Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

van: www.kustvaartforum.com
Jan van der Doe
Berichten: 8531
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:02
Locatie: Fergus, ON
Contacteer:

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door Jan van der Doe »

Je loopt niet met je stomme fouten te koop Martin.

Groet,
Jan
Vriendelijke groet
Jan.


Varen is noodzakelijk
Leven niet
Grashapper
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30

Stranding 'Liberty Glo' 1919

Bericht door Grashapper »

Beste leden van het Kustvaartforum,

Graag roep ik jullie hulp in bij het uitzoeken wat er met een schip gebeurd is dat op 5 december 1919 bij Terschelling door een mijn getroffen werd en de volgende dag bij Ameland strandde. Het gaat om de ‘Liberty Glo’, een oorspronkelijk in 1918 op de werf van Hog Island bij Philiadelphia als troepentransportschip gebouwd schip, dat na aflopen van de Eerste Wereldoorlog een bestemming kreeg als vrachtschip. Tot kapitein werd de 53-jarige John Ibsen Stousland aangesteld, een tot Amerikaan genaturaliseerde Noor.
Het ongeval gebeurde op haar tweede reis. Ze was op weg met een waardevolle lading van New York naar Bremen en Hamburg. Het schip brak uiteindelijk in tweeën en na een zeer moeizame, maanden durende bergingsoperatie slaagden de bergingsbedrijven van Dirkzwager uit Maassluis en Doeksen van Terschelling erin om het niet heel erg beschadigde achterschip met machinekamer en brug vlot te trekken en naar Rotterdam te slepen, waar men er op de werf van Wilton Feijenoord een nieuwe voorkant aanbouwde met uit Amerika opgestuurde onderdelen. Internationaal oogstte deze actie grote lof. In maart 1921 was het schip klaar en voer het terug naar de VS.

Daarna zijn er nog vele reizen geweest en geregeld kwam het schip naar Nederland met lading. In 1929 is het zelfs nog een keer vastgelopen bij Hoek van Holland.
Maar nu het raadsel: op internet staan twee elkaar tegensprekende verhalen over het einde van het schip. Bij Wikipedia staat dat de ‘Liberty Glo’ doorvoer tot 1950 en tenslotte op een werf in Baltimore gesloopt is, maar men zegt ook dat een bekend duikwrak dat bij Bali ligt, de resten zijn van de ‘Liberty Glo’ en dat het in de Tweede Wereldoorlog door een Japanse onderzeeër tot zinken is gebracht. Bij een reddingspoging van het schip zou nog een Nederlandse mijnenveger betrokken zijn die het getroffen schip op sleeptouw heeft genomen, maar er niet meer in slaagde het een haven binnen te krijgen. En inmiddels heb ik een derde scenario: het schip zou in 1950 onder een nieuwe naam 'Norta Glo' ten onder zijn gegaan.

Wie heeft voor mij suggesties waar ik kan zoeken? Weet een van jullie misschien hoe het zit?

Verder vraag ik me af of er onder jullie iemand is die weet of ergens nog monsterrollen van Amerikaanse schepen te vinden zouden kunnen zijn zodat ik weet wie er ten tijde van de stranding in 1919 op de Liberty Glo zaten. Uiteraard heb ik wel een paar namen, maar liefst heb ik het verhaal natuurlijk compleet.

Ik zie uit naar de reacties!

Groeten van Thijs Gras, Amsterdam.
Bijlagen
beeldbank Amsterdam ANWX00252000002.jpg
beeldbank Amsterdam ANWX00252000002.jpg (160.8 KiB) 2030 keer bekeken
Gert Schouwstra
Berichten: 4579
Lid geworden op: 28 okt 2006 21:24
Locatie: Sneek
Contacteer:

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door Gert Schouwstra »

Tja, het uitvogelen van de betrouwbaarheid van bronnen is altijd lastig.
Miramar Ship Index en de meeste betrouwbare andere bronnen zeggen dat de LIBERTY GLO (ex-SCOOBA) in 1947 is omgedoopt in NORTH GLO en onder die naam in november 1950 in Baltimore is gesloopt.

Ik zie ook de claim die vanuit Bali wordt gelegd. Daar staat dat het schip plaatselijk ten onrechte LIBERTY wordt genoemd en eigenlijk de LIBERTY GLO is.

Volgens veel andere betrouwbare bronnen zou dat wrak echter de LIBERTY (ex-WICHITA) zijn. Een schip met een soortgelijk militair verleden, gebouwd in 1918, wat in januari 1942 door een Japanse onderzeeër werd getorpedeerd en bij Bali op het strand gezet. Ik neig ernaar dit verhaal te geloven.
Gert
- Varen is leven. -
Op mijn website https://aa-planadvies.nl/ vind je alles over mijn bedrijf.
Grashapper
Berichten: 22
Lid geworden op: 17 jul 2016 17:30

Re: Strandingen en bergingen, foto's en knipsels.

Bericht door Grashapper »

Beste Gert,

Dank voor je opmerking. Ik heb ook het idee dat het niet de LIBERTY GLO is die bij Bali ligt. Het kan natuurlijk best eenzelfde soort schip zijn dat uiterlijk hetzelfde is. Er zijn in 1918/1919 op de Emergency Ship Yard van Hog Island vele schepen gebouwd volgens een toen nieuw principe dat werkte met geprefabriceerde onderdelen zodat het in elkaar zetten minder tijd kostte. Dat was natuurlijk voor de oorlogsindustrie belangrijk. Een paar schepen kregen een naam met 'Liberty' en in WO II werden schepen die zo gemaakt waren 'Liberty'-schepen genoemd.
De LIBERTY GLO heette inderdaad eerst SCOOBA toen ze in juni 1919 klaar was, maar de naam LIBERTY GLO kreeg ze al in augustus dat jaar toen ze de bestemming als vrachtschip kreeg. Deze reis naar Bremen en Hamburg was haar tweede. Haar voorbeeld van hoe goed ze het hield na de explosie van de mijn, is vaak gebruikt om aan te tonen dat de manier van bouwen zo slecht nog niet was (want dat dachten veel mensen toen wel) en de bouwwijze heeft natuurlijk de herbouw van het voorschip bij Wilton Feijenoord ook vergemakkelijkt.

Ik ben er nog niet achter hoe degene die het vergaan van de NORTH GLO meldde, aan die wijsheid is gekomen. Het staat in het uitgebreide en op het oog goed gedocumenteerde verhaal van Hille van Dieren in zijn boek 'In storm en mijnenveld. De geschiedenis van de reddingboot Brandaris I', uitgekomen in 1980. Helaas meldt hij daarbij geen bronnen.

Wie weet weet iemand meer ...

Dank in elk geval!
Plaats reactie