Pagina 1 van 10

Geplaatst: 09 jan 2007 17:19
door Wrijfhout
Afbeelding
m/s Carebeka
Afbeelding
Een paar mooie opname's van Par gemaakt door Ron Baker. Recht vooruit met zwarte romp de Avenir, daarachter de Hado en daar weer achter het m/s Meeuw.

gr. Harry

Geplaatst: 10 jan 2007 11:20
door Wrijfhout
Afbeelding
Tabe Ritskes met de Tagri, kolen lossen in Charlestown.,

gr. Harry

Chinaklei.

Geplaatst: 25 mar 2007 21:00
door Lau Bos
Goedenavond. Ik vraag me af hoe ze aan die naam "Chinaklei" komen?

Geplaatst: 25 mar 2007 22:27
door compass
Chinaklei ; Porceleinaarde ; Kaoline

Dit zijn de verschillende namen voor één en hetzelfde product.

Porcelein is oorspronkelijk afkomstig uit China (de productie was daar zelfs een soort staatsgeheim) en in Engeland heet het dan ook nog Bone-China oftewel wit porcelijn.

Dus van Chinaclay via Chinaklei naar porcelijnaarde is maar een stapje.

Het wordt trouwens ook voor nog vele andere doeleinden gebruikt.

Groeten,
Bert de Boer

Geplaatst: 26 mar 2007 06:33
door Theo Horsten
Het wordt trouwens ook voor nog vele andere doeleinden gebruikt
Dat kun je wel zeggen, ja. :)
De fijne chinaklei die we met de 'Geulborg' en 'Roerborg' naar Maastricht brachten, was niet voor de porseleinfabriek 'De Sfinx', maar voor de papierfabriek waar het werd gebruikt voor het maken van de betere soorten schrijfpapier en voor het glanzen van papier.
Maar het wordt ook gebruikt in de cosmetische industrie - lipstick, poeders en smeerseltjes.
Verder: potloden, kleurpotloden en verf.
Vooral die fijne klei stoof als de pest - heel Par was immers wit? - maar niemand droeg maskers. Het stof is namelijk totaal niet ongezond. Wel eens opgevallen hoe gezond die kerels er allemaal uitzagen? Bovendien werkt pure kaolien zuiverend op de huid in - het is het voornaamste ingrediënt van al die gezichtsmaskers - dus die kerels daar ondergingen dagelijks een schoonheidsbehandeling. :D
Het is een goed bindmiddel en schijnt ook in de chocoladeindustrie te worden gebruikt en het zit in diervoeding.

Suriname heeft ook veel chinaklei. En Rhodos. En Tsjechië. Vroeger werd het ook in België gewonnen, bij St. Hubert, maar die groeve is uitgeput.

Geplaatst: 26 mar 2007 10:56
door Henk
Kaolin (chinaklei) word ook gebruikt als toevoeging in katalysator welke word gebruikt mij het rafineren van ruwe olie.

mvg Henk

Geplaatst: 24 okt 2007 12:13
door Harrie
Heb van meerdere kanten gehoord dat Par heeft opgehouden te bestaan als commerciële haven,wie weet meer?
Harrie.

Geplaatst: 24 okt 2007 12:50
door pluijm
Hoi Harrie,
Onderstaande vond ik op Wikipedia.
groeten
Jan van der Pluum



Par Harbour and Canal
The village started as a small group of houses below a cliff overlooking the mouth of the small River Par that was crossed by a ferry. Joseph Austen (later Joseph Treffry) purchased the ferry and replaced it with a bridge in 1824. He then started construction of a harbour in 1829 near the mouth of the river; it was completed in 1840.

A 450 feet breakwater encloses 35 acres of water but it has always been tidal with only 16 feet depth of water so cannot handle the large ocean-going ships seen at nearby Fowey. In 1858 15,154 tons of china clay were shipped out. By 1885 86,325 tons were being handled at Par, but Fowey now had a railway line and handled 114,403. In 1987 the port handled 700,000 tons.

Initially, cargoes were mainly to and from Austen's mines and quarries above St Blazey, later further mines and china clay dries were situated on Par Moors adjacent to the harbour.

Treffry built the Par Canal to serve the harbour by canalising 2.25 miles of the river and digging a new river channel slightly to the east. There was an entrance lock to the canal at the harbour, and then two more between there and its terminus at Pontsmill, north of St Blazey. From here inclined planes carried tramways to Fowey Consols mine and Colcerrow quarry. The latter line was expanded northwards and over the Treffry Viaduct and also was eventually brought right into the harbour. Some china clay was carried by the canal, it being loaded into open containers at the works to ease transhipment at Pontsmill.

The harbour developed a range of industrial facilities including a lead smelter with a 248 feet chimney known as Par Stack. This was used as a naviagtion aid by shipping until it was demolished in 1907.

Today china clay is piped to the harbour in slurry form, most of which is dried in large sheds before exporting either from Par or Fowey, the two being linked by a private road. One berth at Par can also load clay slurry into coasting vessels. The harbour also has a rail link that is used to carry away dried clay loaded in rail vans.[1]

A major reduction in china clay operations announced on 4 July 2006 included proposals to close Par to commercial shipping and to close some of the clay drys. The closures will take effect in 2007.

Imerys in Par

Geplaatst: 24 okt 2007 13:55
door p.arendz
Inderdaad, Imerys - de voornaamste of enige gebruiker - houdt op met het exporteren van chinaklei voor de papierindustrie vanuit Par. Chinaklei voor de keramische industrie gaat en ging ook al via Fowey. De klei wordt als slurry van St Austell naar Par gepompt en daar gedroogd. Van die drogerij gaat nu dus het grootste deel dicht, zo'n tweehonderd man komen op straat te staan. Dat op een bevolking van zo'n 1500 :twisted:
Er zijn natuurlijk al wel weer luchtfietsers die kansen zien voor de ontwikkeling van enorme jachthavens. Er komt zo'n 20 ha vrij. :roll:
Hartelijke Groet,
---Peter.

jolanda

Geplaatst: 29 okt 2007 06:41
door richard
Inderdaad weer een haven van weleer verdwijnt aan de project ontwikkelaars.
Was inderdaad een kloten gat om binnen te lopen, maar je kon er wel aardig op stap.

groet richard