Pagina 5 van 85
Geplaatst: 18 feb 2008 16:16
door A Vriend
- tanker passeert in de ondergaande zon foto A. Vriend.jpg (246.84 KiB) 2381 keer bekeken
Een tanker passeert in de ondergaande zon. Bij de Äland scheren.
- achter de ijsbreker in de ondergaande zon bij Aland eilanden.jpg (860.94 KiB) 2381 keer bekeken
Bij nacht in konvooi in het ijs .
- tegenligger foto J. Luttikhuizen.jpg (709.05 KiB) 2381 keer bekeken
De winter is over voorlopig.Zal weer wat andere fotos plaatsen. Vr gr ab
Geplaatst: 19 feb 2008 18:42
door A Vriend
- slecht weer op Noordzee foto P. Tukker.jpg (365.16 KiB) 2381 keer bekeken
- storm op de Noorzee foto P. Tukker.jpg (407.95 KiB) 2381 keer bekeken
Zwoegend door hoge zee.
- slecht weer foto P. Tukker.jpg (382.86 KiB) 2381 keer bekeken
Met deklast in slecht weer.
- slecht weer foto A. Vriend.jpg (385.13 KiB) 2381 keer bekeken
Een paaltje pikken.
Wat zou het nog eens een keer mooi zijn, om mee te maken
Vr gr Ab
Geplaatst: 20 feb 2008 12:02
door A Vriend
- laag water in Elingkreek bij Southampton foto P. Tukker.jpg (341.97 KiB) 2357 keer bekeken
De kreek naar Eling waar we hout losten.
- vuurtoren Simpnaesklub Stokholmer scheren foto P. Tukker.jpg (302.84 KiB) 2357 keer bekeken
De vuurtoren Simpnäsklub. Vr gr Ab
Geplaatst: 21 feb 2008 11:54
door A Vriend
- gezonken schip bergen Stockholmer scheren foto A. Vriend.jpg (301.63 KiB) 2356 keer bekeken
Bergings werkzaamheden in de scheren.
- gezonken in de Stockholmer scheren foto A. Vriend.jpg (257.74 KiB) 2356 keer bekeken
Door de scheren varen was niet alleen mooi en korter. Maar ook gevaarlijk en je moest goed de weg weten. Anders kon dit gebeuren.
Volgens verhalen had de Zweedse marine geheime onderzeeboot basissen in de scheren. Vr gr Ab
Geplaatst: 21 feb 2008 13:12
door Theo Horsten
Door de scheren varen was niet alleen mooi en korter. Maar ook gevaarlijk en je moest goed de weg weten.
Van Sandhammaren tot Understen was helemaal buitenom 383 mijl. Ging je door de Kalmarsund en de Scheren, dan was het 356 mijl, een verschil van 27 mijltjes. Daar hoefde je het niet echt om te doen; het voordeel werd pas van belang bij slecht weer.
De Scheren zelf, van Landsort naar Simpnasklubb is 90 mijl.
Je moest het vaak doen, vooral bij
mooi weer, zodat je er goed bekend raakte, zowel bij dag als bij nacht. Dat was een groot voordeel als je door slecht weer gedwongen was erdoorheen te gaan. Liep het zicht dan terug, dan zat je niet meteen met je handen in het haar - want radar hadden we uiteraard niet.
Je moest
altijd je kaarten gebruiken en
nooit op je geheugen vertrouwen, telkens weer checken. De meeste ongelukken gebeurden met mensen die er elke week doorheen gingen en op zekere dag onverschillig werden.
Mijn eigen zeilaanwijzingen voor de vaart door de Scheren bij nacht...
Ik zou het best nog eens willen doen.
Na de Scheren kon je de Oregrundsgrepen ook nog meepakken. Dat waren maar 15 mijltjes binnen, maar het telde allemaal mee. Van Simpnasklubb naar Svartklubben was 19 mijl, net twee uurtjes slapen.
Varen bij Wagenborg
Geplaatst: 21 feb 2008 14:08
door Frans de Lijster
Ab,
De Engelse rivier is dat niet de River Colne naar Colchester?
Die kronkelt in ieder geval ook zo.
Frans
Geplaatst: 21 feb 2008 14:29
door A Vriend
Theo mooi die gegevens. Zou er ook nog wel eens door willen varen.
Die 27 mijl was met een 500 tonner van 8 mijl 3en1/2 uur korter. En naar boven nog meer. Dan vonden kapt.Reybroek en ook Jan Windt het zelf mooi om erdoor te varen. Op de 500 tonners kon ik mooi boven meekijken. Maar op de 700 tonners moest je vaak standbij zijn voor manouvreren.
Frans, best mogelijk ben er wel een paar keer geweest. Vr gr Ab
Geplaatst: 21 feb 2008 16:32
door Jan Stolp
Ik dacht Southampton op de achtergrond te zien.
Wel genieten deze serie !
Geplaatst: 22 feb 2008 10:57
door A Vriend
Jan, dat zijn ook mijn gedachten . We losten geregeld hout aan de Elingkreek tegenover Shouthampton. Maar ik kom niet uit met die schoorsteenpijp van fabriek of centrale. Vr gr Ab
Geplaatst: 22 feb 2008 11:03
door A Vriend