Rederij C. Minnaar N.V. / Ripmeester & Co. N.V.

van: www.kustvaartforum.com
tiny

Rederij C. Minnaar N.V. / Ripmeester & Co. N.V.

Bericht door tiny »

Hallo luitjes,

Mijn vader was blij verrast toen ik vertelde dat ik een leuke site had gevonden. :D
En dat dit kustvaartforum druk bezocht werd en dat ik er een mooie foto van de Diligentia en nog een aantal schepen op had gevonden.
Dus zijn belangstelling was gauw gewekt, nieuwsgierig geworden en vol belangstelling hebben we rond gekeken, of er misschien ook mensen tussen zouden zitten die hij van vroeger kende.
Ja je weet maar nooit he, hij was eerste machinist op de Diligentia. Ook gevaren met kapitein Schreudering en Roel Karel.

Groeten van Tiny
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Hallo Tiny,
Roel Karel,was dat een stuurman die voor de KJCPL had gevaren?
Harry
tiny

Diligentia

Bericht door tiny »

Hallo Harrie,

Roel Karel was kapitein op de Diligentia, en mij vader Oene heeft jaren met m gevaren.
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Tiny,
Toen ik op de Diligentia voer was ene Karel stuurman op de Diligentia.Ik meen dat zijn vader een café in Groningen had.Zover ik me kan herinneren kwam hij van de KJCPL en had als hobby fotograferen.
Harry
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Ik ben in 1958 als leerling mach. op de Diligentia gekomen. De 2e mach. zover ik mij herinner iemand met de naam Oene. Weet geen achternaam meer. Klopt dit?
Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
tiny

Diligentia

Bericht door tiny »

Hallo luitjes,

Ja kapitein Roel karel komt uit Groningen, en ja zijn vader had een cafe.

Ja mijn vader Oene Wijbenga heeft ook als 2é machinist gewerkt op de Diligentia.

En verder had hij het over verschillende mensen: Arie duindam, Harry Wijbrands, Rooie Lute Hulshof, Kees schutte, Klaas v.d. Stel, en ene Knouf.
Groetjes Tiny
tiny

M.S.Diligentia

Bericht door tiny »

Beste A.Vriend

Ik ben Oene Wijbenga, Ik heb jaren als machinst op de Diligentia
gevaren, als 1é daarvoor als 2é machinist .
Ik kan mij u vaag herinneren , het is ook al lang geleden dat we samen
werkten . Ik ben tot het laatst op de diligentia gebleven, het schip werd
door S I afgekeurd, versleten door agressieve ladingen .

De Diligentia is toen verkocht naar Griekenland. Daarna ben ik aan
de wal gekomen als walmachinist. Ook een interesante baan.
Er kwam een andere Diligentia , ex Maud na een paar jaar ging het
mis met de rederij , en werden de schepen door de bank verkocht.
Ik heb toen nog 15 jaar bij de gemeente Zwolle gewerkt tot mijn
pensioengerechtigde leeftijd.

Hartelijke groeten Oene Wijbenga
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Mijnheer Wijbenga,
Mijn naam is Harry Zantinga,ik heb in 1960 op de Audacia gevaren met kapitein Schreudering en 1e machinist Knauf.
In 1961 op de Diligentia als jongen machinekamer en als assistent.P.Hoving was toen kapitein en Karel stuurman.De naam van de meester kan ik me niet meer herinneren maar het was nog een jonge vent met een verloofde in Birkenhead.(van de melasse).
Dat het schip afgekeurd is op den duur verbaast me niets want we vervoerden alles zolang het maar klotste.Toch een fijn schip om op te varen.Een MaK als hoofdmotor een Ruston&Hornsby als pompmotor en hetzelfde merk maar een ander type als hulpmotor.En dan die drijfriemen voor de hulpwerktuigen.
Ook de ketel vroeg speciale aandacht.
Harry
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Bericht door A Vriend »

Meneer Wijbenga,

In het boek Hout en Zout van H de Groot staat nog een stukje met mijn herinneringen van de Diligentia. Had nog een boekje met notities die Ik tijdens die tijd heb gemaakt.
Ik was nog maar 16 jaar. Ben in Duinkerken aan boord gekomen. En 5 maand gebleven. In die tijd hebben we ook enkele weken bij de MAK fabrieken in Kiel Holtenau gelegen voor revisie.
We hadden 2 Katwijker matrozen Klaas en Albert en een pompman uit Vlaardingen. Een lichtmatroos Sjaak, daar heb Ik nog een foto van. De naam van de 1e en 3e mach. kan Ik me niet herinneren. Ook de kaptein weet Ik niet meer. De stuurman was dacht ik nogal een gezet Persoon.
Heb nog enkele fotos uit die tijd.
Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Harry Bernd

Bericht door Harry Bernd »

Afbeelding
Diligentia,ergens vandaan geplukt
Harry
Plaats reactie