China klei.

van: www.kustvaartforum.com
Wrijfhout
Berichten: 8831
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout » 09 jan 2007 17:19

Afbeelding
m/s Carebeka
Afbeelding
Een paar mooie opname's van Par gemaakt door Ron Baker. Recht vooruit met zwarte romp de Avenir, daarachter de Hado en daar weer achter het m/s Meeuw.

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."


Wrijfhout
Berichten: 8831
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Bericht door Wrijfhout » 10 jan 2007 11:20

Afbeelding
Tabe Ritskes met de Tagri, kolen lossen in Charlestown.,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."

Lau Bos
Berichten: 218
Lid geworden op: 05 mei 2005 20:08
Locatie: Middelburg

Chinaklei.

Bericht door Lau Bos » 25 mar 2007 20:00

Goedenavond. Ik vraag me af hoe ze aan die naam "Chinaklei" komen?
Groeten Lau Bos,
lukt et vandaege nie, dan lukt et morrege.

compass

Bericht door compass » 25 mar 2007 21:27

Chinaklei ; Porceleinaarde ; Kaoline

Dit zijn de verschillende namen voor één en hetzelfde product.

Porcelein is oorspronkelijk afkomstig uit China (de productie was daar zelfs een soort staatsgeheim) en in Engeland heet het dan ook nog Bone-China oftewel wit porcelijn.

Dus van Chinaclay via Chinaklei naar porcelijnaarde is maar een stapje.

Het wordt trouwens ook voor nog vele andere doeleinden gebruikt.

Groeten,
Bert de Boer

Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Bericht door Theo Horsten » 26 mar 2007 05:33

Het wordt trouwens ook voor nog vele andere doeleinden gebruikt
Dat kun je wel zeggen, ja. :)
De fijne chinaklei die we met de 'Geulborg' en 'Roerborg' naar Maastricht brachten, was niet voor de porseleinfabriek 'De Sfinx', maar voor de papierfabriek waar het werd gebruikt voor het maken van de betere soorten schrijfpapier en voor het glanzen van papier.
Maar het wordt ook gebruikt in de cosmetische industrie - lipstick, poeders en smeerseltjes.
Verder: potloden, kleurpotloden en verf.
Vooral die fijne klei stoof als de pest - heel Par was immers wit? - maar niemand droeg maskers. Het stof is namelijk totaal niet ongezond. Wel eens opgevallen hoe gezond die kerels er allemaal uitzagen? Bovendien werkt pure kaolien zuiverend op de huid in - het is het voornaamste ingrediënt van al die gezichtsmaskers - dus die kerels daar ondergingen dagelijks een schoonheidsbehandeling. :D
Het is een goed bindmiddel en schijnt ook in de chocoladeindustrie te worden gebruikt en het zit in diervoeding.

Suriname heeft ook veel chinaklei. En Rhodos. En Tsjechië. Vroeger werd het ook in België gewonnen, bij St. Hubert, maar die groeve is uitgeput.

Henk
Berichten: 17
Lid geworden op: 09 jan 2005 21:07
Locatie: Wagenborgen

Bericht door Henk » 26 mar 2007 09:56

Kaolin (chinaklei) word ook gebruikt als toevoeging in katalysator welke word gebruikt mij het rafineren van ruwe olie.

mvg Henk

Harrie
Berichten: 465
Lid geworden op: 28 feb 2007 11:11
Locatie: Breezand

Bericht door Harrie » 24 okt 2007 11:13

Heb van meerdere kanten gehoord dat Par heeft opgehouden te bestaan als commerciële haven,wie weet meer?
Harrie.
No woman no cry.
Afbeelding

pluijm

Bericht door pluijm » 24 okt 2007 11:50

Hoi Harrie,
Onderstaande vond ik op Wikipedia.
groeten
Jan van der Pluum



Par Harbour and Canal
The village started as a small group of houses below a cliff overlooking the mouth of the small River Par that was crossed by a ferry. Joseph Austen (later Joseph Treffry) purchased the ferry and replaced it with a bridge in 1824. He then started construction of a harbour in 1829 near the mouth of the river; it was completed in 1840.

A 450 feet breakwater encloses 35 acres of water but it has always been tidal with only 16 feet depth of water so cannot handle the large ocean-going ships seen at nearby Fowey. In 1858 15,154 tons of china clay were shipped out. By 1885 86,325 tons were being handled at Par, but Fowey now had a railway line and handled 114,403. In 1987 the port handled 700,000 tons.

Initially, cargoes were mainly to and from Austen's mines and quarries above St Blazey, later further mines and china clay dries were situated on Par Moors adjacent to the harbour.

Treffry built the Par Canal to serve the harbour by canalising 2.25 miles of the river and digging a new river channel slightly to the east. There was an entrance lock to the canal at the harbour, and then two more between there and its terminus at Pontsmill, north of St Blazey. From here inclined planes carried tramways to Fowey Consols mine and Colcerrow quarry. The latter line was expanded northwards and over the Treffry Viaduct and also was eventually brought right into the harbour. Some china clay was carried by the canal, it being loaded into open containers at the works to ease transhipment at Pontsmill.

The harbour developed a range of industrial facilities including a lead smelter with a 248 feet chimney known as Par Stack. This was used as a naviagtion aid by shipping until it was demolished in 1907.

Today china clay is piped to the harbour in slurry form, most of which is dried in large sheds before exporting either from Par or Fowey, the two being linked by a private road. One berth at Par can also load clay slurry into coasting vessels. The harbour also has a rail link that is used to carry away dried clay loaded in rail vans.[1]

A major reduction in china clay operations announced on 4 July 2006 included proposals to close Par to commercial shipping and to close some of the clay drys. The closures will take effect in 2007.

p.arendz
Berichten: 1100
Lid geworden op: 01 mar 2005 09:05
Locatie: groningerland

Imerys in Par

Bericht door p.arendz » 24 okt 2007 12:55

Inderdaad, Imerys - de voornaamste of enige gebruiker - houdt op met het exporteren van chinaklei voor de papierindustrie vanuit Par. Chinaklei voor de keramische industrie gaat en ging ook al via Fowey. De klei wordt als slurry van St Austell naar Par gepompt en daar gedroogd. Van die drogerij gaat nu dus het grootste deel dicht, zo'n tweehonderd man komen op straat te staan. Dat op een bevolking van zo'n 1500 :twisted:
Er zijn natuurlijk al wel weer luchtfietsers die kansen zien voor de ontwikkeling van enorme jachthavens. Er komt zo'n 20 ha vrij. :roll:
Hartelijke Groet,
---Peter.

richard

jolanda

Bericht door richard » 29 okt 2007 06:41

Inderdaad weer een haven van weleer verdwijnt aan de project ontwikkelaars.
Was inderdaad een kloten gat om binnen te lopen, maar je kon er wel aardig op stap.

groet richard



Plaats reactie