Pagina 3 van 5

Geplaatst: 15 jan 2007 17:42
door Ben
Moormans Jaarboek 1968 geeft als eigenaar Red. Helpman (T. Smid e.a.), Groningen. De enige, die het echt zou weten is het Kadaster in Groningen.

Geplaatst: 15 jan 2007 17:55
door Douwe J.
De Lloyds register van 1968-69
Jato 1950 ex Meike-1955
Rederij : "Helpman" M.Havinga's Scheepvaart & Handelsmaats.NV Groningen.

Geplaatst: 15 jan 2007 19:28
door Ben
Scheepswerf Fikkers bouwde in 1967 de Sylvia I. In 1975 ging zij naar Indonesië als Kekal Abadi, 1981 Sirontalo VI en sinds 1989 is zij nog in de vaart als Ujung Lero.

Afbeelding

Geplaatst: 17 jan 2007 09:57
door R.Konigers
Afbeelding
De Sylvia bjr.'58 van H. Roossien, Appingedam, met een beste prak hout aan dek en naast de accommodatie . Het schip zat vanaf het begin bij Havinga.
De levensloop van het schip kan ik even niet terugvinden. Ik had gevonden dat het schip ongeveer in 1965 omgedoopt was in Sylvia I (i.v.m. het in de vaart komen van de Sylvia II ? ). De nieuwe Sylvia I (zie foto Ben)en de Sylvia III (zusterschip) kwamen in 1967 in de vaart. Conclusie : de Sylvia moet ergens in 1966-67 verkocht zijn.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 17 jan 2007 11:23
door Ben
De Sylvia van 1958 werd in 1969 verkocht aan Sunflower Transport Trading, Willemstad N.A., ging in 1972 naar Indonesië als Yana, werd in 1978 Sirontalo I en werd door Lloyd's in 9-1999 doorgehaald in het register.

Geplaatst: 17 jan 2007 12:07
door R.Konigers
Bedankt voor de gegevens Ben , dat de Sylvia '58 ook zogenaamd als Sylvia I heeft gevaren is een foutje van het Moormans Jaarboek '67 geweest.
Aanvulling op jouw gegevens is dat dhr.Roossien alle schepen (Sylvia , Sylvia I t/m III) in de periode '68-69 heeft ondergebracht onder Antilliaanse vlag ...dit waren belastingonduikende firma's (Sunflower , Mayflower , Willemstad)...gecompliceerde constructie's..maar uiteindelijk kwam je toch weer bij dhr.Roossien uit.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 17 jan 2007 15:15
door R.Konigers
Tja Jolly...van het geld wat hij daarvan overhield liet Roossien de Sylvia IV bouwen :wink: .
Een jaar later werd de Sylvia V aangekocht , welke in 1972 onder Panamese vlag werd gebracht. In 1972 werd de volgende aangekocht..de Sylvia VI (Panamese vlag)en later nog de Sylvia VII (ook Panamese vlag). Allen varende voor Havinga (bevr.Gruno)......de Sylvia schepen zullen nog uitgebreid aan bod komen straks bij Sylvia Cargo , dus ga ik hier verder niet op in).
In 1973 zat er bij Havinga nog een handvol schepen aan kantoor,waarvan het merendeel de Sylvia schepen. Toen uiteindelijk dhr.Roossien contracten afsloot met OA.Muller....zat uiteindelijk Havinga in 1974 zonder schepen. Ik weet niet of Havinga in 1974 gewoon gestopt is of dat hij failliet gegaan is.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 19 feb 2007 16:11
door R.Konigers
Afbeelding
In deze flat aan het Kwinkenplein in Groningen had scheepvaartkantoor Havinga een kantoortje.
Mvrgr Roelof

Geplaatst: 23 jan 2008 21:45
door R.Konigers
Afbeelding
De Sylvia IV '70 van Kustvaartrederij ms.Sylvia IV , Wilemstad NA (H.Roossien)...tot 1973 in bevrachting bij Gruno , andere zaken gebeurde door Havinga vanaf 1973 ook de bevrachting bij Havinga.
In 1974 ging de bevrachting naar OA.Muller. Vrijwel direct daarna werd het schip verkocht aan PA.van Es , Rotterdam als Breehorst. Hetzefde jaar werd het schip weer doorverkocht als Combi Spirit.

Geplaatst: 24 jan 2008 08:47
door hank
De Sylvia IV is nog steeds in de vaart onder de naam Kevser I. Ze is 12 maal verkocht en zodoende ook de 12 naam.
In nieuwsbrief 131 staat de volledige levensloop van de Sylvia IV.

Hank.