Scheepsmodellen / bouwtekeningen

van: www.kustvaartforum.com
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Peter K. »

Peter K. schreef:
Herman schreef:Alleen de Cresta,Banka,en Twin waren zusterschepen,die andere schepen wijken aardig af,bekijk alleen maar de romp opbouw en masten.misschien zijn zij wel op de zelfde werf gebouwd.
gr.Herman
Toch waren ze alle zes volgens hetzelfde algemeen plan gebouwd.
De Tugro was een slag korter, en er was 1 (Tjamme?) een slag langer.
Ik heb kopieen van de gebruikte algemene plannen, en je ziet daarop de doorgehaalde bouwnummers, ten gunste van weer een nieuwe....( van de 6...)
Herman, mijn excuses, na grondige bestudering van de diverse (algemene) bouwtekeningen die ik van de bewuste serie in mijn bezit heb, denk ik idd dat je gelijk hebt.
Ik ben jarenlang in de veronderstelling geweest dat het er 6 waren, nu blijken er dus maar drie bijna identieke zusterschepen te zijn geweest.....
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Roy »

Gisteren werd ik benaderd door een Duitse toerist. ( Je komt nog wel eens iemand tegen met zo'n historisch weekend op Willemsoord ). Hij had een model van een schoener op de kofferbakmarkt gekocht en dat was te zien ook. De tuigage zat behoorlijk in de war en was stuk. Het nodige zeilwerk was gescheurd en ook door elkaar gedraaid. Begrijpelijk dus dat zo'n model op een kofferbakmarkt te koop staat.
Hij zag dat een collega en ik aan het spoormodelbouwen waren en vroeg of zoiets te repareren was. We nodigden hem uit om de volgde dag, vandaag dus, het model mee te nemen en dat deed hij prompt. We schrokken wel een beetje van de getoonde bende, maar zagen er eigenlijk ook wel een uitdaging in.
Helaas ontbreekt het inzicht in de tuigage van een één mast schoener jacht.......... :?
Via Google heb ik het geprobeerd om wat inzicht te krijgen. Dat is wel een beetje gelukt, maar het zijn overwegend schoeners met meer masten en vaak ook als schoenerbrik getuigd.
Goed en wel, hij komt eind augustus weer terug en dan is het af. Hebben wij belooft. :shock: M'n running mate gaat eind volgende week voor drie weken op vakantie, dus...................., nu kunnen we de slagzin wel afmaken. :shock:

Het komt er dus op neer; heeft of weet iemand hoe de tuigage van zo'n schoener jacht er uitziet ?. Er zitten nogal wat driehoekige zeilen bij die hoog in de mast moeten en mogelijk zitten er meerdere fokzeilen bij. Ze zullen wel een officiele naam hebben, maar ook dat moet ik nog eerst even leren.
Please help me out !!!.

m.v.g., Roy
PiebeJanMan
Berichten: 218
Lid geworden op: 29 mar 2007 16:52
Locatie: Tzummarum
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door PiebeJanMan »

Een Schoener heeft minimaal 2 masten, dus ik denk niet dat het een schoener is...
'Thuishaven': Harlingen
Golven op zee Fotografie
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door k-k »

Roy, dat komt ervan wanneer je vreemd (geen sleepboot) gaat. Zet er eens een plaatje bij, dan kunnen we meekijken en misschien helpen. Gr. Klaas.
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Roy »

Ik hoop dat dit morgen lukt Klaas, anders wordt het zaterdag.
Zelf fotograveer ik nog steeds analoog................ But, with a little help of my friends............ We gaan een poging wagen !.
Wat het aantal masten betreft, ik meende dat het type zeilschip afgelezen wordt naar de tuigage en zeilvoering en niet naar het aantal masten. Hoe zit dit nu uiteindelijk ?.

m.v.g., Roy

p.s.
Inmiddels heb ik ook gelezen dat een schoener minimaal 2 masten heeft............. :? :idea:
Nu zoek ik het maar bij een Yawl, Cutter of Ketch. Eens kijken of dat meer opleverd !.
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Roy »

We zijn inmiddels weer een stukje verder.
Een Yawl heeft 2 masten.
Een Ketch heeft ook 2 masten.
Een Sloop heeft één mast en een erg simpel tuigage.
Een Cutter heeft ook één mast.

Een Sloop tuig is het dus niet.
Ik denk dus dat het in een Cutter tuig gezocht moet worden. Er zit, of zitten, ook van die driehoek snijzeilen boven het grootzeil. Hier zoek ik het dus op dit moment.

m.v.g., Roy
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door k-k »

Roy, Waarschijnlijk zit er boven de gaffel van het grootzeil een driehoekig zeil. Dat heet het gaffeltopzeil. Normaliter zit achter de voorstag die naar de steven loopt de fok. Voor de fok heb je de kluivers. De fok en de binnenkluiver hebben soms aan de onderkant een boom. Hopelijk hangt dat nog aan de zeilen. Zal een kijken of ik nog een paar plaatjes op kan duikelen waarop je iets van de schootvoering kunt zien. Stuur me even een mailtje dan hoef ik niet alles op het forum te parkeren. Gr. Klaas.
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Nordmark71 »

Proefrit coaster ANNEMARIE/ Rendsburg 26/07/14.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Groeten
Arne
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Roy »

Mooi gebouwd model hoor !.
En het vaart ook nog eens goed. Aan de golven in de zij te zien is het net echt.

m.v.g., Roy
Evert Sikkema
Berichten: 3526
Lid geworden op: 31 dec 2004 08:19
Locatie: Noord Holland

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen.

Bericht door Evert Sikkema »

Van de heer Steenbergen uit Rotterdam kreeg ik het verzoek onderstaande foto's van het model van de Miska te plaatsen.
De Miska is eigendom van de heer Rijkeboer van Terschelling, die het model van zijn schip heeft laten maken door een ex binnenschipper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
En hier de Miska in het "echt" in de haven van Zaandam.

groeten
Evert Sikkema
As it tij ferrint, moat men de beakens fersette.
Plaats reactie