Parijsvaart.

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

President E. Chalais

Bericht door Ben »

president e. chalais 1958 werf de dollard landsmeer.jpg
president e. chalais 1958 werf de dollard landsmeer.jpg (287.48 KiB) 1495 keer bekeken
president e. chalais 1958.jpg
president e. chalais 1958.jpg (84.94 KiB) 1495 keer bekeken
Dolf van Dijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2018 09:26

Re: Parijsvaart.

Bericht door Dolf van Dijk »

Hallo kenners,
Ik zag een vakantie-brochurefoto van een scheepswrak, half begraven en weggeroest op het strand van het Griekse eiland Zakynthos, en dit werd bestempeld als een veelbezocht toeristenobject.
Ik las in het boek "het leken wel jachten" van Arne Zuidhoek dat dit de voormalige Marne van Wm H Muller & Co is, iets dat ook in dit forum wordt beschreven.
Nu heb ikzelf op Marne gevaren, en weet zeker dat dit wrak niet van de Marne is, de romp & brugopbouw zijn overduidelijk anders.
Vraag: liggen er meerdere wrakken op Zakynthos of zit er een luchtje aan deze voorstelling van zaken ?
Groet Dolf
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Parijsvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Dolf ,je hebt gelijk het is niet de Marne die daar ligt.
We hebben het er hier al eens over gehad maar ik weet het zo niet uit mijn hoofd .Ik meen dat het een Brits schip is.
Ik zal proberen het item te vinden.
Groeten
Jan
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Parijsvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Het is de als Saint Bedan voor J & A Gardner gebouwd in 1937.
werf Scott & son's ,500 pk Britsh Aux. Diesel .
157 ft X 26 ft .452 ton.
Groeten
Jan
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Parijsvaart.

Bericht door Roy »

Da's dan jammer.
Ik heb n.l. ook dat fotootje uit een folder en heb 'm bij de "Marne" in de Muller & Co. ordner gedaan. Ook ik ben op Arne Zuidhoek afgegaan...…
Zou het dan de "Escaut", (2), 1947 - 1964, of de "Meuse"(2), 1953 - 1962 kunnen zijn ?.
Het is dan weer een voorbeeld van een fout die z'n eigen leven is gaan leiden...……….. Hier moet toch uit te komen zijn ?.

m.v.g., Roy

p.s. Oeps, mosterd na de maaltijd...………. :shock:
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Parijsvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Een beetje mosterd kan nooit kwaad Roy.
Ik kan niet terug vinden waar en wanneer we het er over gehad hebben...
Groeten
Jan
Bijlagen
saint bedan057.jpg
saint bedan057.jpg (156.62 KiB) 1262 keer bekeken
Dolf van Dijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2018 09:26

Re: Parijsvaart.

Bericht door Dolf van Dijk »

Hallo Jan,
Ik meen al antwoord te hebben verzonden, maar ik kan niet zien dat dat ook verstuurd is.
Vandaar nog maar eens: zeer bedankt voor je antwoord & foto. Dan zit ik nu nog wel met de vraag: waar is de Marne gebleven ? Groet Dolf
Dolf van Dijk
Berichten: 3
Lid geworden op: 31 jul 2018 09:26

Re: Parijsvaart.

Bericht door Dolf van Dijk »

Beste Ben, het is natuurlijk al 55 jaar geleden (1963) dat ik mijn laatste reis op de Marne maakte, maar als ik dit schip nauwkeurig bekijk, inclusief de bijzondere railing van achterschip naar Commandobrug, patrijspoorten, vrachtluiken, stuurhuis en hijsinrichtingen, dan IS dit de Marne van Wm H Muller & Co, met dien verstande dat de uitlaatpijp aanzienlijk werd ingekort (wellicht om onder Parijse bruggen te kunnen schuiven zonder demontage & in gangboord neerlaten).'''*
Als ik gelijk heb, dan deugt er hier iets significant niet.
De Marne werd jaren 47 of 48 in provincie Groningen gebouwd (Delfzijl?), en is het schip dus ca. 10 jaar ouder dan met de meetbrief werd ingeschreven.
Dan komt ook de onjuiste medeling dat de Marne op een Grieks ligt weg te rotten toch wel als zeer verdacht aan.
Moest de Marne verdwijnen ? Wat is hier aan de hand ?
Of maak ik een vergissing (juridische escape).
Groet, Dolf van Dijk.
Roy
Berichten: 4733
Lid geworden op: 06 feb 2011 20:32

Re: Parijsvaart.

Bericht door Roy »

De "Marne" is toch nog steeds drijvend ?.
Ik meen dat ze in Kroatië ligt en nog te koop is ook.
Jammer dat Hans al een jaar geleden overleden is. Hij was n.l. goed ingevoerd in het maritieme wel en wee aldaar.

m.v.g., Roy
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Parijsvaart.

Bericht door Jan Stolp »

Ik meen dat we het destijds met name ook over het verschil in de voorsteven hadden .De een heeft een plaatsteven en het wrak heeft een stafsteven.
Ik zie dat de foto's van Zout verdwenen zijn maar ik kan het verhaal van Roy wel onderschrijven.
Groeten
Jan
Plaats reactie