Varen bij Wagenborg

van: www.kustvaartforum.com
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Ben »

Vechtborg als Finlandia:

finlandia 1961 ex noordster ex esperance ex vechtborg 1961 ©d.hocquard 25-11-1977 in jersey.jpg
finlandia 1961 ex noordster ex esperance ex vechtborg 1961 ©d.hocquard 25-11-1977 in jersey.jpg (132.22 KiB) 2421 keer bekeken
BramM
Berichten: 46
Lid geworden op: 05 mar 2005 01:00
Locatie: Siddeburen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door BramM »

De „Scheldeborg" had het storten maandag tijdelijk gestaakt nadat twee van de 400 kg zware vaten met afval een rubberboot van de activisten hadden getroffen en doen omslaan. Er waren toen 100 vaten gestort.

Intussen gingen elders dinsdag acties tegen de stortingen van het kernafval door. In Den Haag hielden leden van de Delftse Anti kernenergie beweging een korte protestactie bij de ambassade van België tegen het storten van Belgisch kernafval in zee. In Brussel hield een groep van meest Nederlandse activisten een korte bezettingsactie in de Nederlandse ambassade. Ze eisten dat de Nederlandse staatssecretaris voor milieuzaken mevrouw Lambers, de vergunning voor het storten van Belgisch en Zwitsers kernafval met Nederlandse schepen intrekt. Bij de Nederlandse ambassade hadden zich in de ochtend enkele Spaanse activisten aan de hekken vastgeketend. De Belgische politie maakte ze later los.

Bewaking

In Zeebrrugge kwamen ''s middags opnieuw twee treinen met nucleair afval aan. Onder scherpe bewaking, het desbetreffende havengedeelte was afgesloten en de marine hield een oogje in het zeil, werd het afval geladen in de schepen de „Rijnborg" en de uit Rotterdam afkomstige „Marijke Smits". Het eerste schip is net als de „Scheldeborg" eigendom van de rederij, Wagenborg in Delfzijl waarvan het kantoor in de nacht van maandag op dinsdag behoorlijk werd beschadigd. Een actiegroep ,;Dumping ''83" stelde zich verantwoordelijk voor de actie.
Ben
Berichten: 10399
Lid geworden op: 31 dec 2004 16:46
Locatie: Goutum

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Ben »

A Vriend schreef: 02 mar 2011 18:46 Afbeelding
Haven van Kristinehamn met de Waalborg, Amstelborg en daar achter nog een 500 tonner. ....... De fotograaf en de datum zijn onbekend. Wie weet een naam of datum? En de naam van het 3e borgschip?..........
Bert schreef: 03 mar 2011 14:12 Bovenstaande foto is gemaakt door Siep. Zeeman oud gezagvoerder "WAALBORG" denk eind "50 jaren.
Op verzoek de verdwenen foto uit het archief van het Fries Museum met de Waalborg en Amstelborg:

waalborg.jpg
waalborg.jpg (251.27 KiB) 2627 keer bekeken
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door A Vriend »

Ben
Ik ben weer begonnen met foto`s terug te plaatsen waaronder bovenstaande. Een heel uitgezoek weer. Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
A Vriend
Berichten: 602
Lid geworden op: 31 dec 2004 13:59
Locatie: Hoogeveen

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door A Vriend »

Markborg.jpg
Markborg.jpg (612.92 KiB) 2464 keer bekeken
Markborg van1962
Vond deze nog in mijn verzameling. Wie is de fotograaf? Vr gr Ab
Wie goed doet
Goed ontmoet
Frans de Lijster
Berichten: 5305
Lid geworden op: 01 mar 2006 15:04
Locatie: 's-Gravenzande

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Frans de Lijster »

Wat een pracht foto.

Frans
Luctor et Salutem
( Ik worstel en Groet u )
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Theo Horsten »

Wie is de fotograaf?
Dat is met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een foto van Cees van der Meulen.
De Markborg voor de zee af het Stortemelk binnenkomend. Of het Thomas Smit Gat, dat zou ook nog kunnen. Met de Zeekoet voorstomend, misschien?

---------------
k-k
Berichten: 6007
Lid geworden op: 23 dec 2008 13:04
Locatie: Oostvoorne

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door k-k »

Het lijkt een smal puntkontje van een boot waar de fotograaf op staat. Denk eerder aan een reddingboot. Maar zonder meer een schitterende foto. Gr. Klaas.
Jan Stolp
Berichten: 2240
Lid geworden op: 30 dec 2004 21:55
Locatie: IJlst

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Jan Stolp »

Het zou ook Willem Wilstra kunnen zijn.
Over puntkontjes gesproken,niet dat Willem daar over beschikte maar hij voer ook met de Insulinde en de Gebroeders Luden.
Die hadden wel zo'n kontje
Groeten
Jan
Theo Horsten
Berichten: 996
Lid geworden op: 30 dec 2004 16:14
Locatie: Noord-Griekenland
Contacteer:

Re: Varen bij Wagenborg.

Bericht door Theo Horsten »

--------------------
GEBRLUDEN.jpg
GEBRLUDEN.jpg (32.97 KiB) 2372 keer bekeken
------------------------
Ik denk dat we veilig kunnen stellen dat het inderdaad het kontje van de Gebroeders Luden is.
Cees van der Meulen was daar tenslotte ook bijna vaste klant. Soms sjorden ze hem aan dek vast. Hij gebruikte twee Rollei's en goot dan telkens het zeewater uit die grote zoeker. Ik zei tegen hem dat ik verschrikkelijk bang was voor zeewater op mijn twee Pentaxen, maar hij zei dat ik hem gewoon na afloop van de fotosessie onder de kraan van buiten en van binnen goed moest afspoelen - na eerst de film eruit te hebben gehaald - en weer laten drogen. Wel de film zo snel mogelijk ontwikkelen, want die kon slechter tegen zeewater dan de camera. :shock: Ik heb er nooit toe kunnen komen en heb mijn camera altijd in plastic verpakt met alleen de lens en de zoeker vrij.

-------------------------------------------- Afbeelding

Ik ben een paar keer voogestoomd door de Zeekoet, maar dan uitsluitend in het Stortemelk. Zodoende was dat mijn eerste gedachte.
Wilde je het Thomas Smit Gat binnen, waar het vaak handzamer was dan in het Stortemelk, dan was je op jezelf aangewezen. Toch telkens een spectaculair gebeuren. Daar konden aardige zeeën omheen donderen, wat een indrukwekkend gezicht was, maar in het vaarwater zelf had je daar geen last van. Toch mooi werk. Dat was de gedachte die bij me opkwam bij het zien van die foto van de Markborg.
Wordt het Thomas Smit Gat eigenlijk nog gebruikt? Ik bedoel: is het nog altijd betond? Iemand die dat weet?

----------------------
Plaats reactie