De op een sleepboot lijkende vaartuig langszij de loodsboot "Castor"is de loodstender "Zeezwaluw"
ZEEZWALUW 1942 PAHV
Gebouwd (verbouwd)bij Scheepswerf G.de Vries Lentsch te Alphen aan den Rijn.Bnr:
Loa 32.00 Ll 30.48 B 6.23 H 3.15 Dg 2.10 225 ton
Motor:Klöckner-Humboldt Deutz 4 tew 6 cil.Vermogen:500 rpk snelheid 10 mijl
Type:Loods afhaaltender.
Kiellegging:03-1942 Stapelloop:05-1944 Oplevering:01-07-1946
Mutaties:Kiel gelegd als duikvaartuig.In de oorlog op het IJsselmeer tot zinken gebracht om vordering door de Duitsers te voorkomen.Na de oorlog geborgen en naar Alphen aan den Rijn gesleept.
In 1946 verbouwd en hersteld bij Scheepswerf G.de Vries Lentsch te Alphen aan den Rijn. En in dienst gesteld als â€A827â€
1946-31-aug A 827 Kon.Marine Vlissingen Ned
1954-2e kw ZEEZWALUW Loodswezen (Kon. Marine) PAHV Delfzijl Ned
1968-16-dec Opgelegd te Delfzijl t.o.Internaat zeevaartschool in het Eemskanaal op de palen.
1969-12-jun Verkocht aan Rijkswaterstaat te Hoorn voor fl.40.000,-
1970-jul Verbouwd bij Werf de Hoog te Den Helder. En gehermotoriserd:Caterpillar 268 Kw 10 mijl
L 30.80 B 6.35 H 2.00
1971 NOORDVAARDER Rijkswaterstaat Den Oever Ned
1988-05-apr afgevoerd en aangeboden aan Domeinen.
1988-07-jul verkocht aan M.van der Zee te Westzaan
groet Frits
Ging ook nog mengsel smeerolie en gasolie op de kleppen.
Smeerolie met gasolie alleen op de uitlaatkleppen, zo was het toch? En niet in potjes, maar bovenop de veerschotel zodat het langs de klepsteel naar beneden ging. De inlaatkleppen kregen gewone smeerolie. De tuimelaars hadden wel potjes.