zoals de jouwe. Ik was 7,5 jaar toen ik naar het schippersinternaat in Rotterdam ging. Dat was in januari 1969. Gemiddeld elke drie weken werd ik opgehaald door mijn ouders om een weekend aan boord te zijn. Na iets meer dan een jaar lagen ze eens in Delfzijl te lossen en konden ze me niet ophalen, maar ik mocht wel zelf met de trein komen. Dat heb ik natuurlijk gedaan. Het ging goed en vanaf dat moment reisde ik binnen Nederland zelfstandig naar alle stations.

Nog een jaar later, met 9 jaar had ik mijn eigen paspoort en reisde ik alleen met de trein ook naar en van het buitenland, bijvoorbeeld Zuid-Duitsland: Keulen, Frankfurt, Mannheim en verder. Ook wel naar Antwerpen en Gent, maar dat vonden we eigenlijk geen buitenland. En al gauw nam je ook in zo'n stad de aansluitende tram, bus enz. naar de haven. Ik kende het spoorboekje bijna uit mijn hoofd. En je had natuurlijk wel overal conducteurs aan wie je alles kon vragen en die je wilden waarschuwen als je uit moest stappen. Ik weet niet of het normaal was, maar wij vonden van wel. Er waren ook kinderen en ouders die dit niet aandurfden en daarom minder ver weg voeren.

Er stond een speciaal stempel van het Ministerie van Buitenlandse zaken in mijn paspoort, dat we Rijnschippers waren en daarom minder gecontroleerd hoefden te worden. En ik nam toen inderdaad mijn 16 maanden jongere zusje ook mee.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Binnenvaarder
Berichten: 2461
Lid geworden op: 19 feb 2005 22:37
Locatie: Ridderkerk

Re: Was dat toen normaal?

Bericht door Binnenvaarder »

Ca 1955 gingen mijn oudste broer en zus met de trein van Groningen naar Harlingen (niet z'on wereldreis) Toen iemand aan mijn zus vroeg met wie ze reisde, antwoordde ze "met mijn grote broer" hoe oud is hij dan? nou 10 jaar. Ik denk dat de generatie van de jaren 80 dit niet zo vaak mee maakte, die zaten allemaal in de auto bij vader of moeder.
mvg
Geert

ps. kleine correctie toegepast op het jaartal, was toch eerder dan dat ik dacht
Goede mensen hebben geen regels nodig om hun verantwoordelijkheid te nemen, terwijl slechte mensen altijd een manier zullen vinden om de regels te omzeilen (Plato)
Frans de Lijster
Berichten: 5305
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Was dat toen normaal?

Bericht door Frans de Lijster »

Mooi!

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: Was dat toen normaal?

Bericht door Fluks »

Toen we in de 40er jaren in Alblasserdam woonden liep ik vanaf dat ik 4 jaar oud was altijd van de kleuterschool bij de Dam naar de Kinderdijk.Toen was het ook al behoorlijk druk met verkeer,omdat er veel industrie aan de Kinderdijk was.Ik had het hart niet in mijn lijf,om de dijk over te steken.Bovendien woonden overal verraders,als men iets deed wat niet mocht wist men het thuis direct.Toen we weer gingen varen en ik kon lezen reisde ik overal naar toe,dus vanaf ongeveer 10 jaar,naar België,Noord Frankrijk en Duitsland.
Groeten,Arie.
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Was dat toen normaal?

Bericht door Tinus Brand »

Hallo Gert, Geert en Arie,

Dank voor jullie verhaal.
Leuk deze verschillende reacties te lezen.
Het blijkt dus dat ik niet de enige ben geweest die dit meemaakte.
Maar als je bedenkt hoeveel (zee)varende er in die tijd waren, en dat moeten er duizenden geweest zijn, dan zullen wij zeker niet de enige 4 zijn geweest die op jonge leeftijd zelfstandig reizend, al dan niet grensoverschrijdend, van e/o aan boord gingen.
Wie weet komen er nog meer verhalen.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Was dat toen normaal?

Bericht door Gert Schouwstra »

Bij mij op internaat (Mathenesserlaan, Rotterdam) waren er wel meer, maar van de 160 kinderen die er zaten werden de meesten toch wel gehaald en gebracht. Ik denk dat 1:10 zo zelfstandig was dat ze ook grote reizen alleen konden doen.
Dit onderwerp maakt best wel wat bij me los, merk ik. Ik ben daarom nog wat aan het googelen geweest. Een zekere Joop Spier schrijft op www.deoosterpporter.nl:
Toen ik tien jaar was konden mijn ouders mij niet naar Groningen brengen en werd ik op de trein gezet op het Maasstation in Rotterdam. Ze zeiden dat ik in Utrecht moest overstappen en dat tante of oom (mijn kostouders) mij van het station in Groningen zouden halen. Er werd in de borstzak van mijn jasje honderd gulden gestopt en deze werd dichtgenaaid; dit was het kostgeld voor mijn kostouders.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
klipper
Berichten: 1314
Lid geworden op: 03 jan 2010 18:10

Re: Was dat toen normaal?

Bericht door klipper »

wat betreft zelfstandig zijn op heel jonge leeftijd op de binnenvaart, op 12 jarige leeftijd een jonger broertje vanuit Rotterdam ophalen naar Belgie. Het paspoort van moeder bij ons, daar stonden wij in vermeld. Op de zelfde leeftijd aan de lier bij de mast en giek ,balen kunstmest lossen, vader in het ruim de hijsen maken. Het was ook vaak ook mijn taak om de gloeikop motor aan het draaien te krijgen. Als het wel eens niet zo goed lukte, riep vader door de kap, KOMT ER NOG WAT VAN!. Dit alles in de50er jaren . Op makkelijke stukken vaarwater begon stukjes sturen al op heel jonge leeftijd. Vader was nogal kort van stof, hij voer op 11 jarige leeftijd samen met grootvader op een zeilklipper, grootvader was weduwnaar. Al met al een hard gebeuren maar men wist niet beter. Toch voordeel door gehad, de opkomst van de Rotterdamse haven beleefd, daar ging het in de ongv 60er jaren ruig aan toe , dat was niks voor watjes. Gr
Tinus Brand
Berichten: 178
Lid geworden op: 01 jan 2006 15:38
Locatie: Wormer

Re: Verhalen van toen, "die goeie oude tijd".

Bericht door Tinus Brand »

@ Gert, ach ja de Mathenesserlaan, vaak over lopen scharrelen.
Ik heb begin '60 in de Rauwenhoffstraat op de kruising met het Rauwenhoffplein op school gezeten.
Het pand staat er nog maar zijn nu appartementen.
Naast het poortje waren wat kroegen waar wij tussen de middag een broodje aten :-)

@ Klipper, ook mijn vader was een man van weinig worden, doen wat er gezegd werd, dus met 8 a 9 jaar aan de geien hangen om de boom over te halen. Zowel op zee als in het Kielerkanaal sturen, en oh wee als er een knik in het kielzog te zien was.
Maar....ik ben er niet slechter van geworden.

Met groet, Tinus
Ervaring is een optelsom,
van alle vergissingen die je hebt begaan.
Plaats reactie