Scheepsmodellen / bouwtekeningen

van: www.kustvaartforum.com
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Impressive Arne! At first compliments for the nice model of Rode Zee. I enjoyed the progress and nice pics. And now another coaster. The scale is not 1:100 I assume. I'm wondering why you use such heavy fabric. Of course it is strong, but there is also a rigid wooden frame. If the wooden hull is of good shape three layers of 80 grams should give sufficient strenght and a smoother surface. So less plaster, grinding and dust. My last model, a 1:50 coaster I laminated on a plastic covered plug using 3 layers of 80 grams in combination with epoxy. I do not like the smell of polyester. Open the link to follow the proces. Unfortunately is the text in Dutch, but there are plenty pics too. Result was a light hull, with plenty of space. Regards, Klaas.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/m ... je.229450/
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Peter K. »

Hallo modelbouwers,

Ik heb kopieën van de originele bouwtekeningen, spantenplan, zeer veel detailfoto's etc. van de kustvaarder "TWIN" uit 1957.
Ik zou heel graag hier een model van hebben, ik had contact met een oudere heer in Rotterdam die bereid was om het model te maken, maar door familie omstandigheden ging dat helaas niet door.
Ben ook bij semi professionele modelbouwers geweest, maar de prijzen die men daar vraagt zijn torenhoog....
Iemand hier tips of ideeën?

https://i.ebayimg.com/images/g/uWEAAOSw ... -l1600.jpg
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Hallo Peter, Om zoiets te laten bouwen moet je net iemand treffen die dat kan en min of meer tegen kostprijs wil doen. In uren gerekend wordt het onbetaalbaar. Misschien is het een optie om een model van de Noordborg van Artitec af te laten bouwen. Wel geen Twin natuurlijk, maar zelf vind ik het een geslaagd model. Maar verder kan ik je niet helpen. Ben zoals je hebt kunnen lezen in mijn bouwverslag gestopt met bouwen. Gr. Klaas.
https://www.artitec.nl/index.php/compon ... -noordborg
Peter K.
Berichten: 98
Lid geworden op: 18 jun 2005 22:40

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Peter K. »

Klaas,

Die Noordborg om (laten)bouwen heb ik overwogen, maar het schip is op veel details toch erg verschillend, ik denk dat het me altijd zou blijven storen...
J Blonk
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2019 11:55
Locatie: Nieuwpoort (Z-H)

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door J Blonk »

Hallo Peter,
Zelf ben ik al een tijdje opzoek naar goede bouwtekeningen van de Banka (bouwjaar1956, en bouwnr 44 bij scheepswerf Grol) om daarvan een realistisch RC bestuurbaar model te bouwen. Ik vind dit nl. gewoon een mooi gelijnd schip. Ik wil dit bouwen op schaal 1:35 waarbij het een lenget gaat krijgen van zo'n 160 cm.
De Twin is een zusterschip van de Banka en is gemaakt op basis van dezelfde plannen.
Dus vanuit die invalshoek ben ik zeer geïnteresseerd in zulke tekeningen.
Niet om opdracht te bouwen (maar daar zou je ook niet op willen wachten, want bij mij duurt een bouw toch al snel enkele jaren...).
Is er een mogelijkheid dat ik copien van je tekeningen kan afnemen...
Gr. Jan Blonk
J Blonk
Berichten: 3
Lid geworden op: 11 feb 2019 11:55
Locatie: Nieuwpoort (Z-H)

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door J Blonk »

Nu ik de weg op dit forum gevonden heb even een plaatje van mijn huidige project.
Een model van de Franse trawler Hemerica uit 1957 in schaal. 1:25 , en gebouwd aan de hand van tekeningen uit het visserijmuseum in Concarneau (Fr).
Mijn model laat het schip zien in de periode rond 1970 en heeft wat " gebruikssporen"
Inmiddels voorzien van RC, en vaarklaar..
Verder vond ik het wel aardig om haar op een helling te zetten. Dit is een vrije impressie van de helling in Newlyn UK.
IMG_2925.jpg
IMG_2925.jpg (99.29 KiB) 2327 keer bekeken
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Nordmark71 »

Hi all,
last Sunday I've been at an RC meeting in Wesselburen, where RODE ZEE made it's maiden voyage.

Some pics of this fine meeting:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Krgds
Arne
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door k-k »

Congratulatios Arne and happy sailing for you and your fleet! Rgds, Klaas.
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Nordmark71 »

k-k schreef: 07 mei 2019 21:16 Congratulatios Arne and happy sailing for you and your fleet! Rgds, Klaas.
Hello Klaas,
many thanx :wink: !

Last weekend, I was invited to a RC-Meeting in Flensburg, which was organized by MBG-Nord (https://www.mbg-nord-flensburg.de/) . I've made a lot of pictures and also a little coaster meeting was possible.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


My "personal highlight": A serie of good pics and some video clips about my new darling:
Afbeelding

Video of RODE ZEE: https://www.youtube.com/watch?v=K9xJHPmeddw


Krgds
Arne
Nordmark71
Berichten: 281
Lid geworden op: 25 sep 2006 23:29
Locatie: Rendsburg/Duitsland
Contacteer:

Re: Scheepsmodellen / bouwtekeningen

Bericht door Nordmark71 »

Hi all,
last Monday, we checked our new dolphins at the gravel pit lake:
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Rgds
Arne
Plaats reactie