China klei.

van: www.kustvaartforum.com
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: China klei

Bericht door Theo Horsten »

Interessant document, Johan.
Afgerond en even voorbijgaand aan al die verbeteringen, kreeg hij 526 pond.
Dat was in 1968 net 5555 gulden.
Het zou leuk zijn te weten hoe lang hij daarvoor bezig was, dus hoeveel dagen vanaf het moment dat hij leegkwam in zijn loshaven vóór Par, tot leeg in Londen.
Helaas zullen we dat nooit weten.
Trinity House was trouwens de grote winnaar met ruim 72 pond 7 shilling en 10 pence. Dat was 767 gulden.
johan
Berichten: 56
Lid geworden op: 21 mei 2005 20:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Re: China klei

Bericht door johan »

Hallo,

tja, deze afrekening kwam ik tegen bij het opruimen van de zolder van mijn Vader. De boekhouding was nog compleet, deze heb ik er als curiosa uitgevist, de rest => stort. De stapel rekeningen voor het in bedrijf houden van zo'n boot was toren hoog ! eens in de zoveel tijd zit er dan zo'n credit nota tussen.

De scheepslogboeken hebben we zojuist bij Scheepvaartmuseum Groningen afgeleverd. Daarin staat deze reis zeker vermeld.

De bijdrage voor de 'lighthouse' begrijp ik niet, waarom zoveel ?

Johan
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: China klei

Bericht door Theo Horsten »

Trinity Light Dues - Vuur- en bakengeld noemen wij dat. De bijdrage aan de lichten en de betonning. Dat is toch niet zo erg veel, die 7 pond 11 shilling? Ik weet echt niet meer hoe dat in Engeland geregeld was, maar dat betaal je per binnenkomst en dan gewoonlijk tot een bepaald maximum voor het hele jaar. In de Scandinavische landen begin je in de herfst bovendien "Isavgift" te betalen, de bijdrage aan de ijsbrekerdiensten. Ook dat gaat per binnenkomst en tot een bepaald maximum.

De rest gaat naar de stort, zeg je. Jammer, want daar zit vat veel interessants tussen dat een goed beeld kan geven van de exploitatie van een schip in die jaren. Natuurlijk waren de kosten hoog, maar het zou nu juist zo leuk zijn om dat voor een paar reizen eens exact na te gaan. De kosten per dag afzetten tegen een dergelijke reis.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: China klei

Bericht door Ben »

De Boekanier en Willmary in Par:

Afbeelding
Foto: collectie R. Cox.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: China klei

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
De Narwal in 1948 in Charlestown...

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: China klei

Bericht door Jan Stolp »

Bij de Narwal zie je achterop de accomodatie een rondgaande "rail'.Is dit soms een of ander patent om de boot te water te laten i.p.v. met een giek en gijen?Het is me nooit eerder opgevallen,ook niet bij andere schepen.
Op de voorkant van het boek" van deur tot deur over zee " kan je hem ook zien.
Het blijft altijd mooi die foto's van schepen in Charlestown.
Groeten Jan
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: China klei

Bericht door Fluks »

Mooie foto van de Narwal,Harry.In 1964 was ik er enige tijd matroos op.Ik ben afgemonsterd nadat we In Southeind naast het steiger op het strand omhoog gevaren zijn.We zijn in Delfzijl naar de werf om de lekkage te dichten en survay te maken.Ik ben toen afgemonsterd en mijn vrije dagen uit laten betalen en direct overgestapt naar een ander schip.Aan vrije dagen had ik geen belang,want mijn ouders voeren ook.Daar kon ik dan ook matroosje spelen,zodat mijn broer dan naar zijn verloofde zou kunnen,dus bedankte er dus voor.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Wrijfhout
Berichten: 8843
Lid geworden op: 30 dec 2004 17:24

Re: China klei

Bericht door Wrijfhout »

Afbeelding
Net als Jan Stolp opmerkt, de Narwal had inderdaad een aparte constructie om de sloep tewater te laten, dat was mij eerlijk gezegd niet opgevallen. Maar hoe het werkte?
Afbeelding
Was dit de door Arie genoemde stranding in 1964? De Narwal heeft hier zijn modernere achter opbouw,

gr. Harry
"Het forum is net een lopend buffet; je neemt wat je lekker vindt en wat je niet lust laat je liggen..."
Fluks
Berichten: 2579
Lid geworden op: 29 jan 2009 20:39
Locatie: Dordrecht

Re: China klei

Bericht door Fluks »

Dit is niet de stranding.We kwamen met hout van Stettin.Zaterdag‘s avond gingen we bij Southend voor anker,omdat de havenmeester/loods geen tijd had moesten we blijven liggen.De Thames-loods wilde geen nacht aan boord blijven en probeerde zelf naar het dwarsstroomse steiger te varen.Het water viel echter al.We voeren naast de geul omhoog en stootten door de golfslag een paar keer flink.Omdat ik als halve binnenschipper goed kon wrikken mocht ik een draad naar de steiger brengen.We stonden tenslotte klaar om te stappen.Het kostte ons een zeedag,omdat we verbinding met de wal hadden.Ik heb dat opgelost door de andere morgen de draad te breken,zodat we een rondje moesten varen om op de steiger te komen.Dus toch een zeedag gekregen.Groeten,Arie.
Groeten,Arie.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: China klei

Bericht door Jan Stolp »

M.I. zit het draaipunt achter de pijp en rijdt hij over de ronde rails en als ik het zo zie zit er zeeg in m.a.w. als je de sloep omhoog hijst dan rijd hij makkelijk naar stuurboord of bakboord naar voren maar hij zal toch ook wel op een of andere manier beteugeld worden want niet iedereen vergaat bij blak weer zonder enige deining.
Hoe dan ook het systeem is niet gehandhaafd bij de verbouwing.
Maar wie weet weet iemand er meer over te vertellen.
Groet Jan
Plaats reactie