Huug vroeg laatst of ik wist waarom de Magnum maar 5 jaar voor de Haas heeft gevaren?
Kan me 2 dingen herinneren. Het leidingsschema zat niet logisch in elkaar. Voor gesegregeerde ladingen moesten er veel flenzen en blindflenzen gezet worden. Dat was veel extra werk wat vaak alleen bij binnenkomst van de havens gedaan kon worden, dus erg bewerkelijk en extra mensuren. Plus dat ik weet dat ze altijd bezig waren met de tankcoating. Geen goede adhesie of iets dergelijks.
Rederij Gebr. de Haas
Re: Rederij Gebr. de Haas
Van de technische dienst heb ik indertijd begrepen dat de Mare Novum en Mare Magnum prima schepen waren,
maar ze waren niet of slecht gecoat .Door de opkomst van de vele agressieve ladingdingen die toen vervoerd
werden ging de toestand van scheepshuid hard achteruit en werden ze al gauw weer af gestoten.
Maar er zal toen best veel geld mee verdient zijn.
Rederij de Haas(T) had een aantal binnenvaarttankers die ook waren uitgerust steekflenzen in het los en laad systeem.
Men wilde zo meerdere partijen tegelijk laden en lossen. Dat ging vlugger.
Hank.
maar ze waren niet of slecht gecoat .Door de opkomst van de vele agressieve ladingdingen die toen vervoerd
werden ging de toestand van scheepshuid hard achteruit en werden ze al gauw weer af gestoten.
Maar er zal toen best veel geld mee verdient zijn.
Rederij de Haas(T) had een aantal binnenvaarttankers die ook waren uitgerust steekflenzen in het los en laad systeem.
Men wilde zo meerdere partijen tegelijk laden en lossen. Dat ging vlugger.
Hank.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Dat in de loop der jaren de ideeën over de functionaliteit van tanker kunnen wijzigen blijkt uit de onderstaande foto's.
Foto 1 is rond de eerste 2 jaar van de Mare Novum. Kijk even goed naar het lagere stuk dek. Strak en geen obstakels.
Nu foto 2, even geleend van Basher, tijdens zijn stage reis in 1961. Alle tanken zijn nu onderling verbonden door een centrale omloopleiding. Dit is alleen gedaan om de operationele mogelijkheden te vergroten. Met het steken van flenzen c.q. blindflenzen kan een meer gesegregeerde lading worden meegenomen.
Foto 1 is rond de eerste 2 jaar van de Mare Novum. Kijk even goed naar het lagere stuk dek. Strak en geen obstakels.
Nu foto 2, even geleend van Basher, tijdens zijn stage reis in 1961. Alle tanken zijn nu onderling verbonden door een centrale omloopleiding. Dit is alleen gedaan om de operationele mogelijkheden te vergroten. Met het steken van flenzen c.q. blindflenzen kan een meer gesegregeerde lading worden meegenomen.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Een boekje dat is uitgegeven in de De Haas Damco tijd en voorzien van een Holland Bulk Transport sticker.
Operator of the "MARE" - ships, coastal chemical tankerfleet.
Operator of the "MARE" - ships, coastal chemical tankerfleet.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Misschien een leuk weteweetje.
Mijn vader heeft dik 40 jaar gevaren waarvan 25 als kapitein, maar kon niet zwemmen. Nooit begrepen hoe dat mogelijk was.
Mijn vader heeft dik 40 jaar gevaren waarvan 25 als kapitein, maar kon niet zwemmen. Nooit begrepen hoe dat mogelijk was.
- Bijlagen
-
- Achter hem een van de latere kapiteins en Francisco
- IMG_20170209_0004 copy.jpg (112.09 KiB) 1796 keer bekeken
Re: Rederij Gebr. de Haas
Zoals beloofd nu als laatste een aantal foto's van de Mare Silentum (1965). Gebouwd bij N.V. Nieuwe Noord-Nederlandsche Scheepswerven, te Groningen en in 1970 verlengd bij Havenbedrijf Vlaardingen oost. (hier komen nog foto's van.)
In de loop der jaren hebben er op management gebied aardig wat veranderingen plaats gevonden. Om maar wat te noemen: N.S.U. (1972. later Nedlloyd), Nedlloyd Bulkchem (1977), samenwerking met Panocean (1984) etc, etc. M.a.w. Van 'ster' (Haas) naar gestileerd 'kroontje' (N.S.U.) naar 'oranje band'.(Nedlloyd)
In 1985 verkocht naar Griekenland. (Vasilios IX). In 2011 verkocht voor sloop naar Turkije.
Voor het N.S.U. kroontje heb ik even een foto van Charlie Hill geleend.
In de loop der jaren hebben er op management gebied aardig wat veranderingen plaats gevonden. Om maar wat te noemen: N.S.U. (1972. later Nedlloyd), Nedlloyd Bulkchem (1977), samenwerking met Panocean (1984) etc, etc. M.a.w. Van 'ster' (Haas) naar gestileerd 'kroontje' (N.S.U.) naar 'oranje band'.(Nedlloyd)
In 1985 verkocht naar Griekenland. (Vasilios IX). In 2011 verkocht voor sloop naar Turkije.
Voor het N.S.U. kroontje heb ik even een foto van Charlie Hill geleend.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Aanlopen Skagens Rev lichtschip.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Mare Silentum verleend samen met pakketboot Louis Lumiere assistentie bij de John Lybe die slagzij maakte na brand in de machine kamer.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Hier de Mare Silentum in Genua. Met de kop aan de boei en over de kont een slang naar de terminal.
Hier ging ik met het werkbootje al zwikkend naar het strandje en weer terug. Dikke pret.
Hier ging ik met het werkbootje al zwikkend naar het strandje en weer terug. Dikke pret.
Re: Rederij Gebr. de Haas
Op de werf bij Havenbedrijf Vlaardingen Oost in september 1970 voor verlenging.