Na een fikse zoektocht het bewuste Artikel gevonden op https://www.dekrantvantoen.nl
https://www.dekrantvantoen.nl/vw/article ... 2Cklaipeda
wel een fries - nederlands woordenboek in de aanslag houden
Veeschepen.
Re: Veeschepen.
Ik dacht een paar jaar geleden.....23 jaar dus.
Ik wist wel dat het iets meer was maar zoveel,mooi dat je dat artikel naar boven wist te halen.Als een terriër
Groet jan
Ik wist wel dat het iets meer was maar zoveel,mooi dat je dat artikel naar boven wist te halen.Als een terriër
Groet jan
Re: Veeschepen.
We kijken niet op een paar jaar Jan
Jan Schoegje is naar ik wat jaren geleden vernam van de toenmalige kapitein inmiddels overleden. Over deze Jan Schoegje een mooi verhaal. Zoals hij zelf schrijft of aangeeft was er leuke (ruil) handel gaande op de paardendienst. Scheermesjes, big ben regenjassen, lepels, messen, vorken, panties, brylcreme, kauwgum je kon het zo gek niet opnoemen. De tegenwaarde werd meestal in barnsteen omgezet en dat werd vervolgens in Nederland bij vaste (af)nemers te gelde gemaakt. Schoegje echter had een verzoek tot levering van vet gekregen, hard vet. De tegenwaarde was per kilo vet niet onaanzienlijk, vet was dus blijkbaar een gewild object. Maar het moest wel door de poort geleverd worden en hoe ga je dat doen. Wel Jan had daar zo zijn eigen manier voor en had uitgevogeld om het vet in lange palen in zijn broek te dragen en kon volgens zijn zeggen dan met 20 minuten op de plaats van de levering zijn zonder problemen. Dus zo gezegd zo gedaan. Het vet om de benen toch maar laarzen aan voor je weet maar nooit. Wij komen bij de poort en daar begint het gelazer. Van een ander schip zijn er wat aan het vervelen zodat wij moeten wachten en de twintig minuten een uurtje werd. Je raadt het al, langzaam liep het smeltende vet in Jan zijn laarzen om vervolgens weer te harden door de buitentemperatuur.
Het heeft wat moeite gekost de laarzen uit te krijgen, echter de afnemer zat er niet mee of er nu wel of niet een voeten geurtje bij zat. Vet is vet was het motto ook dat wat uit zijn sokken geschraapt werd.
Jan Schoegje is naar ik wat jaren geleden vernam van de toenmalige kapitein inmiddels overleden. Over deze Jan Schoegje een mooi verhaal. Zoals hij zelf schrijft of aangeeft was er leuke (ruil) handel gaande op de paardendienst. Scheermesjes, big ben regenjassen, lepels, messen, vorken, panties, brylcreme, kauwgum je kon het zo gek niet opnoemen. De tegenwaarde werd meestal in barnsteen omgezet en dat werd vervolgens in Nederland bij vaste (af)nemers te gelde gemaakt. Schoegje echter had een verzoek tot levering van vet gekregen, hard vet. De tegenwaarde was per kilo vet niet onaanzienlijk, vet was dus blijkbaar een gewild object. Maar het moest wel door de poort geleverd worden en hoe ga je dat doen. Wel Jan had daar zo zijn eigen manier voor en had uitgevogeld om het vet in lange palen in zijn broek te dragen en kon volgens zijn zeggen dan met 20 minuten op de plaats van de levering zijn zonder problemen. Dus zo gezegd zo gedaan. Het vet om de benen toch maar laarzen aan voor je weet maar nooit. Wij komen bij de poort en daar begint het gelazer. Van een ander schip zijn er wat aan het vervelen zodat wij moeten wachten en de twintig minuten een uurtje werd. Je raadt het al, langzaam liep het smeltende vet in Jan zijn laarzen om vervolgens weer te harden door de buitentemperatuur.
Het heeft wat moeite gekost de laarzen uit te krijgen, echter de afnemer zat er niet mee of er nu wel of niet een voeten geurtje bij zat. Vet is vet was het motto ook dat wat uit zijn sokken geschraapt werd.
Re: Veeschepen.
@Jan, ik dus ook niet, maar alle lof aan Huug die het boven water heeft gekregen.Jan Stolp schreef:Een paar jaar terug stond er nog een lang artikel in de zaterdagkrant van de L.C. over iemand in de Hommerts (of Jutrijp) die er op gevaren had,hij had er een verhaal over. Ik ben niet zo thuis in dat archief .Ben jij dat misschien wel Ben?
Re: Veeschepen.
Theo Horsten schreef:"Tyro" van Van Hudig & Veder, gebouwd in 1967 voor de Ierland lijn.
Verkocht aan de Academie voor Wetenschappen voor zee-onderzoek, maar in beheer bij NIGOCO, dat wel.
Na Jihad II heeft ze nog gevaren als ABDULRAZAK en AL MAHMOUD 4 en sinds 2010 als ALJAGHBEIR 1.
En zo zag ze er "als gebouwd" uit:
Re: Veeschepen.
ook nog wat ouwe zeeboeren gevonden
gr Jans
edit Ben:
IDNo: 5224235 Year: 1962 Name: MARIE THERESE LE BORGNE Flag: FRA Tons: 1599 DWT: 1968 Length overall: 90.1 LPP: 84.8 Beam: 12.2 Builder: La Rochelle-Pallice
[1972 cv to livestock carrier] - [1977 Lg 102.1/97.0m, 1438gt/1967dw] - 72 CHAROLAIS EXPRESS Disposal Data: BU Alang 6.8.98 [Shiv Marine Corp]
Re: Veeschepen.
Foto: ©J.A. Hughson - sept. 1977.
Angus Express ex Holland Express ex IJstroom 1950.
Re: Veeschepen.
IDNo: 6421610 Year: 1964 Name: PADUA Flag: DEU Tons: 499 DWT: 1231 Length overall: 69.2 LPP: 62.4 Beam: 11.2 Builder: Elsflether Werft , Elsfleth
Subsequent History: 74 ARDUA - 78 SUSANNE CLAUSEN - 84 ATHENE - 89 CODAN - 04 NORMAND EXPRESS Disposal Data: BU Alang, beached 8.10.04
-
- Berichten: 11
- Lid geworden op: 06 jan 2009 12:36
Re: Veeschepen.
iIk heb vroeger in Maassluis gewoond , daar werden door de schepen van Walingen & van Geest ook koeien gelost uit Boston (Engeland) . door Geestdiep Geestsluis etc. Heeft iemand daar nog Foto,s van . H.G. J.Burghoorn