Pagina 1 van 5

M. Havinga Scheepvaart & Handelmij.

Geplaatst: 28 dec 2006 10:40
door R.Konigers
Ik wil wat aandacht geven aan iets minder bekende scheepvaart-bevrachtingskantoren.
We kennen/konden allemaal de groten zoals Gruno - W&B - Wagenborg - Carebeka - Kamp, maar er waren ook andere bevrachtingskantoren die in de schaduw stonden van deze grootheden.
Bv. Holscher, Onnes, Havinga enz....toch ook geen kleine jongens. Ik beperk me hier tot één van hen :
M.Havinga Scheepvaart & Handelmaatschappij N.V., opgericht 6 november 1961 aan het Kwinkenplein 33 te Groningen.
Kapitaal f. 10.000,--, geplaatst en gestort.
Even een willekeurige greep uit bijv.1967 bestond de vloot uit :
Antilla 499
Aruba 445
Coeta 496
Duurt I 499
Duurt II 499
Hendrika Maria 499
Jato 472
Marie Sophie 399
Result 457
Sylvia I 499
Sylvia II 499
Willy 499

Laat dit een inleiding zijn om deze rederij uit te spitten zoals bij de Oost-Atlantic-Lijn.
Mvrgr Roelof.

Geplaatst: 30 dec 2006 15:27
door Ben
Roelof, in de Moormans Jaarboeken van die tijd staat Havinga vermeld onder Cargadoorskantoren. Is er een verschil tussen een cargadoor en bevrachtingskantoor?

Afbeelding
Foto: ©B.Th. Gernaat.
Antilla - 1957 - Scheepswerf Coops - 1970: Joan C - 1977: Zuara - 1985: Tane - 1986: John D - nog in de vaart??

Geplaatst: 30 dec 2006 19:40
door R.Konigers
Afbeelding
Foto even geleend van Jelle zijn site..
En de Aruba..ook van dhr.JR.Bonninga , Groningen...deze was voor 1962
aan kantoor bij Onnes...na 1962 bij M.Havinga. De Aruba is in 1974 gesloopt.
Tja Ben..over jouw vraag ..volgens mij is cargadoor en bevrachtingskantoor hetzefde.....maar het is allemaal erg relatief.
Soms zie je in de boeken een heel ander kantoor staan..bijv. de Sylvia schepen..was het nu Gruno of Havinga ?? Of bijv. schepen die eind 60e jaren bij Holwerda aan kantoor zaten en bevracht werden bij Gruno.
In dat geval leverde Holwerda de bemanning en technisch beheer en/of
de administratie...en Gruno zorgde voor de lading. Je moet het maar net weten hoe het geregeld is....het was en blijft erg verwarrend..daarom is het erg fijn als ook in dit geval een insider die bij Havinga heeft gevaren
de puntjes op de I kan zetten...m.a.w...wat bood Havinga voor de ene reder aan en wat voor de andere...
Vaste klanten bij Havinga waren de reders JR.Bonninga , JC.Bonninga ,
H.Smid , Edzo Smid , T.Smid , H.Tattje , H.Roossien.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 02 jan 2007 08:52
door R.Konigers
Afbeelding

De Agua van dhr. J.R.Bonninga, Groningen werd in 1966 bij de NNS te Groningen gebouwd...dw 1157 ton BRT 499 ton. In 1974 verkocht aan
rederij Damhof te Delfzijl en omgedoopt in Watum. (managers Poseidon).
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 02 jan 2007 09:59
door Ben
De Result van 1953 gebouwd bij de Noord Nederlandsche Scheepwerven. In 1992 gesloopt als Yamameh.

Afbeelding
Foto: ©B.Th. Gernaat.

Geplaatst: 02 jan 2007 10:15
door R.Konigers
Bedankt voor de aanvulling Ben..
De Result was van dhr.H.Smid in Diemen...ging waarschijnlijk in ca.1962
over van Gruno naar Havinga....in 1972 verkocht aan rederij Gavista,Groningen (niet herdoopt)...in 1973 onder goedkope (Pan.) vlag..
en in 1974 uiteindelijk verkocht.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 02 jan 2007 13:25
door Jaap de Roode RIP
In het boek over Gruno staat dat het schip in 1962 naar Kant. Havinga ging. De naam verandering in 1984 YAMAMEH was, maar in het Lloyds Register staat YAMAMA en volgens het zelfde Gruno boek werd het schip in 1988 gesloopt te Piraeus.
Groet
Jaap

Geplaatst: 02 jan 2007 13:33
door resias
Leuk om eens iets te lezen over Havinga.
In de 60er jaren ook bij Havinga gevaren en wel op de Coeta en de Sylvia II.Was de Netta ook onder vlag van Havinga??Groeten Resias.

Geplaatst: 02 jan 2007 14:34
door R.Konigers
Bedankt Jaap en Resias...
De Netta zat in de 60e jaren bij WH.James & Co, Rotterdam.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 03 jan 2007 15:17
door R.Konigers
De Sylvia II werd bij Gebr.Suurmeijer in Foxhol gebouwd in 1965
voor Harm Roossien e.a. Groningen...de bevrachting van dit schip lag
echter bij Gruno tot 1971...de andere zaken gebeurde bij Havinga...
het schip kwam in 1968 onder Antilliaanse vlag..Sunflower Transport & Trading Co..Willemstad (H.Roossien ea). In 1972 werd het schip verkocht
naar Indonesie als Budiman